IP-PP1-443-593/07-2/AK - Zwolnienie od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-593/07-2/AK Zwolnienie od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej..., przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007 r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bank podpisał umowę z podmiotem zewnętrznym na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart.

Opis czynności / usług podstawowych wykonywanych przez podmiot zewnętrzny (Podmiot A).

W ramach tzw. usług podstawowych, podmiot zewnętrzny <"Podmiot A"> wykonuje na rzecz X S.A. <"Bank"> obsługę krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami Banku przez posiadaczy Kart. W tym celu Podmiot A dokonuje następujących czynności:

A) czynności związane z posiadaczami kart

Podmiot A obsługuje przekazywane przez Bank wnioski klientów o kartę oraz prośby klientów o ich uaktualnienie przy wykorzystaniu bazy kart

B) Kreacja i utrzymanie karty

Bank na wniosek swojego klienta rejestruje w systemie Podmiotu A kartę bankową. Rejestracja oznacza przekazanie do Podmiotu A przez Bank danych koniecznych do stworzenia zapisu karty w systemie takich jak:

*

numer karty,

*

data ważności karty,

*

imię i nazwisko posiadacza karty,

*

adres posiadacza karty,

*

identyfikator rachunku, do którego karta ma być wydana,

*

parametry finansowe karty - limity transakcyjne,

Na podstawie przesłanych danych Podmiot A:

*

kreuje w systemie obsługującym karty, zapis karty, który umożliwia obsługę transakcji dokonywanych kartami w czasie rzeczywistym,

*

generuje zestaw danych, który jest używany do przygotowania spersonalizowanego plastiku karty, w tym zabezpieczenia kryptograficzne karty na podstawie określonych przez bank kluczy szyfrujących,

*

generuje numer PIN na bazie określonych przez Bank kluczy szyfrujących, przekazuje do Banku potwierdzenie otwarcia zapisu karty oraz zaszyfrowane pliki z danymi do personalizacji karty i PIN.

Zapis karty jest utrzymywany w systemie aż do zakończenia życia karty. W tym czasie możliwe są modyfikacje zapisu, np. zmiana danych posiadacza karty, zmiana parametrów karty, etc.

C) Autoryzacja transakcji posiadaczy karty (klienta Banku)

Podmiot A udziela w imieniu Banku autoryzacji transakcji dokonywanych kartami przez klientów Banku w terminalach akceptujących karty systemów płatniczych.... Są one prowadzone w czasie rzeczywistym względem transakcji dokonywanych na całym świecie. Autoryzacja oznacza zgodę lub brak zgody w imieniu Banku na zapytanie o możliwość przeprowadzenia transakcji kartą przez posiadacza karty (klienta banku) w zakresie zarówno płatności za towary i usługi, jak i wypłaty gotówkowej.

Dla potrzeb autoryzacji Podmiot A bierze pod uwagę następujące czynniki:

*

zapis karty w zakresie - dopuszczalności danej transakcji dla danej karty, zgodności danych kryptograficznych przekazywanych z zapytaniem autoryzacyjnym względem danych posiadanych w systemie Podmiotu A, dostępnych limitów transakcyjnych w zależności od typu transakcji,

*

dane o saldzie rachunku - znajdującym się w Banku, do którego jest karta wydana, uzyskiwanym za pośrednictwem połączenia on-line Podmiot A - Bank,

*

w przypadku braku łączności Podmiot A używa ostatniego znanego salda rachunku zarejestrowanego w swoim systemie obsługującym karty, a przekazanym przez bank.

D) Obsługa transakcji posiadaczy karty

Podmiot A jest pośrednikiem pomiędzy systemami płatniczymi... a Bankiem w zakresie przekazywania informacji o rozliczonych transakcjach dokonanych kartami wydanymi przez Bank w tym w terminalach Banku. Podmiot A otrzymuje z ww. systemów raporty detaliczne i analityczne dotyczące transakcji kartowych wraz z wylistowaniem opłat z nimi związanych, zarówno naliczanych przez systemy płatnicze jak i generowanych przez Podmiot A w imieniu Banku, a obciążających posiadaczy kart. Podmiot A przekształca te raporty na format umożliwiający:

*

obciążanie rachunków klientów banku, posiadaczy kart,

*

księgowanie kosztów i dochodów Banku w księdze głównej powstałych w związku z usługą świadczoną przez Bank.

Raporty te służą również do kontroli poprawności rozliczeń dokonywanych przez systemy płatnicze z Bankiem prowadzonych w trybie krajowych i międzynarodowych rozliczeń międzybankowych. W ramach komplementarnej obsługi transakcji kartowych klienta Banku Podmiot A wykonuje obsługę specyficznych transakcji będących efektem reklamacji transakcji kartowych (tzw. chargebacks) składanych przez posiadaczy kart bądź też bezpośrednio przez Bank.

E) Sprawdzenie salda rachunku / stanu środków

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług może mieć zastosowanie w przedmiotowej sytuacji...

Zdaniem wnioskodawcy opisane powyżej usług i czynności wykonywane przez Bank z wykorzystaniem własnych / wewnętrznych zasobów i środków teleinformatycznych są traktowane w praktyce jako typowe usługi finansowe zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki w opisanym powyżej stanie faktycznym przeniesienie czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami Banku przez posiadaczy kart, dotychczas realizowanej przez Bank na podmiot zewnętrzny, nie powoduje utraty przez te czynności przymiotu usług finansowych zwolnionych z VAT.

Za takim rozumowaniem przemawia m.in. fakt, że przedmiotowe usługi świadczone przez podmiot zewnętrzny nie mają bytu samoistnego. Wskazane powyżej usługi służą podwyższeniu poziomu efektywności i sprawności usług bankowych świadczonych przez Bank na rzecz klientów. Podmiot zewnętrzny nie może świadczyć tego rodzaju usług samodzielnie w oderwaniu od Banku. W tej sytuacji funkcjonuje on jedynie jako dodatkowe ogniwo w sferze działalności finansowej prowadzonej przez Bank. Z punktu widzenia klienta de facto nic się nie zmienia, kontaktuje się on nadal z bankiem (instytucją finansową).

Opisana wyżej usługa główna świadczona przez podmiot zewnętrzny składa się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość całego procesu przetwarzania płatności. W związku z tym, zdaniem Spółki, usługa ta nie może być rozpatrywana w oderwaniu od usług świadczonych przez Bank.

Powyższy sposób rozumowania / argumentacji podziela Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swoim orzecznictwie. W orzeczeniu w sprawie C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Data Center (SDC) a Skatteministeriet (Dania) Trybunał stwierdził, że "zwolnienie dotyczące usług finansowych nie jest uzależnione od tego, czy usługa jest wykonywana przez instytucję, która wstępuje w prawny związek z końcowym odbiorcą. Fakt, że dana transakcja jest wykonywana przez osobę trzecią ale z punktu widzenia końcowego odbiorcy wydaje się być usługą wykonywana przez Bank, nie wyklucza objęcia jej zwolnieniem". Konkludując można stwierdzić, że wg ETS usługa finansowa świadczona przez podmiot trzeci nie traci w przedmiotowej sytuacji przymiotu takiej usługi.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż Bank uzyskał opinię urzędu Statystycznego w Łodzi z 29 października 2007 r., zgodnie z którą zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. przedmiotowe usługi należy klasyfikować w ugrupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane". Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych, usługi mieściły się w grupowaniu 67.13.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane". Tak więc zdaniem Spółki przedmiotowe usługi, jako usługi pośrednictwa finansowego powinny być zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Artykuł 2 pkt 6 cyt. ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Treść art. 8 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast uregulowania ust. 3 ww. artykułu 8 cyt. ustawy wskazują, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) cyt. ustawy. Zgodnie z zapisem art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 3. przedmiotowego załącznika " wykaz usług zwolnionych od podatku" wymienione są usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU - Sekcja J ex (65-67), tj. "Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości".

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol "ex" oznacza, iż następujący po nim symbol PKWiU dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka (Bank) podpisała umowę z podmiotem zewnętrznym na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart. Podmiot zewnętrzny dokonuje szeregu czynności, które w rezultacie stanowią jedną usługę, mającą na celu zapewnienie obsługi finansowej transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych Banku. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż uzyskał opinię urzędu Statystycznego w Łodzi z 29 października 2007 r., zgodnie z którą zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. przedmiotowe usługi należy klasyfikować w ugrupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane". Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych, usługi mieściły się w grupowaniu 67.13.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Wyszczególnione w poz. 3 załącznika Nr 4 wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia nie obejmują usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.00 ani 67.13.10-00.90, tj. "usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowanych". Jeżeli zatem obsługa transakcji finansowych dokonywanych za pomocą kart płatniczych będzie mieścić się w czynnościach określonych w grupowaniu 65-67 jako usługa pośrednictwa finansowego, nieobjęta żadnym z wyłączeń, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Należy jednak podkreślić, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Bank, a zapytanie dotyczy usług świadczonych przez podmiot zewnętrzny (Podmiot A) przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja Podatkowa. Ponadto obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Zatem to nie Bank a podmiot zewnętrzny ma obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania czynności polegających na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart, a w razie wątpliwości może zwrócić się w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Powołany przez Wnioskodawcę wyrok ETS, sygn. akt C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Data center (SDC) a Skatteministeriet (Dania) jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawężają, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl