IP-PP2-443-216/08-3/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-216/08-3/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanych dotacji (pytanie trzecie) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest nadawcą w rozumieniu ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531, dalej: "ustawa o radiofonii i telewizji"), a jednocześnie jednostką publicznej telewizji. Zgodnie z regulacjami przywołanej ustawy zadaniem Spółki jest:

* dostarczanie informacji;

* udostępnianie dóbr kultury i sztuki;

* ułatwianie korzystania z oświaty i dorobku nauki;

* upowszechnianie edukacji obywatelskiej;

* dostarczanie rozrywki;

* popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.

Ponadto, jako jednostka...... telewizji, zobowiązana jest do realizacji misji....., poprzez oferowanie, na zasadach określonych w ustawie o radiofonii i telewizji, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjności wysoką jakością i integralnością przekazu. Przepisy ustawy o radiofonii i telewizji przewidują również możliwość tworzenia i rozpowszechniania przez jednostkę publicznej telewizji programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i w innych językach. Zgodnie z art. 25 ust. 1 oraz ust. 4 przywołanej ustawy, jednostki....... radiofonii i telewizji mogą tworzyć i rozpowszechniać programy dla odbiorców za granicą w języku polskim i w innych językach. Koszty tworzenia programów oraz audycji, o których mowa w ust. 1 i 2, są pokrywane z budżetu państwa, w granicach określonych ustawą budżetową. Z uwagi na zbieżność misji Spółki z celami poszczególnych Ministerstw czy instytucji, na realizację zadań wynikających z ustawy o radiofonii i telewizji Spółka otrzymuje różnego rodzaju dotacje (dofinansowania) od podmiotów administracji rządowej oraz publicznej, w tym między innymi od Ministra Spraw Zagranicznych, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministra Rozwoju Regionalnego oraz Narodowego Banku Polskiego. Dotacje te przyznawane są zarówno w związku z tworzeniem programów telewizyjnych dla odbiorców za granicą (np. TV....., TV......), jak również w związku z wykonaniem przez Spółkę audycji (cyklu audycji) o określonej tematyce, które następnie emitowane są na antenie Telewizji........ Charakter projektu, którego realizacja jest dofinansowana, w tym w szczególności obowiązki nałożone na Spółkę oraz warunki rozliczania dotacji, określają umowy zawarte przez Spółkę z poszczególnymi podmiotami przyznającymi dotacje.

Wśród umów, na podstawie których otrzymywane są dotacje, można wyodrębnić następujące grupy:

1.

Umowy o dofinansowanie działalności związanej z tworzeniem programów telewizyjnych dla odbiorców za granicą mających na celu krzewienie polskiej kultury i przekazywanie bieżących informacji na temat Polski, które to umowy przewidują możliwość udostępnienia na odpowiednich nośnikach stworzonych audycji oraz możliwość ich wykorzystania przez jednostkę finansującą przy realizacji jej ustawowych zadań lub też możliwość przeniesienia praw do audycji. Same umowy nie określają jednak zasad udostępnienia takich nośników, ani też zasad przeniesienia praw do audycji. Prawa te mogą nigdy nie zostać przez Spółkę przeniesione, a umowa zapewnia tylko taką możliwość.

2.

Umowy, w oparciu o które przyznawane są dotacje na wykonanie audycji (cyklu audycji), zobowiązujące Spółkę do sporządzenia raportu z wykonania projektu, w tym również przekazania na odpowiednim nośniku egzemplarza dowodowego, stanowiącego efekt realizacji projektu. W takich przypadkach umowy nie przewidują przeniesienia przez Spółkę autorskich praw majątkowych, licencji ani żadnych innych praw do dzieła powstałego w wyniku realizacji projektu.

3.

Umowy, w oparciu o które przyznawane są dotacje na wykonanie audycji, zobowiązujące Spółkę do sporządzenia raportu z wykonania projektu, na podstawie których jednostka przyznająca dotację ma prawo do nieodpłatnego wykorzystania i rozpowszechniania powstałych w wyniku realizacji projektu dzieł w celach niekomercyjnych (nawet w sytuacji, gdy autorskie prawa majątkowe przysługują Spółce), bądź też do użycia rezultatów zadania, na które udzielono dotacji w sprawozdaniach, materiałach informacyjnych i promocyjnych. Spółka pragnie wyjaśnić, iż niezależnie od charakteru umowy, kwoty przyznawanych dotacji nie pokrywają w całości kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją dofinansowanego programu, audycji (cyklu audycji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

czy w sytuacji, gdy jednostka przyznająca dotację otrzymuje autorskie prawa majątkowe do audycji lub licencję do wykorzystania powstałych w wyniku realizacji projektów utworów, otrzymana dotacja będzie stanowić wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę usług telewizji..... podlegających zwolnieniu z VAT (w części dotyczącej produkcji telewizyjnej) oraz opodatkowana 22% (w części dotyczącej praw autorskich i licencji).

Zdaniem wnioskującego obowiązek opodatkowania otrzymanej dotacji powstanie w sytuacji, gdy na mocy umowy przyznającej dofinansowanie jest ona zobowiązana do przeniesienia autorskich praw majątkowych do audycji (cyklu audycji) na podmiot przyznający dofinansowanie lub udzielenia licencji. W takim bowiem przypadku podmiot przyznający dotację jest usługobiorcą świadczonych przez Spółkę usług, a dotacja stanowi wynagrodzenie za świadczone na jego rzecz usługi. W konsekwencji, w zakresie w jakim dotacja dotyczy wykonania audycji, do której zostaną przeniesione prawa autorskie lub zostanie udzielona licencja, Spółka powinna potraktować otrzymane kwoty jako wynagrodzenie za świadczenie usług, które będzie opodatkowane w następujący sposób:

* kwota dotacji przeznaczona na produkcję audycji telewizyjnej będzie podlegać zwolnieniu z VAT. Jak bowiem wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 poz. 12 usługi publicznej telewizji są zwolnione z opodatkowania VAT

* kwota dotacji przeznaczona na prawa autorskie bądź udzielenie licencji będzie podlegać opodatkowaniu standardową stawką VAT - 22%

Jedynie w sytuacji, gdy umowa wyraźnie nie określa wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji, wówczas dotacja w całości powinna być zwolniona z VAT. Ponadto Spółka ma obowiązek uwzględniania wartości obrotu zwolnionego z VAT przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż z powołanej regulacji wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, np. jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu jej obniżenia, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania. Aby jednak tak było dofinansowanie (dotacja, subwencja) musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Istotnym dla określenia, czy dofinansowanie podlega opodatkowaniu czy też nie, będą warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem dotacje wypłacane na pokrycie części wydatków podatnika wpływające na cenę sprzedawanych przez niego produktów czy świadczonych usług, których nie można przyporządkować w konkretnej wysokości do ceny wykonywanych świadczeń, nie spełniają definicji podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie otrzymana dotacja jest związana bezpośrednio ze świadczeniem konkretnej usługi - tworzeniem programu telewizyjnego bądź cyklu audycji. Jak pisze wnioskodawca, w przypadku zawartej umowy zostanie przyznana dotacja na wykonanie audycji lub programu a Spółka przeniesie majątkowe prawa autorskie do utworu powstałego w wyniku jej realizacji lub udzieli licencji.

Zdaniem tutejszego organu właściwym byłoby rozstrzygnięcie czy otrzymana kwota dofinansowania wpływa na cenę sprzedaży licencji bądź praw autorskich.

Reasumując, jeżeli kwota otrzymanej dotacji będzie bezpośrednio wpływała na cenę sprzedaży licencji bądź praw autorskich, będzie ona stanowiła podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Jeżeli zaś taki wpływ nie zostanie wywarty, dofinansowanie nie będzie stanowiło elementu podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Reasumując, jeśli dofinansowanie będzie elementem podstawy opodatkowania jego wysokość wpływa na sposób wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl