IP-PP2-443-1376/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1376/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony stan faktyczny.

C Sp. jawna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej oraz detalicznej sprzedaży produktów ropopochodnych. W ramach prowadzonej działalności, na podstawie podpisanych umów z kontrahentami udziela jak również otrzymuje premie pieniężne z tytułu realizacji określonego limitu zakupu lub sprzedaży. Premie powyższe nie dotyczą konkretnych transakcji, lecz są uzależnione od zrealizowania obrotu w określonym czasie. Ponadto w większości umów, realizacja obrotu jest powiązana z dodatkowymi świadczeniami, takimi jak: promowanie marki C, rozwój i badania rynku itp. Na podstawie powyższych uregulowań, Spółka wystawia faktury VAT z tytułu premii od realizowanego przez C w danym okresie obrotu (sprzedaży) dostarczanych przez kontrahentów produktów (towarów) uznając, iż wspomniane działanie mieści się w zakresie odpłatnego świadczenia usług, a co za tym idzie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.

W przypadkach kiedy to Spółka dostarcza produkty (dokonuje sprzedaży towarów), kontrahenci wystawiają na Spółkę faktury VAT z tytułu "premii od obrotu, "bonus za kwartał (miesiąc lub inny okres)", "premia od sprzedaży", "premia marketingowa" od których Spółka odlicza VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. W niektórych przypadkach kontrahenci powołując się na wyroki polskich sądów administracyjnych wystawiają na Spółkę noty obciążeniowe, lub żądają wystawiania not uznaniowych z tytułu realizowanej premii od obrotu (sprzedaży). Powołując się na powyższe wyrok twierdzą, iż premia od obrotu nie jest świadczeniem usług i że nie można po raz drugi opodatkowywać VAT tych samych transakcji. W opinii Spółki w oparciu o interpretację Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r., PP3-812-1222/2004/AP/4026, wspomniane premie należy opodatkować podatkiem VAT i Spółka powinna otrzymywać faktury VAT, także w przypadkach, gdy jedynym wykładnikiem (kryterium) jest realizowany obrót w danym okresie rozliczeniowym wynikającym z podpisanych umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy premia od obrotu winna być opodatkowana podatkiem VAT w przypadku gdy jedynym kryterium jest realizowany obrót w określonym na podstawie umów czasookresie.

2.

Czy premia od obrotu winna być opodatkowana podatkiem VAT w przypadku gdy zawiera ona dodatkowe świadczenie jednak ich jedynym miernikiem jest realizowany przez Spółkę lub jej kontrahentów obrót.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym, zgodnie z interpretacją Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. pismo nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 wydaną na podstawie art. 14 Ordynacji podatkowej, otrzymane (a tym samym wypłacane) premie pieniężne należy traktować jako czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokumentować je fakturami VAT. Z kolei z faktur otrzymywanych od odbiorców Spółki z tytułu wypłacanych premii pieniężnych, zdaniem C, można odliczyć podatek VAT. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawcę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT stanowi, iż świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej (...)" które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenia usług zgodnie z nakazem organów władzy publicznej (...) Powołany przepis jest więc bardzo obszerny i wskazuje na szeroki zakres pojęcia świadczenia usług. W opinii Spółki świadczenia polegające na wypłacie lub obciążeniu za świadczenia wynikające z wykonania określonego obrotu w określonym w umowach czasie; będzie świadczeniem usług w myśl ustawy o podatku od towarów i usług (podatku VAT). Stanowisko takie prezentuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2008 r. pismo nr IBPP2/443-193/08/JCi. Zbieżne stanowisko przedstawia również w swoim piśmie w sprawie interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr pisma ITPP2/443-151/08/AD. Ponieważ, pojawiły się wyroki Sądów Administracyjnych w przedmiotowej sprawie Spółka wnosi o interpretację prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie natomiast do postanowień art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ww. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej, polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

1.

W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat, jak w opisanej sytuacji faktycznej, gdy premie nie dotyczą konkretnych transakcji stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. To powoduje, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

2.

Analogicznie w sytuacji, gdy ustanowiona premia pieniężna dotyczy zapłaty za określone zachowania kontrahenta (skala nabycia) oraz inne świadczenia, a mierzeniem jej wysokości jest wyłącznie obrót. Otrzymanie premii pieniężnej należy udokumentować wystawiając fakturę VAT. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez kontrahentów Spółki fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Zatem, należy stwierdzić, iż otrzymanie premii pieniężnej z tytułu realizacji odpowiedniego poziomu zakupów w danym okresie jest jej wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym, fakt przyznania przedmiotowych premii pieniężnych rodzi obowiązek wystawienia faktury VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl