IP-PP1-443-1695/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-1695/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana.........., przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od października 2006 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu poprzez sieć internetową autorskiego, udostępnianego odpłatnie oprogramowania, zlokalizowanego na posiadanych serwerach, sklasyfikowaną w PKWiU pod symbolem 72.40.10-00.00; według PKD usługi mieszczą się w grupowaniu 72.40. Usługi te są jedynymi świadczonymi przez Zainteresowanego w ramach działalności gospodarczej (nie prowadzi innej sprzedaży).

Nabywcami usług są przedsiębiorcy i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W większości przypadków (ok. 95%), osoby fizyczne to rezydenci, zdarzają się jednak osoby zamieszkałe poza granicą Polski (nierezydenci).

W praktyce zamówienie i wykonanie usługi polega na tym, że klient na aukcji internetowej "Allegro" zamawia usługę na czas oznaczony, płacąc za udostępnienie oprogramowania konkretny, wybrany abonament za określony czas korzystania z niego. Zamawiając usługę klient podaje swoje dane, jak: imię i nazwisko osoby zamawiającej usługę, nazwę lub imię i nazwisko nabywcy usługi oraz adres jego siedziby lub zamieszkania, a w razie, gdy nabywca oczekuje wystawienia faktury VAT - także numer NIP i Regon.

Płatność za usługi w każdym przypadku odbywa się automatycznie i w powiązaniu z zamówieniem, bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy, przy czym z treści wyciągu bankowego wynika: kto, kiedy, za co i ile zapłacił oraz numer ewentualnej wystawionej faktury VAT, tj.: nazwa nabywcy usługi (imię i nazwisko lub nazwa firmy), jego adres (siedziba), długość abonamentu, nr IDT transakcji, kwota zapłaty, data wpływu, numer faktury VAT, jeśli była wystawiona na żądanie klienta.

Nie występują przypadki płatności gotówką. System składania zamówień i płatności jest w pełni zautomatyzowany.

W każdym przypadku usługi opodatkowane są podatkiem od towarów i usług w stawce 22%.

Sprzedaż nieudokumentowana fakturą VAT jest traktowana jako tzw. sprzedaż bezrachunkowa na rzecz osób fizycznych, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

W 2006 r. Zainteresowany osiągnął sprzedaż netto w kwocie 53.564,39 zł ogółem, w tym 31.464,66 zł tytułem sprzedaży bezrachunkowej.

W 2007 r. osiągnięto odpowiednio sprzedaż netto: 76.059,37 zł ogółem, w tym 30.458,16 zł tytułem sprzedaży bezrachunkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę sposób prowadzonej ewidencji zamawiania i zapłaty za każdą usługę, Wnioskodawca był i jest zwolniony z obowiązku instalowania kasy rejestrującej odpowiednio:

a.

w okresie do 31 grudnia 2007 r. - na podstawie § 2 pkt 1 i poz. 44 załącznika do rozporządzenia z dnia 28 marca 2006 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 375 z późn. zm.),

b.

w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. - na podstawie § 2 i poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz. U. Nr 245, poz. 1807),

c.

po 1 lipca 2008 r. - na podstawie § 2 pkt 1 i poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie powołanych przepisów jest on zwolniony z obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej, z uwagi na sposób prowadzonej dokumentacji, umożliwiającej powiązanie procesu składania zamówień z zapłatą za usługę, która każdorazowo następuje na rachunek bankowy. Umożliwia to identyfikację całej sprzedaży.

Zainteresowany zwrócił uwagę, iż powyższe stanowisko jest zbieżne z interpretacjami opublikowanymi na stronie internetowej Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 8 ust. 1 wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Stosownie do § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia, w pozycji 38 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2). Przy czym 2) oznacza, że uregulowanie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r. na kasie rejestrującej.

Aby świadczenie usług mogło zostać uznane za zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, przy użyciu kasy rejestrującej, zgodnie z przytoczonymi przepisami muszą być spełnione wskazane powyżej warunki.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, Wnioskodawca świadczy usługi udostępniania poprzez sieć internetową autorskiego oprogramowania zlokalizowanego na posiadanych serwerach. Nabywcami tych usług są również osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Zamówienie i wykonanie usługi polega na tym, że klient na aukcji internetowej zamawia usługę na czas oznaczony, płacąc za udostępnienie oprogramowania konkretny, wybrany abonament za określony czas korzystania z niego. Zamawiając usługę klient podaje swoje dane, jak: imię i nazwisko osoby zamawiającej usługę, nazwę lub imię i nazwisko nabywcy usługi oraz adres jego siedziby lub zamieszkania, a w razie, gdy nabywca oczekuje wystawienia faktury VAT także numer NIP i Regon.

Płatność za usługi w każdym przypadku odbywa się automatycznie i w powiązaniu z zamówieniem, bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy, przy czym z treści wyciągu bankowego wynika kto, kiedy, za co i ile zapłacił oraz numer ewentualnej wystawionej faktury VAT, zawierające także dane, jak: nazwa nabywcy usługi (imię i nazwisko lub nazwa firmy), jego adres (siedziba), długość abonamentu, nr IDT transakcji, kwota zapłaty, data wpływu, numer faktury VAT, jeśli była wystawiona na żądanie klienta. Nie występują przypadki płatności gotówką.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz przywołanych przepisów wynika, iż Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas rejestrujących, wynikającego z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, ponieważ spełnia wskazane w nim warunki zapłaty oraz identyfikacji transakcji, których ta zapłata dotyczy.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, zwolnienie to obowiązuje do dnia 31 grudnia 2008 r.

Powyższą kwestię regulowały poprzednio:

* Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006 r. Nr 51, poz. 375) - § 2 pkt 1 i poz. 44 załącznika - zwalniające przedmiotowe usługi z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006 r.

* Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1768) - § 1 pkt 1 - zmieniający § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2006 r. - do dnia 30 czerwca 2007 r.

* Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 116, poz. 804) - § 2 pkt 1 i poz. 38 załącznika - zwalniające przedmiotowe usługi z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r.

* Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807) - § 2 i poz. 38 załącznika - zwalniające przedmiotowe usługi z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2008 r.

Jeśli zatem od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności, Wnioskodawca zgodnie ze ww. przepisami nie rozpoczął ewidencjonowania przedmiotowych usług (z zastrzeżeniem terminów) oraz były spełnione warunki zapłaty i identyfikacji transakcji, których ta zapłata dotyczy, mógł on skorzystać ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących również w okresach wskazanych w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl