IP-PP1/443-415/07-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1/443-415/07-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2007 r. (data wpływu 26 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT z tytułu świadczenia usług pośrednictwa na rzecz holenderskiego usługobiorcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT z tytułu świadczenia usług pośrednictwa na rzecz holenderskiego usługobiorcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 1 października 2007 r. prowadzi własną działalność gospodarczą. Jej przedmiotem, wg wpisu do ewidencji, jest "działalność agentów zajmujących się sprzedażą wyrobów włókienniczych, odzieży, obuwia i wyrobów skórzanych".

W dniu 31 sierpnia 2007 r. wnioskodawca podpisał umowę agencyjną z holenderską firmą X. Firma ta dostarcza do Polski materiały, dodatki, szablony, układy kroju, na krojenie i szycie oraz pakowanie specjalistycznej odzieży ochronnej. Produkcja realizowana jest przez firmę Y w Świebodzinie.

Zgodnie z umową agencyjną zawartą pomiędzy wnioskodawcą a firmą X, firma wnioskodawcy działać będzie jako pośrednik firmy X na rynku polskim, świadcząc usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Firma X poda dla tej czynności agentowi numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terenie własnego kraju.

Do czynności pośrednika należy:

1.

badanie mocy produkcyjnych w polskim przemyśle odzieżowym;

2.

pomoc w negocjowaniu transakcji handlowych i umów o współpracy z polskimi partnerami biznesowymi;

3.

nadzór nad właściwą realizacją dostarczonych zamówień do polskich producentów i/lub podwykonawców;

4.

inne usługi wspierające rozwój handlu i działalności produkcyjnych firmy X na polskim rynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy prawidłowe jest wystawianie usługobiorcy holenderskiemu, firmie X, za usługi pośrednictwa, faktury VAT bez podatku VAT, podając na tej fakturze jego numer identyfikacyjny na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Czy prawidłowe jest dopisywanie na wspomnianej fakturze klauzuli: "Usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju nabywcy".

Zdaniem wnioskodawcy prawidłowe jest wystawianie firmie X faktury VAT bez podatku VAT, podając na niej numer identyfikacyjny firmy X. Prawidłowe jest również dodawanie na fakturze klauzuli: "Usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju nabywcy". Wnioskodawca uważa ponadto, że stawką zastosowaną na fakturze będzie "NP", czyli nie podlegająca.

Wnioskodawca powołuje się na przepisy zawarte w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) z zastrzeżeniem art. 28 oraz art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) w związku z ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy stanowi, że w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a) oraz w art. 27 ust. 3 - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane. Zatem zgodnie z art. 28 ust. 6 cytowanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z powyższego wynika, że podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku w opisanym stanie faktycznym, będzie podatnik, na rzecz którego jest wykonywana usługa (usługobiorca).

Zasady wystawiania faktur, w przypadku usług o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy, określone zostały w § 27 ust. 4. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Zatem w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi. Zapis ten wiąże się z zapisem § 9 ust. 15 cytowanego rozporządzenia, wg którego faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących usługi określone w art. 27 ust. 3 lub w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

W związku z powyższym, pośrednik polski powinien za wykonane usługi wystawić faktury bez podatku VAT oraz umieścić na nich informację, że usługi te podlegają opodatkowaniu w kraju nabywcy holenderskiego.

Reasumując, jeżeli nabywca usługi poda polskiemu przedsiębiorcy - podatnikowi VAT - świadczącemu usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w swoim kraju, a towary na których wykonywane zostały usługi w ciągu 30 dni od ich zakończenia opuszczą Polskę - usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce tylko w Holandii, a zobowiązanym do rozliczenia podatku będzie holenderski nabywca usług. Jeżeli nie zostaną spełnione ww. warunki, miejscem opodatkowania (świadczenia) przedmiotowych usług będzie Polska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl