IP-PB3-423-910/08-3/GJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-910/08-3/GJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2008 r. (data wpływu 12 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zgodnie z aktem notarialnym z dnia 4 września 1991 r. zakupiła grunty rolne o powierzchni 8 ha 11a 94 m#178;. W 1992 r. Bank X SA w W i Bank Y SA w W mimo braku podstaw wystąpiły do Sądu Rejonowego o ogłoszenie upadłości Spółki, co nastąpiło w 1992 r. w drodze wyroku sądowego. W wyniku działań zarządu Spółki w upadłości sprzeciwiającej się niegospodarnemu zarządzaniu majątkiem przez syndyków, w 1997 r. Sąd umorzył postępowanie upadłościowe. Jedynym majątkiem Spółki pozostała nieruchomość rolna nabyta w 1991 r., której sprzedaż pozwoli Spółce spłacić swoje zobowiązania. Do dnia dzisiejszego zgodnie z deklaracją na podatek rolny, Spółka płaci podatek rolny od tej nieruchomości. W księdze wieczystej, jak i w wypisie z rejestru gruntów nieruchomość wykazana jest jako grunty rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości rodzi obowiązek podatkowy z tytułu uzyskanego dochodu.

W ocenie Spółki dochód ze sprzedaży nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wynika to z następujących przepisów:

1.

art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego,

2.

art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w myśl którego ilekroć w ustawie mowa jest o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym,

3.

art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969) w myśl którego za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha lub 1 ha przeliczeniowy stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwolnione od podatku dochodowego są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Za gospodarstwa rolne według ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadajacej osobowości prawnej (art. 1 i art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że zwolnienie dochodów ze sprzedaży nieruchomości od podatku dochodowego od osób prawnych uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* łączna powierzchnia nieruchomości musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

* grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być sklasyfikowane jako użytki rolne,

* sprzedaż następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

W ocenie Organu w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione ww. warunki. Łączna powierzchnia opisanej nieruchomości przekracza 1 ha.

W ewidencji gruntów nieruchomość oznaczona jest jako grunty orne. Do dnia dzisiejszego zgodnie z deklaracją na podatek rolny, Spółka płaci podatek rolny od tej nieruchomości. W księdze wieczystej jak i w wypisie z rejestru gruntów nieruchomość wykazana jest jako grunty rolne.

Z uwagi na kupno nieruchomości w 1991 r., dokonanie jej sprzedaży w przyszłości spełni również warunek upływu pięcioletniego okresu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

Zatem w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl