IP-PP2-443-177/07-3/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-177/07-3/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007 r. (data wpływu 28 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2007 r. (25 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę G podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup autobusu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę G podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup autobusu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy w G pozyskał na rzecz Gminy G dofinansowanie z środków PFRON do zakupu autobusu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych. Zadaniem własnym Gminy jest zapewnienie dowozu dzieci do szkół podstawowych i gimnazjów z miejscowości oddalonych od siedziby szkoły. Wśród dzieci są także osoby niepełnosprawne, zatem pojazd przeznaczony do ich przewozu musi być odpowiednio dostosowany, m.in. do przewozu wózka inwalidzkiego. Takim pojazdem jest zakupiony przez Gminę 14-sto miejscowy autobus. Pojazd ten będzie wykorzystywany tylko do usług nieodpłatnego przewozu osób. Aby uzyskać dofinansowanie, Gmina musi wykazać, że nie uzyska z urzędu skarbowego zwrotu VAT naliczonego zawartego w cenie pojazdu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje zwrot VAT naliczonego zawartego w cenie pojazdu.

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu przedmiotowego towaru od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi ona działalności gospodarczej, autobus nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych przez nie zadań, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla spełnienia których zostały one powołane, nie są podatnikami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 17 ust. 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) nakłada na gminę obowiązek zapewnienia niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż zakup na rzecz Gminy autobusu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych, dofinansowany z środków PFRON będzie służył do wykonywania zadań własnych Gminy (zadania te Gmina wykonuje za pośrednictwem Urzędu Gminy) i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego od dokonanego zakupu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl