IP-PP2-443-1172/08-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1172/08-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 23 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z faktur dokumentujących przekazanie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z faktur dokumentujących przekazanie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

A Sp. z o.o. (dalej: A, Spółka) w ramach prowadzonej działalności zajmuje się sprzedażą czasu reklamowego. Czas reklamowy nabywany jest od nadawców programów telewizyjnych, a następnie zbywany na rzecz agencji reklamowych. Warunki sprzedaży każdorazowo określa umowa. Zakupiony czas reklamowy agencje reklamowe odsprzedają następnie klientom indywidualnym.

W chwili obecnej, Spółka planuje zmianę postanowień niektórych umów z agencjami w kierunku ustalenia dodatkowego wynagrodzenia (premii) należnego agencjom reklamowym. W efekcie tych zmian, Spółka będzie każdorazowo wypłacać agencjom wynagrodzenie (premie) w przypadku osiągnięcia z góry określonego pułapu zakupionego czasu reklamowego w danym okresie czasu (np. w ciągu roku).

Sprzedaż przez A czasu reklamowego agencjom reklamowym jest dokumentowana fakturami VAT. Wystawione na rzecz agencji reklamowych faktury VAT będą stanowić podstawę ustalenia wysokości wynagrodzenia (premii) należnej agencji za osiągnięcie określonego pułapu zakupów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy A będzie uprawniona do odliczania podatku VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od agencji reklamowych, które będą dokumentować przedmiotowe premie pieniężne wypłacane przez Spółkę za osiągnięcie pułapu obrotów w określonym przedziale czasowym (np. rocznym).

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Z kolei, w ramach pojęcia "odpłatnego świadczenia usług" należy rozumieć - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów.

W opinii Spółki, działania agencji reklamowych, które będą polegać na realizacji określonego poziomu obrotów, mieć będą bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej przez nie premii. Wypłacona przez Spółkę premia pieniężna zależeć bowiem będzie od określonego zachowania nabywcy i nie będzie związana z konkretną dostawą co spowoduje, że pomiędzy stronami umowy powstanie relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi.

Stwierdzić zatem należy, iż otrzymana przez kontrahenta Spółki premia pieniężna, nie związana z żadną konkretną dostawą, będzie zapłatą za wyświadczenie usługi (tj. osiągnięcie pułapu obrotów), która podlegać powinna opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Spółka podkreśla, że takie premie nie będą wywierać wpływu na wartość konkretnej dostawy i w efekcie nie będą mogły być uznane za rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. W konsekwencji, w przypadku, gdy dana agencja jest podatnikiem VAT czynnym, powinna wystawić fakturę VAT dokumentującą wyświadczenie usługi polegającej na osiągnięciu określonego pułapu zakupów, za którą należy się jej wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

Na potwierdzenie powyższego należy przywołać pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026; stanowisko wyrażone w tym dokumencie zostało następnie potwierdzone przez Ministra w piśmie z 28 grudnia 2007 r., nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001). W piśmie tym, Minister skonstatował: "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

Potwierdzeniem, a zarazem konsekwentną kontynuacją zaprezentowanego powyżej stanowiska są pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów. Otóż, Dyrektor Izby wydał już kilka interpretacji (nr IPPP1/443-136/08-2/AP, IPPP1/443-193/08-2/AP, IP-PP2-443-170/08-4/PW - wszystkie z dnia 29 lutego 2008 r.), w których stwierdził, że kontrahent dokonując zakupów świadczy usługę na rzecz dostawcy wypłacającego mu premię pieniężną. W konsekwencji wyraził pogląd, że premia pieniężna, jako wynagrodzenie za wyświadczenie usługi polegającej na osiągnięciu pewnego pułapu zakupów, podlega opodatkowaniu VAT.

Także, stosunkowo niedawno, tj. 25 czerwca br. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych przez Spółkę kontrahentom w zamian za uzyskanie przez nich określonego poziomu obrotów produktami Spółki. Dyrektor potwierdził zacytowane powyżej stanowisko Ministra Finansów: " (...) w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, wskazać należy, że premie pieniężne wypłacane z tytułu uzyskiwania odpowiedniego poziomu obrotów stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych".

Mając powyższe na uwadze, wracając do postawionego w niniejszym wniosku pytania, w opinii Spółki, będzie mieć ona prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany na fakturach wystawianych przez współpracujące z nią agencje reklamowe. Uprawnienie to wynika wprost z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego". Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast suma kwot podatku określonego na fakturach otrzymywanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia usług, w tym także usług polegających na osiągnięciu określonego pułapu zakupów w danym przedziale czasu (a więc nie dających się przyporządkować żadnej konkretnej dostawie).

Również Dyrektor Izby Skarbowej, w powołanym powyżej piśmie z 25 czerwca br. stwierdził wprost, iż " (...) Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta dokumentującej odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy." Omawiana interpretacja wydana została przez Dyrektora Izby właśnie w odpowiedzi na wniosek podatnika mającego wątpliwości, czy będzie mieć on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych.

Reasumując powyższe ustalenia, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach VAT - wystawianych przez agencje reklamowe, dokumentujących odpłatne wyświadczenie usług w postaci osiągnięcia określonego pułapu zakupów czasu reklamowego w danym przedziale czasu (np. w ciągu roku) - w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo, Spółka pragnie podnieść, iż w jej opinii, w zdarzeniu przyszłym będącym podstawą niniejszego wniosku, nie zajdą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT, a które mogłyby pozbawić A uprawnienia do pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony. W szczególności, nie powinien znaleźć zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. Jak zostało to bowiem powyżej wyjaśnione, otrzymanie premii pieniężnej - przy czym premia ta nie jest przypisana do żadnej z konkretnych dostaw (z uwagi na postanowienia umowne) - jako wynagrodzenia za wyświadczenie usługi, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. W związku z tym, kontrahent Spółki wystawi fakturę VAT, z której to faktury Spółka będzie mogła rozliczyć podatek VAT naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl