IP-PB3-423-981/08-3/JB - Czy objęcie certyfikatów inwestycyjnych w zamian za przeniesienie akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego powoduje powstanie przychodu dla Spółki w momencie objęcia certyfikatów inwestycyjnych, czy też przychód ten powstanie dopiero w momencie sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych objętych w zamian za akcje, tylko i wyłącznie z tego tytułu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-981/08-3/JB Czy objęcie certyfikatów inwestycyjnych w zamian za przeniesienie akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego powoduje powstanie przychodu dla Spółki w momencie objęcia certyfikatów inwestycyjnych, czy też przychód ten powstanie dopiero w momencie sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych objętych w zamian za akcje, tylko i wyłącznie z tego tytułu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2008 r. (data wpływu do Ministerstwa Finansów 3 lipca 2008 r., data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie - BKIP w Płocku 9 lipca 2008 r.) uzupełnionego o dodatkowe informacje przy piśmie z dnia 5 sierpnia 2008 r, Nr KNSabP/073-4/08 (data wpływu do Ministerstwa Finansów 6 sierpnia 2008 r., data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie - BKIP 1 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodów i kosztów podatkowych w sytuacji nabycia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za wkład w postaci akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy objęcie certyfikatów inwestycyjnych w zamian za przeniesienie akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego w trybie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) powoduje powstanie przychodu dla Spółki w momencie objęcia certyfikatów inwestycyjnych, czy też przychód ten powstanie dopiero w momencie sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych objętych w zamian za akcje i tylko i wyłącznie z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi rozmowy z towarzystwami funduszy inwestycyjnych na temat utworzenia funduszu inwestycyjnego zamkniętego ("Fundusz"). Fundusz ten będzie zarezerwowany dla Spółki, a jego celem będzie wzrost aktywów funduszu w wyniku restrukturyzacji nieruchomości aktualnie należących do Spółki.

W założeniu, wybrane przez Spółkę towarzystwo funduszy inwestycyjnych utworzy fundusz inwestycyjny zamknięty emitujący certyfikaty inwestycyjne, które zostaną objęte przez Spółkę. Certyfikaty obejmowane przez Spółkę zostaną opłacone akcjami spółek komandytowo - akcyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku, jako Nr 1):

1. Czy objęcie certyfikatów inwestycyjnych w zamian za przeniesienie akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego (w trybie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) powoduje powstanie przychodu dla Spółki w momencie objęcia certyfikatów inwestycyjnych, czy też przychód ten powstanie dopiero w momencie sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych objętych w zamian za akcje, tylko i wyłącznie z tego tytułu,

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność objęcia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za przeniesienie akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego (w trybie art. 28 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych) nie powoduje powstania przychodu dla Spółki w momencie objęcia certyfikatów inwestycyjnych. W opinii Wnioskodawcy, przychód powstanie dopiero w momencie sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych objętych w zamian za akcje.

Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o P.D.O.P., przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Kwestie dotyczące, w szczególności, funkcjonowania funduszy inwestycyjnych oraz nabywania certyfikatów inwestycyjnych reguluje Ustawa o funduszach inwestycyjnych. Stosownie do art. 3 ust. 1 tej ustawy, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o P.D.O.P. kreujący obowiązek opodatkowania nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej nie ma zastosowania do wkładów jakie miały być wniesione przez Spółkę do Funduszu. Przede wszystkim, Fundusz nie tylko nie jest spółką kapitałową (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością ani spółką akcyjną), ale w ogóle nie jest spółką w rozumieniu przepisów prawa cywilnego i k.s.h., wobec czego przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o P.D.O.P. w żadnym wypadku nie znajdzie zastosowania w analizowanej sytuacji.

Z uwagi na powyższe, jako że przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy a P.D.O.P. wprowadza nadzwyczajną kategorię przychodu (wprowadzoną do Ustawy o P.D.O.P. z dniem 1 stycznia 2001 r.), musi on być interpretowany ściśle - w szczególności, niedopuszczalna jest wykładnia rozszerzająca tego przepisu, w świetle której miałby on także zastosowanie do sytuacji objęcia w zamian za wkład certyfikatów w funduszu inwestycyjnym.

W rezultacie, w opinii Spółki, stanowisko nakazujące opodatkować czynność objęcia certyfikatów w zamian za przeniesienie akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego, byłoby sprzeczne nie tylko z literalnym brzmieniem Ustawy o P.D.O.P., ale również z celowościową wykładnią przepisów tej ustawy oraz w szczególności ustaw nowelizujących Ustawę o P.D.O.P. Taka interpretacja stanowiłaby również przykład wykładni contra legem, naruszając art. 217 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm. "Konstytucja RP"), poprzez uznanie, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega zdarzenie, które nie zostało uznane przez ustawę podatkową za zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego - podczas gdy zgodnie z wspomnianym przepisem Konstytucji RP - obowiązek podatkowy powinien wynikać z ustawy, określającej w sposób wyraźny i precyzyjny podmiot i przedmiot opodatkowania.

Spółka podkreśla, że jeżeli przed wprowadzeniem art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o P.D.O.P., objęcie udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo tub jego zorganizowana część było neutralne podatkowo, to brak jest obecnie podstaw by twierdzić, że objęcie certyfikatów w zamian za jakikolwiek wkład niepieniężny mogłoby stanowić przychód Spółki na mocy jakiegokolwiek przepisu Ustawy o P.D.O.P..

Spółka wskazuje, iż odmienna interpretacja przeczyłaby racjonalności ustawodawcy, czego dowodzi w szczególności orzecznictwo sądów administracyjnych. Jako przykład Spółka podała wyrok dnia 1 grudnia 2004 r, (sygn. I SA/OI 69/04) oraz wyrok NSA z dnia 2 grudnia 1999 r. (sygn. III SA 8092/98, LEX Nr 40160) oraz wyrok WSA w Gdańsku z dnia 12 czerwca 2007 r. (sygn. I SA/Gd 302/07, LSX Nr 328227).

Ponadto Spółka zwraca uwagę, że Ustawa o P.D.O.P. nie zawiera definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12 ust. 1-3 i 3c i ust. 4b, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4).

Zdaniem Spółki, brak jest w Ustawie o P.D.O.P. przepisów, na podstawie których wniesienie akcji w formie wkładu do Funduszu podlegałoby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka zwraca uwagę, że gdyby jednak, wbrew jej opinii przedstawionej powyżej, przyjęto by, że taka podstawa jednak istnieje, należy podkreślić, że obowiązku podatkowego nie można w tym przypadku wywodzić z treści art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust 1 i 2 Ustawy o P.D.O.P.

Artykuł 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o P.D.O.P. wskazuje, że przychodami są, w szczególności, otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej. Spółka przywołuje treść wyr. NSA z dnia 27 listopada 2003 r. (sygn. III SA 3382/02), w którym podkreślono, że do przychodów zaliczyć można tylko takie wartości, które określają definitywny przyrost majątku podatnika. Nie jest poprawne podejście Izby Skarbowej, która utrzymywała, że podatnikowi można przypisać przychód równy prowizji określonej prowizorycznie, która miała zostać skorygowana w r. przyszłym". Ponadto, w wyr. z dnia 16 lipca 1999 r. (sygn. III SA/Łd 134/99), NSA wskazał, w ustawie o podatku dochodowym przyjmuje się zasadę, zgodnie z którą określone przychody powinny być uznane za należne, zaś koszty za poniesione dopiero wówczas, gdy tego rodzaju zdarzenie faktyczne lub prawne nastąpi w rzeczywistości". W końcu, w wyr. z dnia 14 maja 1998 r. (sygn. SA/Sz 1305/97), NSA podkreślił, że "z istoty podatku dochodowego od osób prawnych wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem -jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są zatem tylko takie, którymi może on rozporządzać jak własnymi. Regułą jest zatem, że znacząca część przychodów ustalana jest na zasadzie kasowej, co oznacza, że przychodem podatkowym są wartości faktycznie otrzymane. Odstępstwa od tej zasady są wyraźnie i enumeratywnie przewidziane przez ustawodawcę (m.in. w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o P.D.O.P.).

Podsumowując, zdaniem Spółki, w analizowanym przypadku, do momentu zbycia przez nią obejmowanych certyfikatów nie można mówić o otrzymanych wartościach pieniężnych, w rezultacie których mógłby dla niej powstać przychód.

Przysporzenie majątkowe w postaci objęcia certyfikatów inwestycyjnych nie generuje rzeczywistego przyrostu aktywów, a jedynie może ujawnić różnicę między aktualną a dotychczasową wyceną akcji. Różnica ta, w ocenie Spółki, nie może być kwalifikowana jako przyrost aktywów oraz nie ma definitywnego charakteru. Ewentualny przyrost majątkowy powstanie zatem dla Spółki z chwilą zbycia lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych objętych w funduszu inwestycyjnym. W konsekwencji, zdaniem Spółki, wniesienie akcji w formie wkładu do Funduszu nie spowoduje obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego dla Spółki w momencie wniesienia tego wkładu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o P.D.O.P..

W opinii Spółki, obowiązku opodatkowania czynności objęcia certyfikatów w zamian za przeniesienie akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego nie można wywodzić również z treści art. 7 ust. 1 i 2 Ustawy o P.D.O.P.. Powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych jest bowiem każdorazowo wypadkową zaistnienia w danym przypadku przychodu (łączy się z koniecznością sprecyzowania źródła przychodu).

Dodatkowo Spółka pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a Ustawy o P.D.O.P., dla uczestników funduszy inwestycyjnych przychodami są w szczególności otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Transakcja zbycia akcji, o której mowa w art. 28 cytowanej wyżej Ustawy o funduszach inwestycyjnych, jest transakcją przenoszącą własność tych aktywów opartą na przepisach ustawy o funduszach inwestycyjnych. Transakcja ta nie jest w szczególności umową zamiany, o której mowa w art. 603, czy sprzedaży zdefiniowanej w art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm., Kodeks cywilny",). Nie może też być ona uznana za aport, gdyż aport jest swoistą instytucją prawa handlowego (por. art. 158 k.s.h. w odniesieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz art. 311 k.s.h. odnoszący się do spółki akcyjnej), podlegającą ściśle określonej procedurze. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że wniesienie akcji do Funduszu przyjmuje swoistą dla ustawy o funduszach inwestycyjnych formę wpłaty nieuregulowaną bezpośrednio w innych aktach prawnych.

Przepisy podatkowe również nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jak ustalić koszt nabycia certyfikatów w funduszu inwestycyjnym, które zostały objęte za akcje wnoszone do funduszu inwestycyjnego. Z uwagi na brak przepisów określających sposób ustalenia dochodu na takiej specyficznej transakcji, wniesienie akcji do funduszu nie rodzi u Spółki obowiązku rozpoznania przychodu w dacie opłacenia certyfikatów akcjami spółek komandytowo-akcyjnych i określenia dochodu/straty z tej transakcji. W tej sytuacji próba interpretacji rozszerzającej nie znajdowałaby żadnego uzasadnienia.

W związku z powyższym, czynność objęcia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych nie wywiera skutków w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ Spółka w zamian za akcje obejmuje inne papiery wartościowe (certyfikaty inwestycyjne).

Reasumując, zdaniem Spółki, wniesienie papierów wartościowych w postaci akcji do funduszu inwestycyjnego w charakterze wpłaty celem nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych nie rodzi obowiązku podatkowego dla podmiotu wnoszącego te papiery wartościowe. Na potwierdzenie powyższego Spółka powołała się na: decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 19 grudnia 2007 r., Nr PO-1/42180-52/07, postanowienia Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 22 września 2005 r., Nr 1471/DPR1/423/57/05/MK, oraz z dnia 12 września 2007 r., Nr 1471/DPR1/423-122/07/k.k., oraz postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 4 września 2007 r., Nr 1440/RDP/4211/AB/108535/2007 i postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 9 sierpnia 2007 r., Nr PD-3/423-2/07/1.

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Kwestie dotyczące nabywania jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych reguluje ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, dalej zwaną UFI (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 7 UFI wpłaty do funduszu są dokonywane w formie pieniężnej. Zamiast wpłaty w formie pieniężnej jest jednak możliwe wniesienie zdematerializowanych papierów wartościowych, jeżeli statut funduszu tak stanowi lub innych niż zdematerializowane papiery wartościowe lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli ustawa lub statut funduszu tak stanowią.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ww. ustawy w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych w innych niż zdematerializowane, papierach wartościowych (m.in. w akcjach) lub w udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów lub udziałów na towarzystwo funduszy inwestycyjnych.

Ponadto, w przypadku dokonywania wpłat na certyfikaty inwestycyjne papierami wartościowymi (m.in. akcjami) lub udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością wyceniane są one według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów netto, zgodnie z art. 128 ustawy o funduszach inwestycyjnych. W momencie wniesienia papierów wartościowych (m.in. akcji) lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do funduszu ustalana jest ich wartość pieniężna, która stanowi de facto cenę, po której owe papiery są zbywane.

Powołane regulacje ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazują, iż wpłata do funduszu inwestycyjnego w postaci papierów wartościowych (m.in. akcji) lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi szczególną formę ich zbycia. Przemawia za tym fakt, iż w odniesieniu do udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, wniesienie ich do funduszu związane będzie z obowiązkiem zachowania wymogów przewidzianych przepisami Kodeksu spółek handlowych, regulujących m.in. kwestię formy prawnej zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 180 k.s.h.), jak i również zawiadomienia spółki o fakcie zbycia udziałów (art. 187 § 1 k.s.h.), lub ewentualnych ograniczeń zbywalności udziałów (art. 182 k.s.h.).

Reasumując, poprzez wniesienie papierów wartościowych (m.in. akcji spółek komandytowo-akcyjnych) lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do funduszu inwestycyjnego, w zamian za jednostki uczestnictwa (lub certyfikaty inwestycyjne), dochodzi do ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych - jednostek uczestnictwa (certyfikatów inwestycyjnych). Stosownie do tego należy ocenić skutki tej transakcji w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tej podstawie należy ocenić skutki podatkowe danej transakcji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 8).

Prawo podatkowe nie zawiera definicji pojęcia "odpłatne zbycie". Jednak, kierując się wykładnią gramatyczną należy przyjąć, iż zbycie oznacza "sprzedaż, odstąpienie czegoś za pieniądze, pozbycie się przez sprzedaż" (Słownik Języka Polskiego PWN Warszawa). Zgodnie z art. 535 kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Z odpłatnym zbyciem mamy więc do czynienia, jeżeli świadczeniu jednego podmiotu biorącego udział w danej czynności prawnej towarzyszy inne świadczenie, kompensujące w określony sposób uszczuplenie majątkowe spowodowane tym pierwszym świadczeniem.

Czynność wniesienia wpłaty do funduszu inwestycyjnego w postaci papierów wartościowych lub udziałów w spółce z o.o. należy rozpatrywać jako dwa odrębne świadczenia: po pierwsze, dochodzi do szczególnej formy zbycia papierów wartościowych lub udziałów w spółce z o.o. na rzecz funduszu inwestycyjnego; po drugie, podmiot zbywający w zamian nabywa jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszu.

Nie można zatem podzielić zdania, że w przypadku wpłaty do funduszu inwestycyjnego dokonanej w formie wniesienia papierów wartościowych (m.in. akcji spółek komandytowo-akcyjnych) dochód do opodatkowania, wynikający z różnicy wartości zbywanych praw oraz kosztów uzyskania przychodu, powstanie dopiero w momencie zbycia lub umorzenia udziałów jednostek uczestnictwa w funduszu (certyfikatów inwestycyjnych).

Rozpatrując konsekwencje podatkowe transakcji nabycia oraz sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych należy mieć na względzie art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w r. podatkowym. Przychodami, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, są przede wszystkim otrzymane pieniądze i wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

Natomiast kosztami uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy.

Jednocześnie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączone zostały z kosztów uzyskania przychodów wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatki na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

Reasumując, wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych nabywanych przez Spółkę w zamian za akcje spółek komandytowo-akcyjnych stanowi jej przychód na dzień objęcia certyfikatów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy, powstanie koszt uzyskania przychodu ze zbycia akcji w związku z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych.

Natomiast wydatki na nabycie certyfikatów inwestycyjnych, również w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy, odpowiadające wysokością wartości akcji wniesionych do funduszu stanowić będą koszt uzyskania przychodu, w momencie zbycia, odkupienia lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych.

W przypadku gdy dochodzi do sytuacji określonej w art. 29 ust. 2 i 3 ufi, kiedy wartość wniesionych papierów wartościowych lub udziałów przewyższa cenę emisyjną certyfikatu, albo wielokrotność tej ceny, za przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy należy również uznać zwrot nadpłaty w środkach pieniężnych.

Odnosząc się do powołanych we wniosku postanowień organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podatników i nie mają mocy wiążącej dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się, za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl