IP-PP2-443-135/07-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-135/07-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2007 r. (data wpływu 20 sierpnia 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia noty korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia noty korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 października 2007 r. Wnioskodawca zamierza wnieść całe swoje przedsiębiorstwo, które obecnie prowadzi pod firmą Zakład Przetwórstwa Mięsa "P" S, do powołanej wcześniej w tym celu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością -X Sp. z o.o. wpisanej do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 000. Wniesienie aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością całego dotychczasowego przedsiębiorstwa spowoduje, że spółka ta przejmie w całości aktywa i pasywa dotychczasowego Zakładu. Wejdzie ona we wszelkie prawa i obowiązki wynikające z jego dotychczasowej działalności. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, iż poza kwestiami formalnymi, takimi jak nowy numer NIP:, nowy numer REGON: oraz nowe numery rachunków bankowych, nie ulegną żadnym zmianom dotychczasowe zasady współpracy z obecnymi kontrahentami Zakładu. Bez zmian w stosunku do "X" Sp. z o.o. pozostaną również tak istotne elementy wyróżniające działalność dotychczasowego Zakładu, jak: przedmiot działalności i siedziba spółki. Z obecnymi kontrahentami Zakładu Wnioskodawca zamierza podpisać stosowne aneksy do istniejących umów, z których będzie wynikać, iż stroną umowy z dniem 1 października 2007 r. w miejsce Zakład Przetwórstwa Mięsa "P" S stanie się "X" Sp. z o.o. przy niezmienionej treści pozostałych ich warunków. Biorąc pod uwagę skalę zmian Wnioskodawca wyraża obawę, że od 1 października 2007 r., tj. po wniesieniu aportem całego przedsiębiorstwa Zakład Przetwórstwa Mięsa "P" S do "X" Sp. z o.o., mogą się zdarzać przypadki, że nadal niektórzy kontrahenci (dostawcy) będą przez pomyłkę wykazywać w fakturach nazwę dotychczasowego Zakładu, pomimo tego, że zakupów towarów i usług będzie dokonywać "X" Sp. z o.o. już na potrzeby swojej działalności gospodarczej i osiąganych w niej przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po wniesieniu jako aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa Wnioskodawca ma prawo skorygować notą korygującą błędy w otrzymanych fakturach VAT dotyczące nazwy i numeru NIP.

Zdaniem Wnioskodawcy § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) pozwala na poprawianie błędów w otrzymanych fakturach VAT i fakturach korygujących dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą. W ocenie Wnioskodawcy wystawienie faktury VAT lub faktury korygującej z nazwą dotychczasowego Zakładu kwalifikują się do pomyłek wiążących się z nabywcą. Błąd dotyczy tylko nazwy odbiorcy i jego numeru NIP. Adres pozostanie bez zmian. Za możliwością korygowania tego błędu notą przemawia również fakt, że "X" Sp. z o.o. powstała w celu przejęcia całego przedsiębiorstwa obecnego Zakładu i będzie wykonywać ten sam rodzaj działalności. Działalność prowadzić będzie ponadto w siedzibie obecnego Zakładu. Nie można więc w ocenie Wnioskodawcy uzasadnić braku możliwości korygowania tego błędu notą korygującą z uwagi na całkowitą odrębność obu podmiotów i brak jakiejkolwiek możliwości ich wzajemnego powiązania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. W myśl § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią. Wyżej wymienione pozycje faktury, których nie można skorygować notą korygującą to, zgodnie z § 9 ust. 1 powołanego powyżej rozporządzenia:

5)

jednostka miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6)

cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);

7)

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8)

stawki podatku;

9)

suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10)

kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11)

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12)

kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.

W świetle powołanych przepisów nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się m.in. z danymi dotyczącymi nazwy firmy - może wystawić notę korygującą, gdyż w tym przypadku nie znajduje zastosowania ograniczenie, o którym mowa powyżej. Tak więc Spółka ma prawo - w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym - wystawić noty korygujące dotyczące faktur, na których jako nabywca figuruje Zakład Przetwórstwa Mięsa "P" której przedsiębiorstwo zostało wniesione aportem do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - "X" Sp. z o.o.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, natomiast z wniosku wynika, że interpretacja dotyczy osoby prawnej. W związku z powyższym do osoby prawnej, której interpretacja dotyczy oraz w odniesieniu do wnioskodawcy, w zakresie w jakim nie będzie on osobą trzecią określoną w Rozdziale XV ww. ustawy - Ordynacja podatkowa odpowiedzialną za zaległości podatkowe podatnika, nie będą miały zastosowania przepisy art. 14k-n ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl