IP-PP2-443-132/07-04/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-132/07-04/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007 r. (data wpływu do BKIP 20 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu usług związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego i emisją giełdową akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2007 r. wpłynął wniosek Spółki o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu usług związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego i emisją giełdową akcji

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik zamierza dokonać przekształceń organizacyjnych, a w szczególności zmiany formy organizacyjnej ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na spółkę akcyjną., w celu wprowadzenia akcji spółki do publicznego obrotu papierami wartościowymi na WGPW. Niezbędnym elementem przekształcenia i emisji giełdowej jest osiągnięcie założonego progu wysokości kapitału zakładowego, co w przypadku podatnika wiąże się z koniecznością podwyższenia kapitału zakładowego, dzięki czemu spółka nie tylko spełni wymogi ustawowe, ale także, a może przede wszystkim uzyska niezbędne środki na sfinansowanie procedury zamierzającej do emisji giełdowej, tzn. kosztów firm autorskich i domów maklerskich, biegłych rewidentów, doradztwa prawnego i finansowego, a wreszcie koszty reklamy.

Zarówno podwyższenie kapitału zakładowego, jak i przekształcenie, a następnie przygotowanie prospektu emisyjnego i oferty giełdowej jest ze sobą funkcjonalnie związane i prowadzone przez firmę konsultingową w oparciu o podpisaną umowę dotyczącą wszystkich wymienionych faz.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym Spółka zwróciła się z następującym pytaniem:

Czy przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług wynikającej z faktur zakupu VAT, dokumentujących wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego i emisją giełdową akcji takie jak:

* koszty związane z przygotowaniem prospektu emisyjnego, koszty badania prawnego i finansowego Spółki,

* koszty doradztwa prawnego i finansowego,

* koszty administracyjne (druk, publikacja i dystrybucja prospektu emisyjnego),

* koszty prawne (opłaty notarialne, sądowe, skarbowe),

* koszty ogłoszeń wymaganych przepisami prawa,

* koszty ewentualnych tłumaczeń dokumentacji przygotowanej na potrzeby Oferty Publicznej,

* koszty promocji Oferty Publicznej, w tym organizacji spotkań (wynajęcia Sali, druk materiałów informacyjnych itp.),

* koszty szkoleń w zakresie wiedzy i Giełdzie Papierów Wartościowych.

Wobec powyższego podatnik stoi na stanowisku o możliwości odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach VAT opiewających na wydatki związane z emisją akcji, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnoptpwa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby pranej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów - art. 8 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego emisja akcji jest więc zdarzeniem gospodarczym nie objętym zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie jest bowiem ani dostawą towarów ani też świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4,

2.

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca dokumentu celnego,

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6,

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na uwagę zasługuje fakt, iż prawo, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług wykorzystywanych do dokonania czynności opodatkowanych, istotny jest tu zatem związek między zakupami a działalnością gospodarczą (opodatkowaną VAT) prowadzoną przez podatnika. Związek pomiędzy zakupami a działalnością musi mieć charakter bezpośredni, pośredni, jak również może dotyczyć takich czynności, które są niezbędne do funkcjonowania podatnika.

Niewątpliwie w opisanym przypadku odchodzi do związku bezpośredniego pomiędzy dokonanymi zakupami a działalnością prowadzoną przez Spółkę. Analizując stronę ekonomiczną emisji akcji (podwyższenie kapitału) można jednoznacznie stwierdzić, iż będzie ona realizowana w celu pozyskania dodatkowego kapitału potrzebnego do dalszego rozwoju firmy.

Jednocześnie art. 431 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.) stanowi, iż podwyższenie kapitału zakładowego odbywa się w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowej akcji. Podwyższenie takie wymaga zmiany statutu spółki.

Mając na uwadze analizę przestawionego zdarzenia przyszłego, pod kątem podatku od towarów i usług, należy uznać, że Stronie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na emisję akcji, chociaż czynność ta nie podlega opodatkowaniu. Tożsame stanowisko zajął WSA w Lublinie, w wyroku z dnia 14 marca 2007 r. syg. akt. I SA/Lu 70/07. Podobne rozstrzygnięcie zapadło także przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, gdzie w wyroku Nr C-465/03 z dnia 25 maja 2002 r. sąd stwierdził, iż "emisja nowych akcji, bez względu na to, czy została dokonana w związku z wprowadzeniem danej spółki na giełdę, czy też nie, nie stanowi czynności należącej do zakresu przedmiotowego art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy 77/338. Czynność ta nie stanowi bowiem ani dostawy towarów, ani świadczeni usług dokonywanych odpłatnie w rozumieniu tego przepisu. Jednocześnie art. 17 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy 77/3388, zmienionej dyrektywą 95/7, przyznaje prawo do odliczenia całego podatku od wartości dodanej obciążającego wydatki poniesione przez podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w ramach emisji akcji, o ile wszystkie czynności dokonane przez tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane".

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednich związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, z wyłączeniem zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów - o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, zarówno bezpośredni, jak i pośrednio związanych z uzyskanym przychodem, oczywiście pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą a ich poniesienie może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Reasumując, uznanie przez Spółkę poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, skutkować musi zaistnieniem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych wydatków, na mocy art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu, do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl