IP-PP2-443-123/07-03/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-123/07-03/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2007 r. (data wpływu 17 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2007 r.; o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wpływu na podatek VAT udziału w systemie cash pooling - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2007 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza przystąpić do oferowanego przez Bank systemu zarządzania płynnością finansową, w którym będą uczestniczyć inne spółki powiązane. System zarządzania Środkami Pieniężnymi i Kredytami Dziennymi w Grupie Rachunków, zwany dalej systemem Cash pooling, jest produktem stworzonym przez Bank, dla grupy rozumianej jako dwa lub więcej podmiotów, które uznały swoje interesy za zbieżne w stopniu umożliwiającym wspólne przystąpienie do systemu, w celu:

* zwiększenia efektywności krótkoterminowego zarządzania środkami pieniężnymi i dostępnymi kredytami poprzez optymalizację przychodów oraz kosztów odsetkowych,

* efektywnego finansowania bieżących potrzeb uczestników systemu w zakresie kapitału obrotowego,

* poprawy płynności finansowej poszczególnych uczestników systemu jak również optymalizacji wykorzystania dostępnych środków całej grupy.

W ramach systemu, dla poszczególnych jego uczestników bank będzie prowadził indywidualne rachunki - rachunki główne. Rachunki główne będą wykorzystywane przez uczestników systemu jako rachunki operacyjne służące do dokonywania bieżących operacji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Każdy z uczestników systemu może deponować na swoim rachunku głównym środki pieniężne lub zadłużać się w nim, w formie udostępnionego mu ewentualnie przez bank kredytu dziennego. Wnioskodawca podkreśla, iż każdy z uczestników poręczy bankowi spłatę kredytów dziennych zaciągniętych przez innych uczestników systemu. Zadłużenie powstałe w ramach grupy rachunków będzie zabezpieczone dostępnymi saldami środków zdeponowanych na innych rachunkach uczestników systemu. Ponadto bank jest upoważniony do traktowania środków dostępnych w ramach grupy jako zabezpieczenia spłaty zadłużenia powstałego w innych rachunkach należących do grupy rachunków i niespłaconego przed końcem danego dnia przez zaciągających je uczestników systemu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż spłata wszystkich ewentualnie niespłaconych przed końcem dnia sald ujemnych w ramach grupy rachunków jest poręczona przez każdego uczestnika systemu. W sytuacji, w której którykolwiek z rachunków w grupie wykazuje zadłużenie, które nie może zostać całkowicie spłacone do końca dnia przez zaciągającego je Uczestnika, bank obciąża rachunki spółek posiadających nadwyżki finansowe nadłączną kwotę równą wartości zaciągniętych i niespłaconych kredytów dziennych na pozostałych rachunkach głównych. W ramach opisanego systemu uczestnik spłacający kredyt dzienny, zaciągnięty przez innego uczestnika, wstępuje w prawa zaspokojonego wierzyciela. Spłata kredytu dziennego zaciągniętego przez innego uczestnika pociąga za sobą prawo do odsetek, jakie byłyby należne pierwotnemu kredytobiorcy. Odsetki należne od wzajemnych należności /zobowiązań będących wynikiem dokonania wymuszonej przez Bank spłaty kredytów dziennych będą płatne pomiędzy uczestnikami systemu według stawek procentowych, po których Bank zdecydował się udzielić każdemu z nich kredytów dziennych. Zainteresowany podkreśla, iż system umożliwia poprawę płynności finansowej poszczególnych uczestników systemu, jak i całej grupy. Spłata kredytów dziennych odbywać się będzie metodą z pełnym zerowaniem rachunków głównych. W metodzie tej wszystkie niespłacone do końca dnia kredyty zostaną spłacone przez jednego z uczestników systemu tzw. agenta. Powstały w wyniku tej operacji kredyt dzienny z rachunku agenta zostanie następnie automatycznie spłacony przez wszystkich uczestników systemu posiadających na swoich rachunkach w grupie rachunków salda dodatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przystąpienie Spółki do systemu nie będzie miało wpływu na sposób naliczania oraz wysokość podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, transakcje zawarte w ramach systemu nie wpływają na podatek od towarów i usług. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż nie wystąpi obrót, Strona nie uwzględnia transakcji przy wyliczeniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota podatku obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Jak wynika z powołanych przepisów dostawa towarów oraz świadczenie usług (za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 przypadków), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Jednocześnie dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Odnosząc treść przytoczonych regulacji do sytuacji opisanej przez Spółkę należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku w roli usługodawcy występuje bank. Usługa ta opiera się na zasadzie umożliwienia zaciągania oraz spłaty kredytów dziennych, a stroną obu tych transakcji jest bank. Z opisanego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż Uczestnik umowy posiadający nadwyżkę wolnych środków nie wie, czy środki te zostaną wykorzystane, a jeżeli będą, to w jakiej wysokości i przez którego Uczestnika. Bank w ramach świadczonych usług wykorzystuje dostępne środki dowolnego Uczestnika Systemu do spłaty zadłużenia niespłaconego przez innego Uczestnika. Obciążanie rachunków następuje bez konieczności zawierania odrębnych umów między tymi jednostkami.

Zatem podmiotem, u którego wystąpi obrót z tytułu wykonania usługi określanej mianem Systemu Zarządzania Środkami Pieniężnymi i Kredytem Dziennym w Grupie Rachunków jest bank, a nie Spółka, przyjmując, że nie nastąpi import takowej usługi. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż nie wystąpi u Podatnika obrót z tytułu tej transakcji, Jednostka nie uwzględni jej przy wyliczaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. W myśl cytowanego przepisu proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest prawidłowe, z uwagi na fakt, iż podmiotem u którego wystąpi obrót z tytułu wykonanej czynności jest bank, nie zaś podmioty będące jego uczestnikami. Jednocześnie uwagi na fakt, iż nie wystąpi u zainteresowanego obrót z tytułu sprzedaży, strona nie uwzględni jej przy wyliczaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl