IP-PP2-443-255/08-2/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-255/08-2/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 13 luty 2008 r.) o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w niżej opisanym stanie faktycznym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Firma wykonuje usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych, objęte klasyfikacją wyrobów i usług PKWiU o symbolu 73. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dnia 8 grudnia 2007 r. firma zawarła umowę handlową na zakup dla kontrahenta urządzenia o nazwie sekwenator, służącego do przeprowadzania badań biotechnologicznych. Wartość brutto tego urządzenia wynosi 500.000 zł Usługa nie została jeszcze wykonana, mimo to wystawiliśmy fakturę VAT z datą zawarcia umowy, na całą kwotę należności wynikającej z umowy. Została ona wystawiona a priori, czyli przed dostarczeniem towaru i przed wpłatą zaliczki umówionej w umowie, celem zwiększenia pewności transakcji. Operacja ta wymaga od naszej firmy ogromnych nakładów materialnych ze środków własnych firmy w związku z koniecznością zakupu towaru o znacznej wartości. Kupujący, celem zabezpieczenia praw Sprzedającego zobowiązał się do wpłacenia kwoty w wysokości 150.000 zł Zaliczka wpłynęła na konto w styczniu, i została potraktowana jako zabezpieczenie pewności transakcji, bez wystawienia faktury zaliczkowej, zgodnie z umową. Poprawność przedstawionej wyżej operacji była konsultowana z informacją Urzędu Skarbowego, który stwierdził, że nie ma restrykcji w ustawodawstwie co do czasu wystawienia faktur, z czym jednak wiąże się konieczność odprowadzenia należnego podatku ze strony wystawcy faktury, natomiast ze strony nabywcy faktura może być księgowana dopiero z chwilą przelewu części lub całości środków lub po otrzymaniu towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy firma prawidłowo dokonała wystawienia faktury VAT.

2.

Czy w momencie wpływu zaliczki powinna zostać wystawiona faktura zaliczkowa, pomimo że wystawiona jest faktura rozliczająca całość usługi.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 19 ustawy obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady, w momencie wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli czynności te powinny być potwierdzone fakturą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od wydania towaru lub wykonania usługi. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie (ust. 13 pkt 4 ww. artykułu). W związku z powyższymi uważamy że faktura została wystawiona poprawnie zgodnie z umową handlową. Otrzymany zadatek stanowi warunek dopuszczający do realizacji przez firmę zawartej umowy kupna sprzedaży. Pomimo że ta kwota jest zaliczona na poczet przyszłej dostawy to w momencie jej wnoszenia ma na celu zabezpieczenie właściwego wykonania umowy a więc nie stanowi w naszym mniemaniu podstawy do wystawienia faktury zaliczkowej. W ustawie o VAT brak przepisu mówiącego o udokumentowaniu transakcji, która w istocie nie miała jeszcze miejsca. Wprawdzie art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy mówi że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego wystawione faktury stwierdzające czynność, które nie zostały dokonane - w części dotyczących tych czynności ale odnosi się on tylko do strony nabywcy, przepis ten nie zabrania naliczenia podatku należnego ze strony wystawcy, czy odliczenia w ogóle, czyli nabywca może odliczyć podatek naliczony w tej części, która dotyczy realnie przeprowadzonej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Stosownie do przepisu art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

W myśl art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę obowiązek podatkowy powstaje z chwila jej otrzymania w tej części.

Mając na uwadze powyższe należy zaznaczyć, iż uregulowania dotyczące wystawiania faktur VAT zostały także zawarte przez ustawodawcę w przepisach wykonawczych do ustawy. Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, z późn. zm.) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15. Z przepisu § 14 rozporządzenia wynika, iż:

1.

jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.

fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca przed wydaniem towaru wystawił fakturę VAT na całość sprzedaży, celem zwiększenia pewności transakcji. Zaliczka wpłynęła na konto Strony w miesiącu styczniu, i została potraktowana jako zabezpieczenie pewności transakcji, bez wystawiania faktury zaliczkowej, zgodnie z umową.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zaliczki wpłacone na poczet dostaw. Jeżeli wpłacona kwota zostanie potraktowana przez zainteresowanego jako zabezpieczenie wykonania umowy, a po dokonaniu dostawy zwrócona - nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli jednak kwota ta zostanie zaliczona na poczet ceny maszyny, podlega ona opodatkowaniu w momencie jej wpływu na konto wnioskodawcy stosownie do przepisu art. 19 ust. 11 ustawy. Strona nie była obowiązana do wystawienia faktury VAT na całą kwotę transakcji która nie miała jeszcze miejsca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl