IP-PP2-443-1147/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1147/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dotyczących modernizacji i remontu Budynku Gminnego Ośrodka Kultury w S z/s w C wraz z wyposażeniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dotyczących modernizacji i remontu Budynku Gminnego Ośrodka Kultury w S z/s w C wraz z wyposażeniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy S jest płatnikiem podatku od towarów i usług, gdzie odprowadzany jest naliczony podatek VAT od sprzedaży nieruchomości, czynszów lokalowych, faktur dotyczących refakturowania dostaw energii itp. Urząd Gminy nie odlicza podatku naliczonego. W latach 2007-2008 Urząd Gminy był jednostką realizującą zadanie PN. "Modernizacja-Remont Budynku Gminnego Ośrodka Kultury w S z/s w C wraz z wyposażeniem", na które Gminie S przyznano dofinansowanie w ramach działania 2,3 - Odnowa Wsi i Ochrona Dziedzictwa Kulturowego. We wniosku o płatność złożonym w Urzędzie Marszałkowskim w.... Wnioskodawca wystąpił o objęcie kosztami kwalifikowanymi podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących ww. zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w kosztach ww. zadania.

Zdaniem wnioskodawcy Gmina S nie spełnia zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących modernizacji-remontu budynku od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. przepisu wynika, iż regulacje w nim zawarte nie będą miały zastosowania w przypadku, gdy nabycie towarów i usług będzie związana z realizacją czynności zwolnionych od podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym wykonywane przez Gminę działania w zakresie realizacji inwestycji Ośrodka Kultury w S nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. A więc nie ma możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatek naliczony podlega zatem odliczeniu, gdy towary lub usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni.

Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizowaniu zadania dotyczącego modernizacji - remontu budynku Gminnego Ośrodka Kultury w S Z/s w C wraz z wyposażeniem, na które Gminie S przyznano dofinansowanie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl