IP-PP2-443-190/07-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-190/07-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) uzupełniony pismem z dnia 5 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi swoją działalność w oparciu o statut, w którym określono cel jej powołania: wykonanie, utrzymanie i eksploatacja urządzeń wodno-melioracyjnych oraz racjonalne prowadzenie gospodarki na terenach zmeliorowanych (przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne Dz. U.Nr 239, poz. 2019). Zgodnie z art. 164 ust. 1 ww. ustawy Spółki wodne są to formy organizacyjne, nie działające w celu osiągnięcia zysku zrzeszające osoby fizyczne lub prawne, mające na celu zaspokojenie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. Źródłem finansowania działalności są składki członków Spółek oraz inne ponoszone przez nich na rzecz Spółek świadczenia. Jednocześnie zgodnie z art. 164 ust. 5 ustawy - Prawo wodne, Spółki mogą dodatkowo otrzymywać pomoc z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku osiągnięcia zysku netto może być on przeznaczony wyłącznie na cele statutowe (art. 164 ust. 2 ustawy). Województwo łódzkie przekazało Spółce pomoc finansową w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na realizację zadań z zakresu bieżącego utrzymania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych objętych działalnością statutową Spółki. Dotacja zostanie przeznaczona na roboty polegające na usuwaniu uszkodzeń urządzeń melioracji wodnych szczegółowych powstałych w wyniku zdarzeń losowych, tj. ręczne usunięcie zatorów powalonych drzew, karczowanie drzew, ręczne rozkucie przyczółków, mechaniczne odmulenie, rozplantowanie urobku, przemieszczenie mas ziemnych oraz konserwacji urządzeń melioracyjnych (mechaniczne odmulenie dna rowów, rozplantowanie urobku, ręczne czyszczenie wylotów). Przedmiotowe urządzenia melioracyjne położone są na gruntach stanowiących własność rolników będących członkami Spółki wodnej. Zgodnie z art. 77 ust. 1 ww. ustawy utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te są objęte działalnością Spółki wodnej - do tej Spółki. Ponadto Spółka jest zobowiązana do całkowitego wykonania zadania i rozliczenia wykorzystanej pomocy finansowej. Roboty wsparte dotacją Spółka wykonuje w ramach działalności statutowej, a finansowane są ze składek członkowskich oraz otrzymanej dotacji, która jednak nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, gdyż zakres robót obejmuje tylko urządzenia objęte działalnością statutową. Ponadto Spółka wodna w S posiada NIP, REGON oraz zarejestrowana jest w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gminna Spółka Wodno-Melioracyjna w S jest zobowiązana do odprowadzenia podatku VAT od otrzymanej kwoty dotacji. Spółka jest podatnikiem podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przepisy art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie jesteśmy zobowiązani do naliczenia podatku VAT należnego od otrzymanej dotacji celowej z uwagi na to, że nie jest to dotacja do ceny. W myśl wymienionego przepisu, opodatkowaniu podlegają jedynie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej, organizacja społeczna lub Komisja Europejska) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, dopłata ta jest obrotem.

Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dopłat do podstawy opodatkowania, jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług są tylko takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dotacja zostanie przeznaczona na roboty polegające na usuwaniu uszkodzeń urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, powstałych w wyniku zdarzeń losowych i nie wpływa na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Roboty wsparte dotacją Spółka wykonuje w ramach działalności statutowej, które są finansowane są ze składek członkowskich oraz otrzymanej dotacji.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że stosownie do wyżej powołanego przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy przedmiotowa dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Spółka nie ma obowiązku naliczenia podatku należnego od otrzymanej dotacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1- go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl