IP-PB3-423-904/08-2/ER - Wydatki na rzecz rady nadzorczej jako koszty uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-904/08-2/ER Wydatki na rzecz rady nadzorczej jako koszty uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r., (data wpływu 27 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz Rady Nadzorczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz Rady Nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

R S.A. (dalej Spółka lub R) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz. U. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm. - dalej k.s.h.) oraz postanowień Statutu Spółki.

Zgodnie z art. 306 k.s.h. do powstania spółki akcyjnej wymaga się:

1.

zawiązania spółki, w tym podpisania statutu przez założycieli,

2.

wniesienie przez akcjonariuszy wkładów na pokrycie całego kapitału zakładowego, z uwzględnieniem art. 309 § 3 i § 4,

3.

ustanowienia Zarządu i Rady Nadzorczej,

4.

wpisu do rejestru.

Ponadto jak wynika rozdziału III k.s.h. oraz z § 17 Statutu R organami Spółki są:

1.

Zarząd,

2.

Rada Nadzorcza,

3.

Walne Zgromadzenie.

Zgodnie z § 31 oraz § 32 Statutu R S.A. Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności.

1.

Do zadań Rady Nadzorczej należy:

1.

zaopiniowanie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy w zakresie ich zgodności z księgami, dokumentami, jak I ze stanem faktycznym,

2.

ocena wniosków Zarządu co do podziału zysku lub pokrycia straty,

3.

składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników czynności, o których mowa w pkt 1) i 2),

4.

wybór biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego,

5.

zatwierdzanie wniosków Zarządu co do zakresu i terminów przedkładania przez Zarząd projektów budżetów rocznych,

6.

zatwierdzanie przedkładanych przez Zarząd budżetów rocznych,

7.

zatwierdzanie strategicznych planów wieloletnich Spółki,

8.

uchwalanie regulaminu szczegółowo określającego tryb działania Rady Nadzorczej,

9.

przyjmowanie jednolitego tekstu Statutu Spółki, przygotowanego przez Zarząd Spółki,

10.

zatwierdzanie regulaminu Zarządu Spółki),

11.

zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego przedsiębiorstwa Spółki,

12.

ustalanie zasad wynagradzania i wysokości wynagrodzeń członków Zarządu z zastrzeżeniem § 29 ust. 2 (do czasu, gdy udział Skarbu Państwa przekracza 50 % kapitału zakładowego lub 50 % liczby akcji, wysokość wynagrodzenia członków Zarządu ustala Walne Zgromadzenie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306 z późn. zm.),

13.

opiniowanie wszelkich spraw przedkładanych przez Zarząd do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie,

14.

sporządzenie i przedstawienie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdania ze stosowania w Spółce zasad dobrych praktyk władztwa korporacyjnego.

1.

Do kompetencji Rady Nadzorczej należy udzielanie Zarządowi zgody na:

1.

nabycie nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego lub udziałów w nieruchomości, o wartości przekraczającej równowartość 250.000 (dwieście pięćdziesiąt tysięcy) EURO w złotych polskich, a nie przekraczającej równowartości 500.000 (pięćset tysięcy) EURO w złotych polskich;

2.

rozporządzanie nieruchomością prawem użytkowania wieczystego lub udziałem w nieruchomości albo w prawie użytkowania wieczystego oraz ich obciążenie, o wartości przekraczającej równowartość 250. 000 (dwieście pięćdziesiąt tysięcy) EURO w złotych polskich, a nie przekraczającej równowartości 500.000 (pięćset tysięcy) EURO w złotych polskich;

3.

nabycie lub zbycie składników aktywów trwałych o wartości przekraczającej równowartość 250.000 EURO w złotych polskich, a nie przekraczającej równowartości 500.000 EURO w złotych polskich;

4.

zaciąganie zobowiązań warunkowych, w tym udzielanie przez Spółkę gwarancji i poręczeń majątkowych o wartości przekraczającej równowartość 50.000 EURO w złotych polskich;

5.

wystawianie, indosowanie na zlecenie i akceptowanie weksli, o wartości przekraczającej równowartość 50.000 EURO w złotych polskich;

6.

obejmowanie lub nabywanie udziałów lub akcji w jakichkolwiek podmiotach, w tym praw udziałowych wynikających z umowy spółki komandytowej, za równowartość kwoty większej aniżeli 100.000 EURO w złotych polskich;

7.

Ponadto do kompetencji Rady Nadzorczej należy, w szczególności:

8.

powoływanie i odwoływanie członków Zarządu,

9.

zawieszanie w czynnościach członków Zarządu, z ważnych powodów, bezwzględną większością głosów,

10.

delegowanie członków Rady Nadzorczej do czasowego wykonywania czynności członków Zarządu, którzy nie mogą sprawować swoich czynności,

11.

udzielanie zgody na tworzenie oddziałów, zakładów, biur, przedstawicielstw oraz innych jednostek Spółki za granicą,

12.

udzielanie zgody członkom Zarządu na zajmowanie stanowisk w organach innych Spółek.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że Rada Nadzorcza jest niezbędnym organem do prawidłowego działania R i bierze czynny udział w działalności Spółki, a jej umocowanie wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Na rzecz członków Rady Nadzorczej wypłacane jest wynagrodzenie z tytułu pełnionych przez nich funkcji. R ponosi również inne wydatki, które są dokonywane na rzecz Rady Nadzorczej. Do wydatków tych należą miedzy innymi: zakup sprzętu biurowego (komputery, drukarki itp.), odpisy amortyzacyjne budynków, lokali wykorzystywanych przez Radę Nadzorczą wydatki na opłaty za połączenia telefoniczne, zakup prasy, doradztwo prawne, koszty tłumaczenia dokumentów, koszty związane z wyborami do Rady Nadzorczej (np. koszty ogłoszeń prasowych o organizowanych wyborach, druku kart do głosowania), wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, oraz słodyczy, które są serwowane na posiedzeniach Rady Nadzorczej, koszty wynajęcia pomieszczeń na posiedzenie Rady Nadzorczej, koszty przygotowania Sali do narady lub posiedzenia, materiały piśmiennicze i inne wydatki bezpośrednio związane z działaniem Rady Nadzorczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na rzecz Rady Nadzorczej stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów?

Zdaniem Spółki.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000 Nr 54 poz. 654 z późn. zm. - dalej ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania, zachowania albo zabezpieczeni źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych oraz organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłaconych z tytułu pełnionych funkcji. Oznacza to, że wydatki, które mają charakter osobowy, z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Konstrukcja przepisu art. 16 ust. 1 pkt 38a wskazuje jednak, że takim kosztem mogą być wydatki dotyczące szeroko rozumianej obsługi organów pełniących określone funkcje (rada nadzorcza, komisja rewizyjna, organy stanowiące) w związku z zapewnieniem ich funkcjonowania, a nie bezpośrednio osób wchodzących w skład tych organów. Jeżeli wydatki te spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o CIT to mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodu.

W związku z tym, że Rada Nadzorcza jest organem niezbędnym do prawidłowego działania Spółki (ustanowionym w przepisach k.s.h.) koszty związane z jej funkcjonowaniem są niewątpliwie wydatkami uzasadnionymi i przyczyniającymi się w pośredni sposób do uzyskania przez Spółkę przychodu. W związku z tym, że wydatki te wypełniają dyspozycję art. 15 ust. 1 i jako koszty na rzecz organu, jakim jest Rada Nadzorcza (a nie osób wchodzących w jej skład) nie zostały wymienione, w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Pogląd ten znajduje uzasadnienie w doktrynie prawa podatkowego:

*

"Należy również rozważyć, czy wydatki ponoszone przez spółki kapitałowe na obsługę i funkcjonowanie organów nadzoru mogą być kwalifikowane jako stanowiące koszty uzyskania przychodów. Do wydatków zaliczyć należy: koszty wynajęcia pomieszczeń, w których odbywają się posiedzenia (jeżeli nie odbywają się posiedzenia spółki), koszty obsługi administracyjno - biurowej (np. materiały piśmiennicze, ale także zapewnienie świadczenia usług o takim charakterze), skompletowanie koniecznych materiałów (np. różnego rodzaju dokumentów), a także koszty tłumaczeń dokumentów. Nie można mieć wątpliwości, że wszystkie tego rodzaju wydatki - pod warunkiem faktycznego ich poniesienia i udokumentowania - powinny być uznawane za koszt uzyskania przychodów. Skoro bowiem związane są one z zapewnieniem funkcjonowania organu nadzoru i wykonywaniem przez ten organ jego ustawowych obowiązków wobec spółki, a także wobec wspólników (akcjonariuszy), nie ulega wątpliwości, że wydatki związane z jego działalnością pozostają w szeroko rozumianym związku z prowadzoną działalnością gospodarcza" (B K - Ż, A. M, Wydatki na rzecz członków rad nadzorczych i koszty uzyskania przychodów, "Przegląd Podatkowy" Nr 1/2006);

*

"Moim zdaniem wydatki na sporządzenie opinii prawnych i ekspertyzy, chociaż są zamawiane przez udziałowców (uczestniczących w walnym zgromadzeniu), czy tez członków rady nadzorczej, nie są wydatkami "na rzecz" tych osób. Są one bowiem ściśle związane z kierowaniem i nadzorowaniem spółki, a nie mają żadnego związku z zaspokajaniem potrzeb udziałowców, czy tez potrzeb członków rady nadzorczej. W tym stanie rzeczy nie można ich uznać za wydatki "na rzecz" tych osób. Są one wydatkami powodowanymi przez te osoby, lecz ponoszone są na rzecz spółki, gdyż mają ścisły związek z jej działalnością "A B, W K Polska - Vademecum Głównego Księgowego, 2008) Zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w wielu orzeczeniach NSA. W wyr. z dnia 2 lipca 2003 r. (sygn akt I SA/Wr 615/02), Sąd stwierdził: "Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu nie jest konieczne w każdym przypadku wykazywanie między nim, a przychodem bezpośredniego związku. Kosztem uzyskania przychodu są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródeł przychodów, tak aby źródło przyniosło przychody także w przyszłości. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wskazane, ze zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty"

Reasumując, zdaniem Spółki w omawianym przypadku R S.A. ma prawo do zaliczenia wydatków, poniesionych na zakup sprzętu biurowego (komputery, drukarki itp.), odpisy amortyzacyjne budynków, lokali wykorzystywanych przez Radę Nadzorczą wydatki na opłaty za połączenia telefoniczne, zakup prasy, doradztwo prawne, koszty tłumaczenia dokumentów, koszty związane z wyborami do Rady Nadzorczej (Np. koszty ogłoszeń prasowych o organizowanych wyborach, druku kart do głosowania), wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, oraz słodyczy, które są serwowane na posiedzeniach Rady Nadzorczej, koszty wynajęcia pomieszczeń na posiedzenie Rady Nadzorczej, koszty przygotowania sali do narady lub posiedzenia, materiały piśmiennicze i inne wydatki bezpośrednio związane z obsługą i funkcjonowaniem Rady Nadzorczej) do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji stwierdzam, że stanowisko Spółki - jest nieprawidłowe.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych oraz organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłaconych z tytułu pełnionych funkcji.

Zatem, aby można uznać jakiś wydatek za koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione dwa warunki:

1.

celem jego poniesienia powinno być osiągnięcie przychodów,

2.

wydatek nie może się znajdować na liście zawartej w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącej katalog wydatków, które nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Łączne spełnienie tych dwóch warunków: pozytywnego i negatywnego wystarczy, aby dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodów.

Ustawodawca wyraźnie wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Tym samym, koszty muszą być ponoszone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Norma prawna zawarta w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustanawia regułę generalną pozwalającą na dokonanie kwalifikacji ponoszonego przez podatnika wydatku do kosztów uzyskania przychodów przez pryzmat jego celowości i potencjalnego wpływu na sumę osiąganych przez podatnika przychodów podatkowych. Dopiero na podstawie takiej pozytywnej weryfikacji, w przypadku stwierdzenia, iż dany wydatek niewątpliwie ponoszony jest w celu uzyskania przychodów, podatnik podatku dochodowego jest obowiązany do przyporządkowania tego wydatku do przychodów podatkowych, w celu osiągnięcia których wydatek ten został poniesiony. Cel określony w tym artykule, należy rozumieć jako dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu (w omawianym przypadku - przychodu).

Cel ten w swej istocie nie stanowi o konieczności zaistnienia skutku, tj. powstania przychodu. Brak tego skutku w postaci braku przychodu nie dyskwalifikuje danego wydatku jako kosztu poniesionego w celu jego osiągnięcia. Ważne jest jednak, aby podatnik ponosząc wydatek kierował się zamiarem jego osiągnięcia. W takim ujęciu kosztami uzyskania przychodów są zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i wydatki pozostające w związku pośrednim (jeżeli podatnik wykaże, że zostały poczynione w celu uzyskania przychodów).

Z punktu widzenia działalności operacyjnej spółki funkcjonowanie rady nadzorczej nie ma bezpośredniego związku z osiąganymi przez spółkę przychodami podlegającymi opodatkowaniu, ponieważ rada nadzorcza w przeciwieństwie np. do zarządu zabezpiecza w przeważającej mierze swoją działalnością nie interesy spółki, lecz właściciela kapitału zakładowego, czyli udziałowców bądź akcjonariuszy - spełnia funkcje nadzoru właścicielskiego. Niemniej jednak, spółka zobowiązana jest do ponoszenia kosztów jej funkcjonowania w minimalnym zakresie (wypłacane wynagrodzenie - art. 392 k.s.h.), ponieważ jej istnienie jest obowiązkowe w strukturze spółki - wynika to albo bezpośrednio z ustawy, albo z umowy spółki i jej statutu.

W przypadku spółek akcyjnych rada nadzorcza jest powoływana i odwoływana przez walne zgromadzenie, a jej kadencja nie może być dłuższa niż pięć lat. W przypadku spółek akcyjnych, art. 392 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), ustala częściową regulację dotyczącą wynagradzania członków rady. Po pierwsze kodeks stwierdza, że wynagrodzenia członkom rady nadzorczej może być przyznane, nie jest więc wykluczone pełnienie funkcji członka rady honorowo. Po drugie wynagrodzenie członków rady może być przyznawane w formie prawa udziału w zyskach spółki za dany rok obrotowy, przeznaczonym do podziału między akcjonariuszami. Po trzecie członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady. Z powyższego uregulowania w sposób jednoznaczny wynika, że wynagrodzenie wypłacane członkom rady nadzorczej w spółce akcyjnej będzie kosztem uzyskania przychodów. Nie będą natomiast kosztem wydatki z tytułu przysługującego zwrotu kosztów związanych z udziałem w pracach rady nawet wówczas, jeżeli członkom rady wynagrodzenie nie zostanie przyznane.

Nie będą też kosztami uzyskania przychodów inne wydatki ponoszone na rzecz członków rad nadzorczych i komisji rewizyjnych, które nie są wynagrodzeniami z tytułu pełnionych funkcji. Zatem nie będą kosztem uzyskania przychody wydatki poniesione na zakup sprzętu biurowego (komputery, drukarki itp.), odpisy amortyzacyjne budynków, lokali wykorzystywanych przez Radę Nadzorczą wydatki na opłaty za połączenia telefoniczne, zakup prasy, doradztwo prawne, koszty tłumaczenia dokumentów, koszty związane z wyborami do Rady Nadzorczej (Np. koszty ogłoszeń prasowych o organizowanych wyborach, druku kart do głosowania), wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, oraz słodyczy, które są serwowane na posiedzeniach Rady Nadzorczej, koszty wynajęcia pomieszczeń na posiedzenie Rady Nadzorczej, koszty przygotowania sali do narady lub posiedzenia, materiały piśmiennicze i inne wydatki bezpośrednio związane z obsługą i funkcjonowaniem Rady Nadzorczej).

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera bezwzględny nakaz wyłączenia z kosztów wszelkich wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z jednym tylko wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl