IP-PP2-443-12/07-2/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-12/07-2/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych w toku planowania i przygotowywania transakcji nabycia akcji innego podmiotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych w toku planowania i przygotowywania transakcji nabycia akcji innego podmiotu.

W przedstawionym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest w trakcie finalizacji transakcji zakupu akcji XXX S.A. W chwili obecnej Spółka podpisała umowę warunkową nabycia akcji. W ramach procesu nabycia akcji Spółka zatrudniała zewnętrznych niezależnych doradców i w związku z tym poniesie koszty. Będą to koszty przeprowadzenia badania finansowego, podatkowego oraz prawnego w XXX S.A. przez zewnętrznych niezależnych doradców (badania zostaną podsumowane w raportach); koszty usług świadczonych w ramach obsługi transakcji nabycia akcji (wyniki pracy zewnętrznych doradców zostaną zawarte w opiniach oraz e-mail'ach otrzymanych przez Spółkę, a także przyjmą formę konkretnych dokumentów, np. umów lub uchwał.

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki wydatki na przeprowadzenie badania finansowego, prawnego i podatkowego zostaną poniesione w celu określenia sytuacji finansowej, podatkowej i prawnej XXX S.A., której akcje stanowią przedmiot transakcji. Wydatki na usługi związane z obsługą transakcji nabycia akcji obejmują m.in. doradztwo biznesowe, przygotowanie oceny podatkowej i prawnej planowanej transakcji, uczestnictwo w negocjacjach prawnych związanych z przygotowaniem i podpisaniem umowy nabycia akcji oraz przygotowanie innej dokumentacji prawnej związanej z zawarciem tej umowy (np. weryfikacja umów pożyczek, przygotowanie uchwał zarządu i wspólników). Wydatki te będą kosztem ogólnym funkcjonowania Spółki i będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie Spółka nadmienia, iż zatrudniła zewnętrznych doradców mających siedzibę zarówno w kraju jak i za granicą. W tym ostatnim zakresie Spółka rozpozna import usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że podatek naliczony z tytułu wydatków na zakup usług doradztwa finansowego, podatkowego i prawnego, w związku z oceną sytuacji XXX S.A. oraz wydatków na usługi świadczone w ramach obsługi transakcji nabycia akcji poniesione w toku planowania i przygotowywania transakcji nabycia akcji XXX S.A. będzie w pełni odliczany. W przypadku zakupu usług od doradców mających siedzibę w kraju - w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymano fakturę za usługi świadczone przez zewnętrznych doradców albo w miesiącu następnym. Natomiast w przypadku importu usług - w rozliczeniu za miesiąc powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług albo w rozliczeniu za miesiąc następny.

Zdaniem Spółki w związku, z faktem iż Spółka organizuje grupę kapitałową, która będzie świadczyła usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a zatem będzie prowadziła działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez doradców zewnętrznych mających swoją siedzibę w kraju jak i samoobliczony podatek wynikający z importu usług będzie stanowić dla Spółki podatek do odliczenia w pełnej kwocie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, wyjaśnia co następuje:

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a)

z tytułu nabycia towarów i usług,

b)

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c)

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z powyższego przepisu wynika po pierwsze, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego ukonstytuowane ww. cytowanym przepisie art. 86 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, a po drugie dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy przewidują również sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnia on generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Należy jednocześnie wyraźnie podkreślić, iż uznanie poniesionych wydatków na towary i usługi za koszt uzyskania przychodów nie powoduje automatyzmu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie powyższych towarów bądź usług. Zatem fakt, iż dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu jest kwestią odrębną od tego czy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W pierwszej kolejności bowiem należy dokonać analizy czy dany zakup towaru bądź usługi związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika, a dopiero w drugiej kolejności (jeżeli dany zakup jest związany z czynnościami opodatkowanymi), należy dokonać analizy czy można go uznać za koszt uzyskania przychodu. Zatem jeżeli wydatki poniesione przez Spółkę, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, fakt uznania ich za koszt uzyskania przychodu jest sprawą wtórną i pozostającą bez wpływu na możliwość bądź nie, odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podkreśla, iż niniejsza pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego opiera się na przyjętym założeniu, iż opisane wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000, Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Reasumując, podatnik może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, w sytuacji gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi i co do zasady jest kosztem uzyskania przychodu.

Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na obsługę transakcji nabycia akcji, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni (zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty administracyjne), jak również może dotyczyć takich czynności, które mimo, że zwolnione z opodatkowania lub niepodlegające opodatkowaniu to są potrzebne w funkcjonowaniu podatnika.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z zakupami usług związanymi z obsługą transakcji nabycia akcji (usługi doradztwa finansowego, podatkowego i prawnego), która nie jest bezpośrednio związana z czynnościami opodatkowanymi Spółki. Dla określenia charakteru związku pomiędzy zakupem akcji a poczynionymi wydatkami istotnym pytaniem jest cel w jakim powyższe wydatki zostały poczynione. Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym organizuje grupę kapitałową, która będzie świadczyła usługi w rozumieniu ww. ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem będzie prowadziła działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, iz nabycie akcji ma związek z rozszerzeniem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, tak więc wydatki poniesione na obsługę transakcji nabycia akcji, pośrednio mają wpływ na uzyskiwanie przez Spółkę przychodów, chociaż przyszłych i niepewnych. Wobec czego poniesione wydatki dotyczące obsługi transakcji nabycia akcji, mające na celu rozszerzenie działalności gospodarczej należy zakwalifikować do ogólnych wydatków działalności gospodarczej.

Skoro zatem, celem nabycia akcji jest sprawowanie i uczestniczenie w zarządzaniu spółką, której akcje nabywa bądź nabycie akcji jest bezpośrednim, stałym i koniecznym warunkiem rozszerzenia działalności gospodarczej, co z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jasno wynika, Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług związanyych z obsługą przedmiotowej transakcji nabycia akcji w odpowiednim zakresie (całość/struktura).

Należy również podkreślić fakt, iż gdyby Spółka dokonywała zakupu akcji w celach ich dalszej odsprzedaży upatrując jedynie korzyści finansowych licząc na wzrost ich wartości, w takim przypadku będziemy mieli do czynienia z usługami pośrednictwa finansowego, zwolnionymi z podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług; por. wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2003 r. syg. akt III SA 2382/01). Taka sytuacja powodowałaby, iż wydatki poniesione na obsługę transakcji nabycia akcji byłyby związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług i w myśl wyżej wymienionego przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatek naliczony wynikający z tych wydatków nie podlegał by odliczeniu.

Mając na uwadze powyższe ustalenia, należy stwierdzić, iż w przypadku faktur dotyczących nabytych usług, wystawionych przez podmioty mające siedzibę na terytorium kraju, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1) lit. a) ww. ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w otrzymanych fakturach. Przy czym zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1) ww. ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku nalanego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Natomiast w odniesieniu do importu usług, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4) ww. ustawy o podatku od towarów kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług. Prawo do odliczenia, w przypadku importu usług, powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2) ww. ustawy o podatku od towarów i usług w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy.

Ponadto jeżeli Podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy - art. 86 ust. 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 86 ust. 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie atrzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl