IP-PP2-443-137/08-2/PS
Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-137/08-2/PS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 30 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego w związku z zamianą nieruchomości gruntowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie obowiązku podatkowego w związku z w związku z zamianą nieruchomości gruntowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina ma zamiar dokonać zamiany nieruchomości z osobą fizyczną. Przedmiotem zamiany jest niezabudowana nieruchomość gruntowa stanowiąca własność Gminy, oznaczona nr działek 2465 i 2465 o łącznej powierzchni 0,1080ha, której wartość została oszacowana na kwotę 50.576,00 zł oraz udział w 180/309 częściach działki gruntu oznaczonej Nr 1409 o powierzchni 0,0312ha, jako części składowej nieruchomości zabudowanej, którego wartość oszacowana została na kwotę 72.704,27 złotych. Zgodnie z zapisami uchwały Rady Miejskiej z dnia 19 kwietnia 2007 r. w przypadku nierównej wartości nieruchomości zamiennych pomiędzy stronami zostanie zastosowana dopłata równa różnicy wartości nieruchomości zamiennych. Różnica ta stanowi kwotę 22.128,27 złotych.
W tak opisanym stanie faktycznym zadano następujące pytanie:
Czy zamiana nieruchomości jest opodatkowana podatkiem VAT, jeżeli tak to w jakiej wysokości jeżeli jedna ze stron jest osobą fizyczną.
Zdaniem wnioskującego opodatkowana powinna być wartość nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy wg stawki 22%
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
W opisanym stanie faktycznym sprawy, transakcję zamiany nieruchomości z dopłatą potraktować należy na zasadach ogólnych, jako dostawę towaru, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina zamieniając nieruchomość działa jako podatnik VAT. Zamiana nieruchomości nie jest bowiem czynnością, co do której działa ona jako jednostka władzy publicznej wykonująca swe ustawowe zadania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Nie jest to też czynność zwolniona od podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dn.27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. /, w myśl którego od podatku zwalnia się czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. / opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy są m.in. grunty.
Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży (tutaj wartość nieruchomości, a nie różnica stanowiąca dopłatę), pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zatem zamiana nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne, dokonana przez Gminę, podatnika podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu tym podatkiem i w tym zakresie stanowisko podatnika jest prawidłowe.
Przy czym nieruchomość oznaczona jako niezabudowana, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% w przypadku, gdy jest przeznaczona pod zabudowę, w przypadku jak stanowi przepis art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę zwolniona jest od podatku.
W zakresie zaś dokonywanej sprzedaży nieruchomości zabudowanej, zastosowanie może znaleźć przepis art. 43 ust. 2 pkt 1) (przepis dotyczy towarów używanych - za które uważa się budynki i budowle lub ich części, jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów minęło co najmniej 5 lat) w związku z art. 29 ust. 5 (w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu). W sytuacji więc, gdy zabudowania stanowią budynki, dla których od zakończenia budowy upłynęlo co najmniej 5 lat, a przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony, sprzedaż podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Co zaś się tyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy dokonywanej przez druga stronę transakcji, to okoliczność związana z tym, iż zamiana (sprzedaż) dokonywana jest przez osobę fizyczną, sama w sobie nie przesądza o tym iż jest to dostawa nie podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co do zasady uzależnione jest to od statusu takiej osoby jako podatnika podatku od towarów i usług, rodzaju gruntów będących przedmiotem zamiany (dostawy), tak w zakresie ich przeznaczenia (przeznaczone pod zabudowę bądź nie), jak i ich ewentualnego zabudowania (obliczanie podstawy opodatkowania dla gruntów zabudowanych nieruchomościami, dla których od końca roku w którym zakończono budowę upłynęło co najmniej 5 lat), praw do odliczania podatku naliczonego przy wydatkach związanych z zakupem gruntu i budową.
W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca nie podał szczegółowych danych odnoszących się do drugiej strony transakcji - stąd brak możliwości rozpoznania w niniejszej interpretacji jej obowiązków podatkowych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.