IP-PP1-443-593/07-2/AK - Zwolnienie od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi.
Pismo z dnia 16 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-593/07-2/AK Zwolnienie od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej..., przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 listopada 2007 r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Bank podpisał umowę z podmiotem zewnętrznym na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart.
Opis czynności / usług podstawowych wykonywanych przez podmiot zewnętrzny (Podmiot A).
W ramach tzw. usług podstawowych, podmiot zewnętrzny <"Podmiot A"> wykonuje na rzecz X S.A. <"Bank"> obsługę krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami Banku przez posiadaczy Kart. W tym celu Podmiot A dokonuje następujących czynności:
A) czynności związane z posiadaczami kart
Podmiot A obsługuje przekazywane przez Bank wnioski klientów o kartę oraz prośby klientów o ich uaktualnienie przy wykorzystaniu bazy kart
B) Kreacja i utrzymanie karty
Bank na wniosek swojego klienta rejestruje w systemie Podmiotu A kartę bankową. Rejestracja oznacza przekazanie do Podmiotu A przez Bank danych koniecznych do stworzenia zapisu karty w systemie takich jak:
numer karty,
data ważności karty,
imię i nazwisko posiadacza karty,
adres posiadacza karty,
identyfikator rachunku, do którego karta ma być wydana,
parametry finansowe karty - limity transakcyjne,
Na podstawie przesłanych danych Podmiot A:
kreuje w systemie obsługującym karty, zapis karty, który umożliwia obsługę transakcji dokonywanych kartami w czasie rzeczywistym,
generuje zestaw danych, który jest używany do przygotowania spersonalizowanego plastiku karty, w tym zabezpieczenia kryptograficzne karty na podstawie określonych przez bank kluczy szyfrujących,
generuje numer PIN na bazie określonych przez Bank kluczy szyfrujących, przekazuje do Banku potwierdzenie otwarcia zapisu karty oraz zaszyfrowane pliki z danymi do personalizacji karty i PIN.
Zapis karty jest utrzymywany w systemie aż do zakończenia życia karty. W tym czasie możliwe są modyfikacje zapisu, np. zmiana danych posiadacza karty, zmiana parametrów karty, etc.
C) Autoryzacja transakcji posiadaczy karty (klienta Banku)
Podmiot A udziela w imieniu Banku autoryzacji transakcji dokonywanych kartami przez klientów Banku w terminalach akceptujących karty systemów płatniczych.... Są one prowadzone w czasie rzeczywistym względem transakcji dokonywanych na całym świecie. Autoryzacja oznacza zgodę lub brak zgody w imieniu Banku na zapytanie o możliwość przeprowadzenia transakcji kartą przez posiadacza karty (klienta banku) w zakresie zarówno płatności za towary i usługi, jak i wypłaty gotówkowej.
Dla potrzeb autoryzacji Podmiot A bierze pod uwagę następujące czynniki:
zapis karty w zakresie - dopuszczalności danej transakcji dla danej karty, zgodności danych kryptograficznych przekazywanych z zapytaniem autoryzacyjnym względem danych posiadanych w systemie Podmiotu A, dostępnych limitów transakcyjnych w zależności od typu transakcji,
dane o saldzie rachunku - znajdującym się w Banku, do którego jest karta wydana, uzyskiwanym za pośrednictwem połączenia on-line Podmiot A - Bank,
w przypadku braku łączności Podmiot A używa ostatniego znanego salda rachunku zarejestrowanego w swoim systemie obsługującym karty, a przekazanym przez bank.
D) Obsługa transakcji posiadaczy karty
Podmiot A jest pośrednikiem pomiędzy systemami płatniczymi... a Bankiem w zakresie przekazywania informacji o rozliczonych transakcjach dokonanych kartami wydanymi przez Bank w tym w terminalach Banku. Podmiot A otrzymuje z ww. systemów raporty detaliczne i analityczne dotyczące transakcji kartowych wraz z wylistowaniem opłat z nimi związanych, zarówno naliczanych przez systemy płatnicze jak i generowanych przez Podmiot A w imieniu Banku, a obciążających posiadaczy kart. Podmiot A przekształca te raporty na format umożliwiający:
obciążanie rachunków klientów banku, posiadaczy kart,
księgowanie kosztów i dochodów Banku w księdze głównej powstałych w związku z usługą świadczoną przez Bank.
Raporty te służą również do kontroli poprawności rozliczeń dokonywanych przez systemy płatnicze z Bankiem prowadzonych w trybie krajowych i międzynarodowych rozliczeń międzybankowych. W ramach komplementarnej obsługi transakcji kartowych klienta Banku Podmiot A wykonuje obsługę specyficznych transakcji będących efektem reklamacji transakcji kartowych (tzw. chargebacks) składanych przez posiadaczy kart bądź też bezpośrednio przez Bank.
E) Sprawdzenie salda rachunku / stanu środków
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług może mieć zastosowanie w przedmiotowej sytuacji...
Zdaniem wnioskodawcy opisane powyżej usług i czynności wykonywane przez Bank z wykorzystaniem własnych / wewnętrznych zasobów i środków teleinformatycznych są traktowane w praktyce jako typowe usługi finansowe zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Spółki w opisanym powyżej stanie faktycznym przeniesienie czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami Banku przez posiadaczy kart, dotychczas realizowanej przez Bank na podmiot zewnętrzny, nie powoduje utraty przez te czynności przymiotu usług finansowych zwolnionych z VAT.
Za takim rozumowaniem przemawia m.in. fakt, że przedmiotowe usługi świadczone przez podmiot zewnętrzny nie mają bytu samoistnego. Wskazane powyżej usługi służą podwyższeniu poziomu efektywności i sprawności usług bankowych świadczonych przez Bank na rzecz klientów. Podmiot zewnętrzny nie może świadczyć tego rodzaju usług samodzielnie w oderwaniu od Banku. W tej sytuacji funkcjonuje on jedynie jako dodatkowe ogniwo w sferze działalności finansowej prowadzonej przez Bank. Z punktu widzenia klienta de facto nic się nie zmienia, kontaktuje się on nadal z bankiem (instytucją finansową).
Opisana wyżej usługa główna świadczona przez podmiot zewnętrzny składa się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość całego procesu przetwarzania płatności. W związku z tym, zdaniem Spółki, usługa ta nie może być rozpatrywana w oderwaniu od usług świadczonych przez Bank.
Powyższy sposób rozumowania / argumentacji podziela Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swoim orzecznictwie. W orzeczeniu w sprawie C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Data Center (SDC) a Skatteministeriet (Dania) Trybunał stwierdził, że "zwolnienie dotyczące usług finansowych nie jest uzależnione od tego, czy usługa jest wykonywana przez instytucję, która wstępuje w prawny związek z końcowym odbiorcą. Fakt, że dana transakcja jest wykonywana przez osobę trzecią ale z punktu widzenia końcowego odbiorcy wydaje się być usługą wykonywana przez Bank, nie wyklucza objęcia jej zwolnieniem". Konkludując można stwierdzić, że wg ETS usługa finansowa świadczona przez podmiot trzeci nie traci w przedmiotowej sytuacji przymiotu takiej usługi.
Ponadto Wnioskodawca informuje, iż Bank uzyskał opinię urzędu Statystycznego w Łodzi z 29 października 2007 r., zgodnie z którą zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. przedmiotowe usługi należy klasyfikować w ugrupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane". Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych, usługi mieściły się w grupowaniu 67.13.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane". Tak więc zdaniem Spółki przedmiotowe usługi, jako usługi pośrednictwa finansowego powinny być zwolnione z VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Artykuł 2 pkt 6 cyt. ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Treść art. 8 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Natomiast uregulowania ust. 3 ww. artykułu 8 cyt. ustawy wskazują, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) cyt. ustawy. Zgodnie z zapisem art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 3. przedmiotowego załącznika " wykaz usług zwolnionych od podatku" wymienione są usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU - Sekcja J ex (65-67), tj. "Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:
działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
usług ściągania długów oraz factoringu,
usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości".
Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol "ex" oznacza, iż następujący po nim symbol PKWiU dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka (Bank) podpisała umowę z podmiotem zewnętrznym na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart. Podmiot zewnętrzny dokonuje szeregu czynności, które w rezultacie stanowią jedną usługę, mającą na celu zapewnienie obsługi finansowej transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych Banku. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż uzyskał opinię urzędu Statystycznego w Łodzi z 29 października 2007 r., zgodnie z którą zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. przedmiotowe usługi należy klasyfikować w ugrupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane". Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych, usługi mieściły się w grupowaniu 67.13.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane".
Wyszczególnione w poz. 3 załącznika Nr 4 wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia nie obejmują usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.00 ani 67.13.10-00.90, tj. "usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowanych". Jeżeli zatem obsługa transakcji finansowych dokonywanych za pomocą kart płatniczych będzie mieścić się w czynnościach określonych w grupowaniu 65-67 jako usługa pośrednictwa finansowego, nieobjęta żadnym z wyłączeń, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.
Należy jednak podkreślić, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Bank, a zapytanie dotyczy usług świadczonych przez podmiot zewnętrzny (Podmiot A) przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja Podatkowa. Ponadto obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Zatem to nie Bank a podmiot zewnętrzny ma obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania czynności polegających na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart, a w razie wątpliwości może zwrócić się w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Powołany przez Wnioskodawcę wyrok ETS, sygn. akt C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Data center (SDC) a Skatteministeriet (Dania) jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawężają, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.