IP-PP2-443-224/07-2/AZ - Czy prawidłowym jest potraktowanie całości usług jako związanych z nieruchomością, dla których miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości czyli na Litwie?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-224/07-2/AZ Czy prawidłowym jest potraktowanie całości usług jako związanych z nieruchomością, dla których miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości czyli na Litwie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka podpisała kontrakt z litewskim oddziałem polskiej firmy na wykonanie prac budowlano-montażowych i prefabrykacji. Prace Spółki polegają na montażu rurociągów, estakad i aparatów na terenie Republiki Litwy w Rafinerii M. Spółka nie dostarcza własnych materiałów. Część elementów przed montażem jest prefabrykowana w siedzibie Spółki na terenie Polski z powierzonych przez zleceniodawcę materiałów, dostarczonych z Litwy. Prefabrykowana konstrukcja zostaje dostarczona na miejsce montażu na teren Republiki Litwy i opuszcza terytorium naszego kraju przed upływem 30 dni od daty wykonania usługi i prefabrykacji. Kontrakt nie przewiduje odrębnego fakturowania usługi prefabrykacji i usługi montażu, ponieważ wycena jednostkowych elementów traktuje łącznie montaż i prefabrykację. Spółka wystawia fakturę na całość usług, którą opodatkowuje stawką 18% obowiązującą na Litwie. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na Litwie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest potraktowanie całości usług jako związanych z nieruchomością, dla których miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości czyli na Litwie? Czy usługę montażu traktować jako usługę na nieruchomości a usługę prefabrykacji wykonaną w kraju jako usługę na majątku ruchomym, która i tak po spełnieniu warunków określonych w art. 28 ust. 7 i 8 ustawy byłaby opodatkowana na terenie Litwy?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest potraktowanie całości usług jako wykonane na nieruchomości i łączne zafakturowanie i opodatkowanie na Litwie usług montażu z prefabrykacją. Łączna wycena usług nie pozwala bowiem na zastosowanie alternatywnego rozwiązania tj. potraktowania usługi montażu jako usługi na nieruchomości, a usługi prefabrykacji wykonanej w kraju jako usługę na majątku ruchomym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od tej zasady przewidziano szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. Takim odstępstwem jest m.in. przyjęcie, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, iż w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W tym miejscu należy jednocześnie zauważyć, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które wykonane zostały w danym państwie, a ściślej te czynności, które, na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług, uznane zostały na wykonane w danym kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia, w takiej sytuacji, wskazuje jednocześnie na państwo, w którym dana czynność powinna zostać opodatkowana.

W szczególny sposób unormowano m.in. miejsce opodatkowania usług na ruchomym majątku rzeczowym, które stanowią szeroko rozumianą kategorię usług. Mieszczą się w niej bowiem wszelkie usługi związane z majątkiem ruchomym takie jak np. wytworzenie towarów z materiałów powierzonych.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3d ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 28 ust. 7 powołanej ustawy, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Przepis ust. 8 artykułu stanowi, że w przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Usługi na ruchomym majątku rzeczowym uznaje się za świadczone w miejscu ich wykonania z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze miejsce ich wykonania jest jednocześnie dla tego rodzaju usług miejscem ich rzeczywistego skonsumowania, stąd też opodatkowanie w miejscu faktycznego wykonania zgodne jest z zasadą opodatkowania w miejscu konsumpcji. Natomiast po drugie, świadczenie usług, o których mowa, jest całkowicie oderwane od siedziby, czy też stałego miejsca prowadzenia działalności. Zatem przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, a w kraju, gdzie rzeczywiście zostały wykonane.

Powyższe oznacza, iż o tym, czy i w jaki sposób Podatnik w takim przypadku rozlicza w innym państwie wykonanie przedmiotowych usług decydują wewnętrzne przepisy obowiązujące w danym kraju.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik świadczy usługi budowlano-montażowe oraz usługi prefabrykacji związane z nieruchomościami zlokalizowanymi na terenie Litwy. Na całość usług Spółka wystawia fakturę ze stawką 18% obowiązującą na Litwie.

W opinii tut. organu podatkowego sposób fakturowania danej sprzedaży powinien wynikać z posiadanych dokumentów dotyczących danej transakcji, które określają jej charakter oraz przedmiot sprzedaży, czy jest to sprzedaż towaru i usługi, czy też wyłącznie towaru. Gdy umowa z kontrahentem określa osobno dostawę poszczególnych towarów i odrębnie świadczenie usług, wówczas faktura winna to odzwierciedlać.

Z wniosku wynika, iż kontrakt nie przewiduje odrębnego fakturowania usługi prefabrykacji i usługi montażu, a zatem nie ma podstaw do wyodrębniania usługi montażu jako usługi na nieruchomości a usługi prefabrykacji wykonanej w kraju jako usługi na majątku ruchomym.

Przedmiotowe usługi będą więc podlegały opodatkowaniu w kraju, gdzie nieruchomości są położone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl