IP-PP2-443-129/08-2/AZ - Czy zakład budżetowy jako zarządca nieruchomości będących własnością osób fizycznych zarządzając tymi nieruchomościami bez zlecenia jest podatnikiem podatku od towarów i usług i powinien dla celów tego podatku ujmować obroty związane z tymi nieruchomościami tj. sprzedaż usług najmu i zakupy w ewidencji własnej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-129/08-2/AZ Czy zakład budżetowy jako zarządca nieruchomości będących własnością osób fizycznych zarządzając tymi nieruchomościami bez zlecenia jest podatnikiem podatku od towarów i usług i powinien dla celów tego podatku ujmować obroty związane z tymi nieruchomościami tj. sprzedaż usług najmu i zakupy w ewidencji własnej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zarządzania nieruchomościami bez zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zarządzania nieruchomościami bez zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Administracja Nieruchomościami Y... jest zakładem budżetowym utworzonym z dniem 1 stycznia 1999 r. zgodnie z Uchwałą Nr XCI/900/98 Rady Miejskiej w Y z dnia 10 czerwca 1998 r. w sprawie reorganizacji Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej Y.

Zadaniem zakładu jest zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi własność Miasta i innymi nieruchomościami. Zakład zarządza poza nieruchomościami stanowiącymi własność Miasta, także nieruchomościami, które zgodnie z zapisami w księgach wieczystych stanowią własność osób fizycznych bądź współwłasność osób fizycznych i gminy lub Skarbu państwa. Zarząd nieruchomościami prywatnymi i współwłasnymi wynika z wydanych w okresach wcześniejszych decyzji administracyjnych, które to decyzje nie zostały uchylone, bądź też nieruchomości te zarządzane są od 1945 r. przez jednostki powołane przez gminę. Właściciele wykazani w księgach wieczystych według posiadanych informacji nie są znani z miejsca pobytu lub zmarli, a spadkobiercy się nie ujawnili bądź też nie podjęli postępowania spadkowego.

W świetle powyższego stanu faktycznego do momentu przejęcia nieruchomości przez właścicieli, sprawy tych nieruchomości prowadzone są jako prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, zgodnie z art. 752 Kodeksu Cywilnego.

W ramach wykonywanych czynności podejmowane są decyzje i działania mające na celu utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym: bieżące administrowanie, nawiązywanie i rozwiązywanie umów najmu lokali, prowadzenie gospodarki ekonomiczno-finansowej w tym pobieranie czynszów i innych opłat związanych lokalami, pokrywanie kosztów utrzymania nieruchomości, bieżące prowadzenie windykacji należności od najemców, dochodzenie należności na drodze sądowej i egzekucyjnej oraz wykonywanie innych czynności związanych z obsługą nieruchomości.

Przychody i koszty związane z utrzymaniem tych nieruchomości ujęte są w ewidencji zakładu budżetowego. Zakład budżetowy zarejestrowany jest jako podatnik podatku od towarów i usług. Dla celów ww. podatku zakład przyjmuje czynsz jak i media dla wspomnianych nieruchomości do własnych obrotów. Tym samym ujmuje obroty w ewidencji sprzedaży stosując właściwe stawki podatku, a wszystkie zakupy w ewidencji nabycia towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zakład budżetowy jako zarządca nieruchomości będących własnością osób fizycznych zarządzając tymi nieruchomościami bez zlecenia jest podatnikiem podatku od towarów i usług i powinien dla celów tego podatku ujmować obroty związane z tymi nieruchomościami tj. sprzedaż usług najmu i zakupy w ewidencji własnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakład budżetowy prowadząc cudze sprawy bez zlecenia (właściciel, współwłaściciel nieruchomości nieznany bądź zmarł, a spadkobiercy się nie ujawnili bądź nie podjęli postępowania spadkowego) wynajmują lokale za odpłatnością, tym samym wykonują świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawione podstawy sprawowania zarządu nieruchomościami jak również przepisy Kodeksu Cywilnego o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia i ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uważa, że do czasu zmiany stanu faktycznego tj. dopóty, dopóki osoba (właściciel nieruchomości) nie będzie mógł sam się zająć zgodnie z art. 753 § 1 prowadzi te sprawy zakład budżetowy.

Dla celów związanych z podatkiem od towarów i usług zarządca - zakład budżetowy, w odniesieniu do obrotów związanych z tymi nieruchomościami jest podatnikiem podatku i jest uprawniony do wystawiania i otrzymywania faktur VAT, jak również winien posługiwać się przy załatwianiu tych spraw własnym numerem identyfikacji podatkowej NIP.

Również obroty związane z tymi nieruchomościami tj. sprzedaż usług najmu i zakupu ujmowane winny być w ewidencji zakładów budżetowych dla celów podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów - art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Wskazać należy, że zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Zgodnie z art. 184 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w ustawie. Zarządca działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, którą zawiera z jej właścicielem bądź inną osobą czy jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej - art. 185 ust. 2 ww. ustawy. Zarządzanie nieruchomościami obejmuje czynności związane z prawidłowym prowadzeniem spraw dotyczących powierzonego majątku z uwzględnieniem między innymi przepisów prawa podatkowego.

Funkcjonowanie zakładu budżetowego odbywa się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). W świetle tych przepisów zakład budżetowy to gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, a koszty swojej działalności pokrywają z przychodów własnych. Składniki mienia zakładu budżetowego stanowią mienie jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostki organizacyjne gminy, m.in. zakłady budżetowe powołane przez gminę, mają status odrębnego od gminy podatnika podatku od towarów i usług. Świadczy o tym m.in. zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obejmujące określone czynności wykonywane między gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, które w przeciwnym wypadku nie miałoby racjonalnego uzasadnienia.

Zakład budżetowy zobowiązany jest zatem do dokonywania rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług na ogólnych zasadach.

Powyższe potwierdza stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Jako podatnik podatku od towarów i usług Zakład budżetowy prowadzi ewidencje zakupów i sprzedaży, uwzględniając zawieranie umów najmu, czynsz, media itp. dla nieruchomości do własnych obrotów.

Zatem Zakład budżetowy jest odrębnym od Gminy/Miasta podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Zakład budżetowy zarządza nieruchomościami stanowiącymi własność Miasta, a także nieruchomościami, których właściciele nie są znani lub nie zostało ustalone miejsce ich pobytu lub nie zostały uregulowane sprawy spadkowe.

W odniesieniu do podmiotów będących jednostkami budżetowymi stosuje się zwolnienie od podatku od towarów i usług w oparciu o § 8 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Świadczenie usług związanych z zarządzanymi nieruchomościami osób fizycznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Reasumując, Zakład budżetowy jako zarządca nieruchomości będących własnością osób fizycznych, zarządzając tymi nieruchomościami bez zlecenia, jest podatnikiem od towarów i usług. Wobec powyższego, zobowiązany jest do ujmowania obrotów w ewidencji sprzedaży a poniesionych kosztów - w ewidencji zakupów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl