IP-PB3-423-88/07-5/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-88/07-5/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych, których budowa rozpoczęta została przez spółki wnoszące aport i zakończona przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania wartości początkowej środków trwałych, których budowa rozpoczęta została przez spółki wnoszące aport i zakończona przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka została utworzona w dniu 13 listopada 2006 r. i w grudniu 2006 r. rozpoczęła działalność. Skoro Spółka rozpoczęła działalność w drugiej połowie roku kalendarzowego przyjęła rok podatkowy zgodny z rokiem kalendarzowym, to zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jej pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność, co oznacza, że pierwszy rok podatkowy Spółki zakończy się w dniu 31 grudnia 2007 r..

W 2007 r. kapitał zakładowy Spółki zostanie podwyższony, przy czym podwyższenie kapitału zakładowego zostanie pokryte w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstw wniesionych przez inne spółki. Każde wnoszone Przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego (k.c.). W szczególności, w skład wnoszonych Przedsiębiorstw wchodzą wszystkie przenaszalne składniki majątkowe takie jak:

1.

środki trwałe (w tym grunty/prawo użytkowania wieczystego oraz budynki wraz z wyposażeniem),

2.

inne rzeczowe składniki majątkowe (w tym produkcja w toku oraz środki w budowie),

3.

prawa oraz zobowiązania wynikające z umów (w tym handlowe i kredytowe),

4.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

5.

inne składniki przedsiębiorstw w rozumieniu art. 551KC należące do spółek wnoszących aport.

Nominalna wartość udziałów wydanych przez Spółkę w zamian za każde z Przedsiębiorstw będzie równa lub wyższa od wartości rynkowej składników majątkowych wchodzących w skład wnoszonego Przedsiębiorstwa (wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie dodatnia). Po wniesieniu Przedsiębiorstw aportem do Spółki, Spółka będzie kontynuowała prowadzoną dotychczas przez spółki wnoszące aport działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia Przedsiębiorstw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 3):

Czy w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, wartość początkowa środków trwałych, których budowa rozpoczęta została przez spółki wnoszące aport i zakończona przez Spółkę, powinna zostać ustalona jako wartość tych środków ustalona przez Spółkę na dzień aportu (nie wyższa jednak niż wartość rynkowa) powiększona o koszt wytworzenia poniesiony przez Spółkę.

W ocenie Spółki w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym należy postępować zgodnie z następującymi przepisami podatkowymi:

1.

art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi iż "podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i kończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.".

2.

art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wersji obowiązującej do 31 grudnia 2006 r., zgodnie z którym "za wartość początkową środków trwałych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się (...) w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej (...) - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej".

3.

art. 16g ust. 10 pkt 1 ww., w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r., zgodnie z którym "w razie nabycia w drodze kupna, przejęcia do odpłatnego korzystania lub wniesiona w postaci wkładu niepieniężnego, przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi summa ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy".

4.

art. 16g ust. 1 pkt 2 cyt. Ustawy który, stanowi iż "za wartość początkową środków trwałych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia:

Zdaniem Spółki, zgodnie z oczywistą literalną i logiczną wykładnią powyżej cytowanych przepisów (art. 2 ustawy nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 16g ust. 10 pkt 1 oraz art. 16g ust. 1 pkt 2 tej ustawy w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r.), wartość początkowa środków trwałych, których budowa rozpoczęta została przez spółki wnoszące aport i zakończone przez Spółkę, powinna zostać ustalona jako wartość tych środków ustalona przez Spółkę na dzień aportu (nie wyższa jednak niż wartość rynkowa) powiększona o koszt wytworzenia poniesiony przez Spółkę.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka przywołuje postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Nowa Huta z dnia 6 lipca 2006 r. (POD/423-7/06), zgodnie z którym, "W przypadku kontynuacji inwestycji przyjętej w formie aportu, wartość ustaloną w oparciu o cytowany art. 16g ust. 1 pkt 4, należy powiększyć o nakłady inwestycyjne poniesione na dokończenie inwestycji zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2".

Na tle opisanego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zdarzenia gospodarcze mające miejsce do dnia 31 grudnia 2007 r. rozpatrywane będą na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j.Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Wnioskodawca zmierza do podwyższenia kapitału poprzez wniesienie wkładów niepieniężnych (aportów) w postaci przedsiębiorstw przez inne spółki. Określono, że wystąpi dodatnia wartość firmy. Wówczas ustalanie wartości początkowej składników aportów, które spełniają wymogi art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), dokonać należy przy zastosowaniu art. 16g ust. 10 i 12 w związku z art. 16g ust. 1 pkt 2,oraz art. 14 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 16g ust. 10 pkt 1, w razie (...) wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego, przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust. 2.

Zgodnie z art. 16g pkt 12 tejże ustawy, przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z ust. 1 pkt 3 i 4 oraz ust. 2,10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14. Wówczas przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową, o której mowa powyżej, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Należy zauważyć, że powołane przepisy regulują zasady ustalania wartości początkowej tych składników majątku wchodzących w skład wniesionego aportem przedsiębiorstwa, które stanowią środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. W przedmiotowej sprawie nie można jednakże uznać, że wniesione składniki majątku stanowią środki trwałe, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16 a). Spółka przejęła natomiast nakłady na rozpoczęta budowę (wytworzenie) środków trwałych. W związku z zakończeniem inwestycji przez Spółkę istnieje konieczność ustalenia wartości początkowej środków trwałych. Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za wartość początkową środków trwałych (...), z uwzględnieniem ust. 2-14, w razie wytworzenia we własnym zakresie uważa się koszt wytworzenia. Aby określić tę wartość należy wziąć pod uwagę wartość nakładów poniesionych bezpośrednio przez Spółkę oraz wartość nakładów przejętych w formie aportu. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie określa wprost zasad, które należy zastosować przy określaniu wartości przejętych nakładów, jednakże należy zauważyć, że wydanie udziałów w zamian za wkład niepieniężny stanowi szczególną formę wydatku Spółki na nabycie składników majątku, w przedmiotowej sprawie wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Jak wynika z wniosku, wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie dodatnia, co oznacza że nominalna wartość udziałów wydanych przez Spółkę w zamian za każde z Przedsiębiorstw będzie równa lub wyższa od wartości rynkowej składników majątkowych wchodzących w skład wnoszonego Przedsiębiorstwa. W tej sytuacji należy uznać, że wartość nakładów na środki trwałe w budowie wniesione w formie aportu stanowi ich wartość ustalona przez Spółkę na dzień wyceny aportu, nie wyższa jednak niż wartość rynkowa. W tym przypadku należy mieć na względzie także przepis art. 16g ust. 12 ww. ustawy.

Reasumując powyższe, wartość początkowa środków trwałych, których budowa została zakończona przez Spółkę powinna zostać ustalona jako suma wartości tego składnika aportu ustalonej na dzień wniesienia aportu (nie wyższej niż wartość rynkowa) oraz wartości nakładów poniesionych przez Spółkę. Tak przyjęta wartość początkowa zakończonej przez Spółkę inwestycji zgodna jest z postanowieniami art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2006 r. stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego i stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2006 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl