IP-PP1-443-610/07-2/JL - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek przez osobę fizyczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-610/07-2/JL Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek przez osobę fizyczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 30 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X i Y (do r. 1988 małżeństwo) na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego sporządzonego w Państwowym Biurze Notarialnym w Z dnia ..... r. za Nr .... nabyli jako współwłaściciele po części nieruchomość położoną w gminie i mieście S składającą się m.in. z działki ewidencyjnej ... o powierzchni 1.9438 ha objętą ...... .

Ziemia ta spowodowała, że stali się oni posiadaczami gospodarstwa rolnego, stanowiła grunty orne na których uprawiali zboże. Grunty te kupili z zamiarem prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Następnie na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w S Nr ... z dnia ..... r. uległ zmianie Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego miasta S, na podstawie którego przedmiotowa nieruchomość została włączona do kompleksu zabudowy mieszkaniowej.

Na wniosek współwłaścicieli decyzją z dnia ..... r. znak: ..... Burmistrz S zatwierdził podział nieruchomości .... na 17 działek (....-....).

Z wypisu z rejestru gruntów wynika, iż działki o numerach ..... -..... to grunty orne przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, a działki,.. i,.. przeznaczone pod projektowaną drogę gminną.

Współwłaściciele na podstawie aktów notarialnych:

* z dnia .... r. Rep. ...,

* z dnia .... r. Rep. ...,

* z dnia .... r. Rep. ...,

* z dnia .... r. Rep. ...,

Sprzedali cztery działki, a na podstawie aktu notarialnego z dnia ... r. Rep. .... darowali jedną działkę. Pieniądze nabyte ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyła Pani na remont domu, w którym zamieszkuje razem z synem i jego rodziną.

Pozostałe działki planują Państwo sprzedać, a dwie darować w przyszłości.

Sprzedane i darowane nieruchomości nie są w jakikolwiek sposób związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jako współwłaściciel od sprzedaży gruntu - odpłatnej dostawy towaru nie zapłaciła Pani podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy takie nasze działanie zgodne jest z nw. obowiązującymi przepisami prawa?

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż gruntu rolnego, niezabudowanego, nie związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, gruntu stanowiącego prywatną własność, gruntu nabytego z zamiarem prowadzenia gospodarstwa rolnego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwolniona jest od podatku VAT?

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy pod pojęciem dostawy towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przywołany przez wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Podatnikami podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Analizując powyższe przepisy ustawy należy stwierdzić, że odpłatna dostawa gruntu jest dostawą towarów i co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz, że jest to działalność gospodarcza nawet, gdy jest dokonana jednorazowo jeśli sprzedający ma zamiar dokonania tej czynności ponownie w przyszłości.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowe grunty zostały przez wnioskodawcę zakupione z zamiarem prowadzenia gospodarstwa rolnego. Na tym gospodarstwie uprawiała Pani zboże. W związku z tym uzyskała Pani status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy. Przepis ten określa mianem rolnika ryczałtowego rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim r. podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 1 lit d) cyt. ustawy zwolnienia, o którym mowa powyżej nie stosuje się m.in. do podatników dokonujących dostaw terenów przeznaczonych pod zabudowę. W związku z tym, że na dzień dostawy przedmiotowych działek wnioskodawca prowadził działalność rolniczą na tym gruncie - transakcja polegająca na jego sprzedaży podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto w wyniku dostawy terenów przeznaczonych pod zabudowę utraciła pani prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W odniesieniu do wskazanego przez wnioskodawcę we wniosku art. 43 ust. 1 pkt 9 należy podkreślić, iż zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny przeznaczone pod zabudowę.

Przy sprzedaży gruntu niezabudowanego istotne znaczenie mają uregulowania zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego rozstrzyga o klasyfikacji gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w S Nr ... z dnia ..... r. przedmiotowa nieruchomość została włączona do kompleksu zabudowy mieszkaniowej. Ponadto z wypisu z rejestru gruntów wynika, iż działki o numerach ...... - ...... to grunty orne przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, a działki .... i .... przeznaczone pod projektowaną drogę gminną.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r., Nr 240, poz. 2027) podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych - stanowią dane zawarte w ewidencji (rejestrze) gruntów i budynków.

A zatem do przedmiotowej sprzedaży gruntu nie miało zastosowania zwolnienie regulowane art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż grunt ten nie spełniał warunków zawartych w treści tego przepisu - jako teren, który na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego został przeznaczony pod zabudowę.

W konkluzji stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowych działek podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych stawką 22% stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy. Sprzedając przedmiotowe działki uzyskała Pani status podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i powinna wówczas zapłacić podatek VAT od tej transakcji. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Dostawę tego gruntu dokonaną przez wnioskodawcę należy traktować jako działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2, która zgodnie z przepisami ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie i uznaje działanie wnioskodawcy za niezgodne z powołanymi wyżej przepisami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl