IP-PP2-443-1077/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1077/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT czynności polegających na wykonywaniu zadań publicznych przez P Sp. z o.o. na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT czynności polegających na wykonywaniu zadań publicznych przez P Sp. z o.o. na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymała polecenie od Gminy P (tj. 100% udziałowca Spółki) wybudowania za odpłatnością sieci wodociągowej. Po wykonaniu zadania P Sp. z o.o. (podatnik VAT) wystawiła fakturę na rzecz gminy ze stawką podatku 22%. Przedmiotem działalności P Sp. z o.o. w P jest:

1.

41.00.A. - pobór i uzdatnianie wody

2.

41.00.B - usługi w zakresie rozprowadzania wody

3.

90.00 - odprowadzanie i oczyszczanie ścieków

4.

45.21.C - budowa rurociągów przemysłowych

5.

45.21.D - wykonawstwo sieci wodociągowo-kanalizacyjnych

6.

45.33.B - wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej

7.

74.30.Z - wykonywanie badań, analiz wody i ścieków

8.

74.20.A - działalność w zakresie projektowania, doradztwa i nadzoru sieci wodno-kanalizacyjnych

9.

wynajem maszyn i urządzeń budowlanych

10.

60.24.C - wynajem samochodów ciężarowych i innych pojazdów

11.

51.54.Z - handel hurtowy artykułami hydraulicznymi

12.

52.63.Z - sprzedaż detaliczna artykułów hydraulicznych

Przedsiębiorstwo Wodociągów i kanalizacji Spółka z o.o. posiada osobowość prawną. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów - do czynności polegających na wykonywaniu zadań publicznych (tj. budowa i rozbudowa sieci wodociągowych oraz kanalizacyjnych) przez Spółkę Gminy w imieniu i na rzecz Gminy, która tę Spółkę utworzyła, można wystawić fakturę VAT zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - zastosować stawkę podatku inną niż stawka 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy P Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w P zostało powołane w celu wykonywania zadań Gminy P, która uwzględniając przepisy art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przypadku spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, do wykonywania zadań użyteczności publicznej, które w rozumieniu przedmiotowej ustawy, są zadaniami własnymi gminy określonymi w art. 7 ust. 1 omawianej ustawy, w szczególności obejmującymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, pkt 3 przywołanego wyżej przepisu. Uwzględniając postanowienia art. 2 wymienionej wyżej ustawy, gmina - wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz mając gwarantowaną ustawowo samodzielność podlegającą ochronie prawnej - zdecydowała stosując przepis art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9 z 1997 r. poz. 43 z późn. zm.), że swoje własne zadania obejmujące między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych będzie realizowała - jako czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność - poprzez własną spółkę - P Sp. z o.o. w P

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, w tym przypadku budowa wodociągu, należy potraktować, jako zadania wykonywane w imieniu gminy i na własną odpowiedzialność poprzez będącą własnością gminy spółkę i jako takie powinny być objęte przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) a w konsekwencji powinny podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ww. ustawy).

Na mocy § 8 ust. 1 punktu 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody oraz w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych), a także usług komunikacji miejskiej.

Jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi i gospodarstwami pomocniczymi są te jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które zostały utworzone na podstawie przepisów rozdziału trzeciego ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.). Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Świadczone przez będącym zakładem budżetowym - P, usługi budowy i rozbudowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji będą zatem usługami zwolnionymi od podatku, jeżeli wykonywane będą na rzecz wyżej wymienionych jednostek.

Określenie statusu jednostki - w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych - na rzecz której wykonywane będą usługi, pozostaje w tym przypadku w gestii zamawiającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.).

Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1.

Należy zauważyć, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi na rzecz Gminy będącej jako jednostka samorządu terytorialnego podmiotem praw i obowiązków. Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, a zatem do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą (przedsiębiorstwem), a Gminą P nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, z zastosowaniem właściwej stawki VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl