IP-PB3-423-873/08-2/JB - Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji kupna-sprzedaży kur.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-873/08-2/JB Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji kupna-sprzedaży kur.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 22 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji kupna-sprzedaży kur- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji kupna-sprzedaży kur.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą - dział specjalny produkcji rolnej - produkcję jaj w stadzie nieśnym. Odchów piskląt do okresu 12 tygodnia, tj. do stanu dojrzałości dokonywany jest przez innego rolnika ryczałtowego, który poza chowem kur nieśnych, w wolnych obiektach, na zamówienie, ale na własny rachunek i ryzyko, dokonuje zakupu i odchowu piskląt przez okres ponad 2 miesięcy. Po tym okresie następuje zakup kur w stanie przed okresem nieśności do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja kupna-sprzedaży kur między rolnikiem ryczałtowym, dokonującym chowu piskląt kur nieśnych do okresu "przednieśnego" przez okres ponad 2 miesięcy, rolnikowi ryczałtowemu produkującemu jaja w stadzie nieśnym, objęta jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem wnioskodawcy:

Transakcja kupna-sprzedaży między rolnikami ryczałtowymi nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 w zakresie wymienionym w załączniku Nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług rolnik ryczałtowy jest zwolniony od podatku od towarów i usług. Ma to miejsce zarówno w przypadku sprzedaży zwierząt żywych (w tym przypadku kur) - poz. 8 załącznika, jak też w przypadku gdy chów zwierząt ma charakter usługi - poz. 22 załącznika.

Umowa kupna-sprzedaży, zawarta między rolnikami ryczałtowymi, w zakresie w jakim rolnik ryczałtowy jest zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 jest, zdaniem Wnioskodawcy zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży i zamiany rzeczy i praw majątkowych. Powyższe oznacza, iż ustawodawca ograniczył zakres przedmiotowy podatku od czynności cywilnoprawnych do tych przypadków, gdy przedmiotem umowy sprzedaży lub zamiany są rzeczy i prawa majątkowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.) zwierzę jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Jednocześnie w ust. 2 tego przepisu ustawodawca wskazał, iż w sprawach nieuregulowanych w ustawie do zwierząt stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rzeczy. Ustawa o ochronie zwierząt nie reguluje kwestii obrotu zwierzętami, w tym umów sprzedaży zwierząt. W tym zakresie znajdą więc zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego. Mając na względzie fakt, iż powołana ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera własnej definicji umowy sprzedaży, ocena czy dana czynność stanowi taką umowę winna być dokonywana przy uwzględnieniu odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Przedstawiając powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku zawarcia umowy sprzedaży zwierząt, o których mowa w ustawie o ochronie zwierząt, czynność będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

*

sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

*

spółki i jej zmiany,

*

sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że umowa zobowiązująca do przeniesienia kur na rzecz Wnioskodawcy będzie miała formę umowy sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, może co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży kur podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższych transakcji podatkiem od towarów i usług lub zwolnienia z powyższego podatku, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Sprzedaż kur lub innych zwierząt, dokonywana w ramach działalności gospodarczej, do której zalicza się również działalność rolniczą, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy stwierdzić, że przy spełnieniu kryteriów określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, czynność ta może również korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Dla określenia możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług potrzebna jest każdorazowa analiza stanu faktycznego, pod kątem badania spełnienia kryteriów dla zastosowania zwolnienia.

Jednakże, zgodnie ze złożonym wnioskiem, tutejszy organ podatkowy nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji, czy czynność sprzedaży kur przez rolnika ryczałtowego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, zarówno sprzedający jak i Wnioskodawca są rolnikami ryczałtowymi, zaś przedmiotem sprzedaży są kury.

Jeżeli sprzedaż kur w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zostanie uznana za mieszczącą się w zakresie zwolnienia od tego podatku, umowa taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl