IP-PP2-443-187/07-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-187/07-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekt deklaracji VAT-7 za miesiące w których były rozliczone faktury zaliczkowe, a nadwyżka podatku naliczonego nad należnym deklarowana do rozliczenia w miesiącu następnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekt deklaracji VAT-7 za miesiące w których były rozliczone faktury zaliczkowe, a nadwyżka podatku naliczonego nad należnym deklarowana do rozliczenia w miesiącu następnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W miesiącu lutym 2007 r. została spisana umowa przyrzeczenia zakupu nieruchomości w...... przy ul. X. Na poczet zakupu Spółka wpłacała zaliczki w miesiącu lutym i w miesiącu maju, na które sprzedawca wystawiała faktury. Zgodnie z informacją uzyskaną z Urzędu Skarbowego od zaliczek na poczet zakupu nieruchomości wraz z gruntem nie można żądać zwrotu podatku VAT, ponieważ nie są to zakupy zaliczane u podatnika do środków trwałych Spółka dopiero w momencie zakupu będzie mogła odliczyć całość. Podatek naliczony z faktur zaliczkowych był wykazywany jako nadwyżka do przeniesienia. W lipcu 2007 r. aktem notarialnym firma nabyła nieruchomość wraz z gruntem otrzymała fakturę VAT na zakup całej transakcji pomniejszoną o zafakturowane zaliczki. Fakturę zaksięgowaliśmy w rejestrze zakupu środków trwałych jedną pozycją jako różnicę zakupu nieruchomości pomniejszoną o zaliczki. Do zwrotu w deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2007 r. można zażądać część podatku z faktury końcowej, a nie całość od zakupu nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym możemy złożyć korekty deklaracji VAT-7 za miesiące w których były księgowane zaliczki luty, marzec i maj 2007 r. wykazując zapłacone zaliczki w poz. 44, 45 jako nabycie środków trwałych i wykazać VAT naliczony od tych nabyć jako nadwyżkę VAT naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy....

W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ w dniu złożenia korekt deklaracji VAT Spółka jest właścicielem całej nieruchomości wraz z gruntem zaliczanej do środków trwałych art. 86 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) to ma prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie tych faktur potwierdzających zakup nieruchomości zaliczanej do środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że podatek naliczony wynikający z faktur zaliczkowych Wnioskodawca wykazywał w deklaracjach VAT-7 "jako nadwyżka do przeniesienia", a powyższe zakupy nie były u podatnika zaliczane do środków trwałych. Wobec powyższego należy rozumieć, że podatek naliczony z tytułu tych zakupów był wykazywany w poz. 47 pierwotnej deklaracji VAT-7 jako nabycie towarów i usług pozostałych. Można więc stwierdzić, że Spółka już w pierwotnej deklaracji mogła wystąpić o zwrot na rachunek bankowy z tytułu przedmiotowych zakupów w terminie 180 dni, pod warunkiem, że w danym miesiącu wystąpiła zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - sprzedaż oraz zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 2 pkt 1b ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym ostatecznie należy stwierdzić, że aby orzec o tym czy wystąpienie o zwrot w deklaracji VAT-7 lub w jej korekcie jest zasadny, czy przysługuje prawo do złożenia takiej deklaracji, decyduje analiza tej deklaracji lub jej korekty oraz w ramach czynności sprawdzających analiza i ocena zgodności dokumentów z deklaracją. Takich czynności dokonuje naczelnik właściwego urzędu skarbowego.

Takie same warunki i przesłanki muszą być spełnione w związku z prawem do złożenia korekt deklaracji VAT-7 za miesiące luty, marzec i maj 2007 r., w których były księgowane zaliczki. Tak więc na zapytanie Spółki czy podatek naliczony z faktur zaliczkowych Podatnik może wykazać w poz. 44 i 45 w korekcie deklaracji VAT jako nabycie środków trwałych, a podatek naliczony od tych nabyć wykazać jako nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć. W przedmiotowej sytuacji należałoby dokonać nie tylko analizy tych deklaracji oraz spełnienia wyżej wymienionych warunków i przesłanek, ale także analizy umowy przyrzeczenia zakupu nieruchomości oraz umowy zakupu. Zgodnie z art. 272 pkt 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem art. 272a, dokonują czynności sprawdzających, mających na celu m.in. sprawdzenie formalnej poprawności dokumentów oraz ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do analizy i oceny wymienionych przez Spółkę dowodów np. umów oraz innych dokumentów. Załączniki mają jedynie charakter posiłkowy dla składającego wniosek - przy jego redagowaniu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że generalnie Spółka ma prawo do złożenia korekt deklaracji VAT-7 w związku z wyżej powołanym art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 81b Ordynacji podatkowej. Natomiast czy korekty tych deklaracji są zasadne t.z.n. czy podatek naliczony z faktur zaliczkowych Podatnik może wykazać w poz. 44 i 45 w korekcie deklaracji VAT jako nabycie środków trwałych, a podatek naliczony od tych nabyć wykazać jako nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, o tym jedynie może zdecydować naczelnik właściwego urzędu skarbowego w trybie ww. art. 272 pkt 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. W przedmiotowej sprawie analiza dokumentów dokonana w ramach czynności sprawdzających i postępowania wyjaśniającego przeprowadzona przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego oraz wyżej powołane uregulowania stanowią o prawidłowości złożonej korekty deklaracji VAT za przedmiotowe miesiące.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl