IP-PP2-443-1095/08-3/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1095/08-3/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 8 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z siedzibą w Niemczech prowadzi sprzedaż wysyłkową towarów na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w Polsce. Spółka w tym celu dokonała rejestracji w Polsce do VAT. Spółka nie ma jednak na terenie Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, ani fizycznej obecności pod żadnym innym względem. W szczególności Spółka nie posiada biura, pracowników ani magazynu w Polsce. Polscy klienci zamawiają towary poprzez stronę internetową Spółki, a zapłata za zamówione towary dokonywana jest za pomocą karty kredytowej. Po złożeniu przez klienta zamówienia towary wysyłane są bezpośrednio z magazynu Spółki, znajdującego się poza terytorium Polski. Dostawy towarów dokumentowane są fakturami VAT, dołączanymi do paczki z zamówionymi towarami. W asortymencie oferowanych towarów znajdują się m.in. towary wymienione w § 4 pkt 5 lit. a) i pkt 6 rozporządzenia o kasach rejestrujących, tj. sprzęt radiowy oraz wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży towarów wymienionych w § 4 pkt 5 lit. a) i pkt 6 rozporządzenia o kasach rejestrujących, dokonanej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w Polsce w ramach sprzedaży wysyłkowej z magazynu zlokalizowanego za granicą, przy użyciu kas rejestrujących.

Zdaniem Spółki obowiązek ewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących nie będzie miał zastosowania, gdyż Spółka dostarcza towary osobom fizycznym w Polsce w ramach sprzedaży wysyłkowej z zagranicy i jednocześnie nie ma na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Definicja sprzedaży zawarta jest w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez sprzedaż towarów rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Definicja sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju zawarta jest natomiast w art. 2 pkt 24, zgodnie z którą przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

* podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa art. 9, lub

* innego niż wymieniony w lit. a) podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Zatem, biorąc powyższe pod uwagę, Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących. Sprzedaż tę uznaje się wprawdzie jako dokonaną w kraju, ale wyłącznie w celu rozliczenia podatku VAT, natomiast art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie ma w tym wypadku zastosowania, bowiem nie odnosi się do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Ponadto należy podkreślić, że w związku z faktem, iż Spółka nie posiada jakiejkolwiek fizycznej obecności w Polsce, przyjęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby w praktyce konieczność zainstalowania kas rejestrujących za granicą, gdyż to właśnie spoza terytorium kraju jest realizowana sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Zdaniem Spółki wymóg stosowania kas rejestrujących stanowiłby przeszkodę w swobodnym przepływie towarów w Unii Europejskiej, który jest jednym z fundamentów wspólnego rynku. Mając na uwadze argumentację przedstawioną w niniejszym wniosku, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przedmiotowych towarów na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących nie będzie miał miejsca w przedstawionym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl