IP-PP1-443-524/07-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-524/07-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta X, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia przez Urząd Miasta podatku VAT naliczonego od realizowanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia przez Urząd Miasta podatku VAT naliczonego od realizowanej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina - Miasto X realizuje projekt pt. "Budowa trakcji trolejbusowej w ulicach...........".

Po zakończeniu projektu wytworzony w wyniku jego realizacji majątek pozostanie własnością Gminy - Miasta X i na podstawie odrębnej umowy będzie przekazany w nieodpłatne użytkowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu X Spółka z o.o.

Gmina - Miasto X jest właścicielem 100% udziałów w M... X Spółka z o.o. i nie planuje podejmowania żadnych działań zmierzających do zbycia tych udziałów. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją trakcji, powstałej w wyniku realizacji projektu będzie ponosiła M... X Spółka z o.o.

M... X Spółka z o.o. jest największym przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej w X. Posiada sprawną i dobrze zorganizowaną organizację wewnętrzną. Czynniki te w pełni zabezpieczają właściwe utrzymanie i właściwą eksploatację majątku powstałego w wyniku realizacji projektu. Sieć trakcyjna wybudowana w wyniku realizacji projektu, będzie wykorzystywana wyłącznie w regularnych przewozach w komunikacji miejskiej na obszarze gminy X, przez co najmniej 5 lat od daty zakończenia projektu. Wybudowana trakcja trolejbusowa będzie spełniała normy obowiązujące w Polsce i w Unii Europejskiej. Zarządzanie nowym obiektem infrastruktury należeć będzie do M... X Spółka z o.o.

Ze względu na fakt, iż projekt nie zakłada powstania całkowicie nowej infrastruktury, a jedynie rozbudowę aktualnie eksploatowanej trakcji trolejbusowej, sposób zarządzania nie ulegnie istotnym zmianom.

Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 1-3 (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina jako wspólnota samorządowa, posiadająca osobowość prawną wykonuje zadania publiczne na rzecz mieszkańców gminy. Zadania gminy obejmujące wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, mające na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty określone zostały w art. 7 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 9 ww. ustawy gmina realizuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne. Jednocześnie w art. 33 ustawy ustawodawca wskazał, iż wójt jako organ gminy wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy. Gmina jako wspólnota samorządowa nie prowadzi działalności i nie wykonuje samodzielnie żadnych zadań. Zadania gminy realizowane są przez Urząd i powołane w tym celu jednostki organizacyjne.

Każda z jednostek organizacyjnych posiada m.in. odrębnie nadany jej numer NIP, numer statystyczny REGON, zatrudnia pracowników, prowadzi odrębne księgi rachunkowe, sporządza bilans jak również oddzielnie rozlicza się z właściwym urzędem skarbowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, prawnych, podatku VAT i ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i fundusz pracy.

Urząd Miasta X jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada NIP..., REGON.... i realizuje zadania Gminy - Miasto X podobnie jak inne jednostki budżetowe powołane do tego celu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Urząd Miasta X jako jednostka organizacyjna powołana do wykonywania zadań w imieniu Gminy - Miasto X ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od realizowanej inwestycji.

Zdaniem wnioskodawcy brak jest możliwości do odliczenia podatku VAT ponieważ Urząd nie wykonuje bezpośrednio czynności opodatkowanych, związanych z prowadzeniem komunikacji miejskiej.

Z uwagi na zapis art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym Miasto X realizując budowę części sieci trakcji trolejbusowej wykonuje zadanie własne gminy tj. zaspakaja zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

W przypadku przekazania majątku Miasta X do używania przez M... X Spółkę z o.o. mamy do czynienia ze wzajemnymi zobowiązaniami stron (stosunek dwustronnie zobowiązujący) tj. Miasto X zobowiązuje się przekazać wybudowaną część sieci trolejbusowej, a Spółka przejąć ją celem wykorzystywania w regularnych przewozach służąc ogółowi mieszkańców miasta.

Mając powyższe na uwadze oraz zapis art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanie wybudowanej trakcji należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa a więc zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem

art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z wykładni tego przepisu wynika, że obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu, w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwolnione od podatku VAT są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z wyżej wskazanego przepisu - krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz podmioty prawa publicznego nie będą uważane za podatnika w związku z działaniami, które podejmują lub transakcjami, które zawierają jako podmioty prawa publicznego.

Urząd Miasta jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadania własne Gminy i z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniony z podatku VAT na podstawie regulacji cyt. rozporządzenia Ministra Finansów.

W konkluzji należy podkreślić, że Urząd Miasta X nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, gdyż stałoby to w sprzeczności z regułą zawartą w cyt. art. 86 ust. 1 ww. ustawy. Sprowadza się ona do stwierdzenia, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl