IP-PB3-423-915/08-3/GJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-915/08-3/GJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia od opodatkowania części dochodu grupy producentów rolnych przeznaczonej na zakup środków trwałych, które zostaną nieodpłatnie przekazane członkom grupy - jest prawidłowe,

* zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym całej wartości zakupionych i przekazanych środków produkcji - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu grupy producentów rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest grupą producentów rolnych, wpisaną do właściwego rejestru na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.). Formą prawną, w jakiej funkcjonuje grupa jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wszyscy członkowie grupy (wyłącznie osoby fizyczne) stali się zatem wspólnikami spółki z o.o. Spółka posiada dwa źródła przychodów, a tym samym dwa źródła zysków. Pierwszym źródłem jest działalność operacyjna, polegająca na zakupie owoców i warzyw od swoich wspólników (członków grupy) i ich dalszej odsprzedaży. Przy czym zgodnie z ideą grupy producentów, głównym celem Grupy (spółki) nie jest maksymalizacja zysku, a ułatwienie członkom grupy sprzedaży produkowanych przez nich owoców i warzyw oraz dążenie do uzyskania przez nich zadowalających cen zbytu. Drugim źródłem przychodów są dotacje otrzymywane od A. Spółka zamierza część (lub całość) swoich zysków przeznaczyć na zakup środków produkcji (m.in. nawozy, środki ochrony, sprzęt rolniczy), a następnie przekazać zakupione środki swoim członkom (wspólnikom spółki). Zakup tych środków i ich przekazanie nastąpi nieodpłatnie w następnym roku po uzyskaniu dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód Spółki w części przeznaczony na zakup środków produkcji, które zostaną nieodpłatnie przekazane wspólnikom (członkom grupy) jest w tej części zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy zwolnienie dotyczy tylko dochodu ze sprzedaży produktów, wytworzonych przez członków grupy... W tym miejscu Spółka przedstawiła przykładowe wyliczenie:

Dochód ze sprzedaży w danym roku - 20.000 zł; dochód z dotacji - 30.000 zł Łączny dochód 50.000 zł Spółka zakupi środki produkcji o wartości 40.000 zł i przekaże je swoim członkom. Z uwagi na to, że dochód ze sprzedaży produktów stanowi 40% łącznego dochodu, tylko 40% wartości środków produkcji jest zwolnione z opodatkowania. Reszta podlega opodatkowaniu.,

3.

Czy wspólnicy spółki (członkowie grupy) są zwolnieni z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nieodpłatnego otrzymania środków produkcji.

Zdaniem Spółki dochód w części przeznaczony na zakup środków produkcji, które zostaną nieodpłatnie przekazane wspólnikom (członkom grupy) jest w tej części zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie dotyczy całej wartości zakupionych i przekazanych środków produkcji, gdyż dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów administracyjnych i nie powinna być rozliczana z innymi wydatkami.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Grupy producentów rolnych tworzone i działające na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.) jako przedsiębiorcy mający osobowość prawną w zakresie podatków podlegają ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Nowela z dnia 15 grudnia 2006 r. do ustawy o grupach producentów rolnych.

przepisem art. 3 pkt 1 (Dz. U. Nr 251, poz. 1847) dodała do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

art. 17 ust. 1 pkt 49, w myśl którego:

dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10 są wolne od podatku dochodowego, przepisem art. 3 pkt 2 - art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się wydatki na:

1.

zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych,

2.

szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Z literalnego brzmienia powyższych przepisów, wynika, że zwolnienie od opodatkowania dochodów grupy producentów jest częściowe i uwarunkowane następującymi przesłankami:

* dochód podlegający zwolnieniu musi pochodzić ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków,

* dochód musi być przeznaczony na dalszy rozwój grupy tj. na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych albo szkolenie członków grupy producentów rolnych.

W sytuacji, gdy źródłem dochodów grupy producentów rolnych jest działalność operacyjna, polegająca na zakupie owoców i warzyw od swoich wspólników (członków grupy) i ich dalszej odsprzedaży oraz dotacje z ARiMR, tylko dochód ze sprzedaży produktów wytworzonych przez członków grupy przeznaczony na zakup środków produkcji spełnia przesłanki do jego zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawą zwolnienia jest określone pochodzenie dochodu i jego wydatkowanie na ściśle określone cele.

Dotacje z budżetu państwa służące na założenie grupy, pokrycie kosztów administracyjnych oraz na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotacje te również aby skorzystały ze zwolnienia muszą spełniać określone warunki: muszą pochodzić z budżetu państwa i być przeznaczone na ściśle określone cele m.im. koszty kwalifikowane inwestycji, wymienione w rozporządzeniu z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (Dz. U. z 2006 nr 16, poz. 121), oraz rozporządzeniu z dnia 5 stycznia 2006 r. w sprawie wysokości krajowych środków finansowych przeznaczonych na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania. (Dz. U. z 2006 r. Nr 16, poz. 122).

Pokrycie części wydatków na środki produkcji dotacjami nie poznaczonymi na te cele powoduje, że dochód nie korzysta ze zwolnienia ani na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, ani na podstawie na podatnie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe, w zakresie pytania drugiego - za nieprawidłowe.

Jednocześnie Organ dodaje, że w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl