IP-PP2-443-176/07-2/AZ - Jak na gruncie VAT potraktować usługi zarządzania nieruchomością?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-176/07-2/AZ Jak na gruncie VAT potraktować usługi zarządzania nieruchomością?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2007 r. (data wpływu 28 sierpnia 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zarządzania nieruchomościami-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zarządzania nieruchomościami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami. Głównymi odbiorcami usług są Wspólnoty Mieszkaniowe, dla których świadczone są kompleksowe usługi zarządzania (PKWiU 70.32.11) obejmujące konserwację bieżącą instalacji, sprzątanie posesji, obsługę księgową. Usługi te są na podstawie uchwał Wspólnot fakturowane według stawki 7%, jedynie wynagrodzenie zarządcy podlega zwolnieniu z podatku VAT. Od wszystkich ww. usług jest opłacany podatek VAT. Koszty wody, kanalizacji, wywozu śmieci i energii elektrycznej są refakturowane na poszczególnych odbiorców Wspólnoty Mieszkaniowej. Refaktury wystawiane są w wysokości kosztów naliczanych przez dostawców usług, ze stawką 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powinno się naliczać i opłacać podatek VAT od:

1.

obsługi bieżącej konserwacji Wspólnot Mieszkaniowych i zleceniodawców, dla których prowadzona jest obsługa lokali mieszkalnych,

2.

sprzątania części wspólnych budynków mieszkalnych i terenów, z których korzystają mieszkańcy,

3.

prowadzenia księgowości czynszowej i zaliczkowej oraz ewidencji pozaksięgowej kosztów i przychodów Wspólnot Mieszkaniowych i kamienic czynszowych,

4.

refakturowanych kosztów wody, kanalizacji, wywozu śmieci, energii elektrycznej, energii cieplnej itp.?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi zarządzania nieruchomością należy traktować kompleksowo, podatek VAT od ww. czynności nie powinien być naliczany i opłacany.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy kompleksową usługę na rzecz zlecającego, w ramach której wyodrębnia: bieżącą konserwację Wspólnot Mieszkaniowych i zleceniodawców, dla których prowadzona jest obsługa lokali mieszkalnych, sprzątanie części wspólnych budynków mieszkalnych i terenów, z których korzystają mieszkańcy, prowadzenie księgowości czynszowej i zaliczkowej oraz ewidencji pozaksięgowej kosztów i przychodów Wspólnot Mieszkaniowych i kamienic czynszowych.

Jeżeli przyjąć, że wymienione w piśmie czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.32.11 i dotyczą administrowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym, tut. organ podatkowy stwierdza, iż usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług w myśl § 8 ust. 1 pkt 8 wyżej cytowanego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informujemy, iż tut. organ podatkowy nie dokonuje weryfikacji prawidłowości wskazanego numeru statystycznego świadczonych usług, jedynie określa właściwą stawkę podatku od towarów i usług dla zakwalifikowanej wg PKWiU usługi. Prawidłowe opodatkowanie zależy od właściwego określenia podstawy opodatkowania co wiąże się z poprawnym zaklasyfikowaniem usługi, przy czym obowiązek właściwej klasyfikacji spoczywa na podatniku.

Natomiast rozliczenia kosztów utrzymania własnych lokali tj. opłaty za wodę, kanalizację, wywóz śmieci, dostawy energii elektrycznej, energii cieplnej itp., pomiędzy Wspólnotą Mieszkaniową a jej członkami nie podlegają refakturowaniu.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotową wspólnotą zarządza Wnioskodawca. Należy jednakże zaznaczyć, że w każdym przypadku zarząd działa w imieniu i na rzecz wspólnoty. Wystawienie więc przez zarządcę na poszczególnych członków wspólnoty faktur VAT w imieniu własnym i na własny rachunek nie znajduje uzasadnienia prawnego. Nie mamy tu do czynienia ze sprzedażą bądź odsprzedażą usług. Brak jest więc uzasadnienia do refakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą i jej członkami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl