IP-PP2-443-1001/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1001/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek rolnych z majątku osobistego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek rolnych z majątku osobistego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z małżonką jest właścicielem następujących działek:

* nr 161 (1.413 m#178;) - Księga Wieczysta nr.........,

* nr 169 (1.068 m#178;) - Księga Wieczysta nr.......

Działki te są wspólnym majątkiem osobistym, który Wnioskodawca nabył w czasie trwania małżeństwa. Działkę nr 161 zakupiono w dniu 12 października 1988 r., natomiast działkę nr 169 w dniu 19 sierpnia 1987 r.

Obie działki są działkami rolnymi. Na tych terenach była i jest prowadzona produkcja rolna, a dokładnie działy specjalne produkcji rolnej, polegające na produkcji kwiatów i roślin ozdobnych w tunelach foliowych. Niedawno zgłosiła się firma, która jest zainteresowana zakupem wszystkich tych działek jednocześnie.

W celu sporządzenia umowy zakupu niezbędna jest informacja, czy ta transakcja sprzedaży działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jednorazowa sprzedaż kilku działek rolnych stanowiących osobisty majątek Wnioskodawcy będzie podlegała podatkowi od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, po wnikliwej analizie art. 15 ust. 2 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, sprzedawane działki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Z artykułu tego wynika, że działalność gospodarcza związana jest z profesjonalnym obrotem i w związku z tym powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością wykonania. Oznacza to, że celem ustawodawcy było obciążenie podatkiem od towarów i usług, z uwagi na jego charakter, podmiotów profesjonalnych.

Podatek VAT jest szczególną formą podatku obrotowego pobieranego w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego realizowanego w sposób ciągły i zorganizowany, a sama okoliczność wykonania czynności wymienionych w art. 5 ww. ustawy nie jest wystarczającą przesłanką do ich opodatkowania. A zatem, Wnioskodawca aby stać się podatnikiem w związku z tą transakcją musiałby w tym zakresie wykonywać samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1-2 ustawy o VAT, a nie jednorazowo dokonać czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym pojęcie działalności gospodarczej obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionej definicji wynika w pierwszej kolejności, iż dotyczy ona podmiotów, które zajmują się działalnością w sposób profesjonalny. Świadczy o tym użycie przez ustawodawcę m.in. takich sformułowań, jak: producent, czyli ten kto produkuje jakieś dobra materialne; handlowiec: osoba zajmująca się handlem, tj. działalność polegająca na nabywaniu jakiś dóbr, usług, walorów, w celu sprzedaży, wynajmowania ich, odstępowania za jakąś cenę; usługodawca, czyli podmiot świadczący usługi. Jednoznacznie są to osoby, które mają zamiar stałego prowadzenia określonej działalności, czyniąc to w sposób powtarzalny, wielokrotny czy częstotliwy. A zatem podatnikiem podatku od towarów i usług jest ten, kto dokonuje czynności handlu, produkcji, świadczenia usług także wówczas, gdy czynność ta dokonywana jest przez niego jednorazowo, lecz w taki sposób, że wyraźnie wynika z niej zamiar handlu, świadczenia usług.

Z uwagi na powyższe, dokonana przez Wnioskodawcę dostawa gruntów, które zostały nabyte w celu ich uprawy, będzie uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu ww. art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowaną definicję działalności gospodarczej należy uznać, iż zamierzone transakcje mają związek z działalnością gospodarczą ponieważ Wnioskodawca produkuje kwiaty i rośliny ozdobne - na przedmiotowych nieruchomościach jest prowadzona produkcja rolna.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży gruntów rolnych. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dlatego też sprzedaż przedmiotowych działek, co do zasady podlega opodatkowaniu, jednak na mocy ww. przepisu Wnioskodawca z tytułu zbycia działek rolnych skorzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe ze względu na niewłaściwe zastosowanie przepisów prawnych.

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów. Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl