IP-PP1-443-556/07-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-556/07-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania Przedsiębiorstwa w formie darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania Przedsiębiorstwa w formie darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Mama Pana prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna - prowadzi będące jej własnością Przedsiębiorstwo.... Z dniem 1 stycznia 2008 r. zamierza przekazać Wnioskodawcy to przedsiębiorstwo w całości (art. 55'2 k.c.) nieodpłatnie, aktem notarialnym jako darowiznę (art. 888 k.c.). Przekazane darowizną przedsiębiorstwo będzie Pan prowadził nadal jako kontynuację działalności gospodarczej mamy. Akt notarialny zamierzaliście Państwo sporządzić w miesiącu listopadzie 2007 r. z tym, że faktyczne przekazanie darowizny nastąpi z dniem 1 stycznia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jakie skutki podatkowe pociągnie za sobą nieodpłatne przekazanie Podatnikowi przez mamę Przedsiębiorstwa.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1, korekta podatku naliczonego określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa. Tym samym po otrzymaniu darowizny przedsiębiorstwa obowiązek ten będzie obciążał Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 55#185;; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zatem, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny, czy majątek wskazany we wniosku, który zostanie przekazany Wnioskodawcy, jest przedsiębiorstwem w rozumieniu doktryny prawa cywilnego.

Jeżeli zatem, warunki, o których mowa w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, zostaną spełnione, to darowizna przedmiotowego przedsiębiorstwa nie będzie podlegała przepisom ustawy.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż na rzecz Wnioskodawcy w formie darowizny zostanie w całości nieodpłatnie przekazane przedsiębiorstwo. Fakt przekazania przedsiębiorstwa na rzecz Wnioskodawcy przez jego mamę zostanie potwierdzony aktem notarialnym. Podatnik po otrzymaniu przedmiotowego przedsiębiorstwa będzie kontynuował działalność gospodarczą darczyńcy.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów i środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika (darczyńcę) w prowadzonej przez niego działalności, które są następnie przedmiotem darowizny przedsiębiorstwa reguluje art. 91 ust. 9 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8, jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału). Zatem korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 cyt. ustawy dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym i jest dokonywana przez obdarowanego, będącego następcą prawnym (beneficjent praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 cyt. ustawy obowiązki swojego poprzednika. Tym samym czynność zbycia przedsiębiorstwa nie skutkuje u darczyńcy korektą podatku naliczonego w sferze wcześniejszych odliczeń, dokonanych przez niego. Nakłada jednak na nabywcę, jako następcę prawnego, obowiązek dokonywania stosownych korekt, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa, w zakresie podatku naliczonego, który został częściowo odliczony przez zbywcę w oparciu o wyliczoną przez niego proporcję sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, czy też gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nie odliczony w całości (ust. 7 art. 91 cyt. ustawy).

Reasumując, do przekazania przedsiębiorstwa w formie darowizny na rzecz Wnioskodawcy przez jego mamę, zastosowanie będą miał przepisy art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowiące, iż przepisów powyższej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W przypadku konieczności skorygowania podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 1-8 cyt. ustawy, o który został obniżony podatek należny przez darczyńcę, obowiązek ten będzie spoczywał na Wnioskodawcy, o czym stanowi art. 91 ust. 9 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl