IP-PB3-423-83/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-83/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2007 r. (data wpływu 2 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad ustalania wartości początkowej przejętych środków trwałych oraz metody ich amortyzacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad ustalania wartości początkowej przejętych środków trwałych oraz metody ich amortyzacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zjazd Z powziął uchwałę wprowadzającą zmiany do Statutu Z, polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Chorągwie Z osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Chorągwie Z powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielenia z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowałyby jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej). Na mocy postanowień § 3 ust. 1 przedmiotowej uchwały - Główna Kwatera Z została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Chorągwi - po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej - wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Chorągwi, w tym należących do niej hufców i innych jednostek organizacyjnych, oraz związanych z tymi aktywami - pasywów. Chorągiew uzyskała osobowość prawną na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), z chwilą jej wpisania do KRS, co nastąpiło w dniu 1 czerwca 2007 r.

W związku z wyższym powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Chorągwi z dotychczasowej struktury Z. Przepisy prawa na podstawie, których dokonywany jest podział Z to:

1.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2.

Statut Związku,

3.

Uchwała Zjazdu Z wprowadzająca zmiany do statutu Z.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej, Chorągiew stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Chorągiew, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem, stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej samodzielnie sporządzano jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób ustalić wartość początkową przejętych przez Chorągiew środków trwałych dla potrzeb amortyzacji oraz w jaki sposób amortyzować przejęte środki trwałe po uzyskaniu osobowości prawnej.

Zdaniem Komendy Chorągwi Z w odniesieniu do ustalenia wartości środków trwałych przejętych przez nas po uzyskaniu osobowości prawnej znajdują zastosowanie postanowienia art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartość niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Z kolei postanowienia art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią, że przepisu ust. 9 omawianego przepisu nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Przepis, który również reguluje kwestię ustalenia wartości początkowej środków trwałych, to art. 16g ust. 18, który stanowi, że przepis art. 16g ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

W sytuacji Wnioskodawcy przepisy odrębne, które regulują zasady podziału to:

1.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2.

Statut Związku,

3.

Uchwała Zjazdu Z wprowadzająca zmiany do statutu Z.

Wnioskodawca podkreśla, że choć ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach nie reguluje wprost zasad podziału stowarzyszeń, to jednak określa zasady działania organów statutowych, których legalność podlega kontroli sądowej. Usankcjonowanie podziału przez wydzielenie Chorągwi potwierdzone zostało przez Sąd Rejestrowy z chwilą rejestracji zmienionego statutu Z. Sam podział ma natomiast wszelkie cechy podziału przez wydzielenie zorganizowanej części majątku, jakim niewątpliwie jesteśmy jako Chorągiew.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie zachodzi również zastrzeżenie wynikające z postanowień art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przed uzyskaniem osobowości prawnej, Chorągiew stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. przed uzyskaniem osobowości prawnej Wnioskodawca samodzielnie sporządzał jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych ksiąg rachunkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on warunek wyrażony w art. 16g ust. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy prawa, na podstawie których Chorągiew wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu dzielonego to postanowienia ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), a w szczególności art. 17 ust. 1 i 1a, a także inne postanowienia tej ustawy pozwalające na uchwalenie statutu Związku, który został zarejestrowany przez Sąd oraz postanowienia uchwały Zjazdu Z wprowadzającej zmiany do Statutu Z, która nadaje osobowość prawną Chorągwi a także zobowiązuje Główną Kwaterę Z (§ 3 ust. 1 uchwały) do przekazania Komendzie chorągwi wszelkich aktywów i pasywów pozostających we władaniu Chorągwi w dniu uzyskania przez nią osobowości prawnej. Przekazanie aktywów i pasywów oznacza wstąpienie przez Chorągiew we wszelkie prawa i zobowiązania z nimi związane. Naturalnym jest, że przekazanie aktywów i pasywów bez praw i zobowiązań z nimi związanych nie miałyby wiążącej mocy prawnej, przez co byłyby czynnością pozorną.

Wykonując uchwałę Zjazdu Z, Główna Kwatera Z powzięła uchwałę nr x/2006 z dnia 14 lutego 2006 r., w sprawie realizacji uchwały wprowadzającej zmiany do Statutu Z w zakresie nabywania osobowości prawnej przez chorągwie, w której można przeczytać, m.in. że " (...) majątek Z, znajdujący się w zarządzie Chorągwi staje się jej majątkiem w dniu nabycia przez nią osobowości prawnej".

Inne przepisy, które regulują wstąpienie w prawa i zobowiązania podmiotu powstałego w wyniku podziału to także art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), który stanowi, że osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Decyzją Naczelnika Z i Skarbnika Z Nr x/2006 z dnia 28 września 2006 r. ustalono plan podziału, w którym zgodnie ze wcześniejszymi uchwałami przesądzono, że wszelkie aktywa i pasywa pozostające we władaniu Chorągwi w dniu uzyskania przez nią osobowości prawnej przechodzą na jej własność, przez co Chorągiew wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki z nimi związane.

W świetle powyższych stwierdzeń Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość początkowa środków trwałych Chorągwi, po wydzieleniu powinna zostać ustalona na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Z. W związku z powyższym, w przedstawionej sytuacji, znajdzie zastosowanie również art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony. z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, środki trwałe pozostające we władaniu Chorągwi a następnie przekazane jej formalnie, po uzyskaniu osobowości prawnej, powinny być wprowadzone do ewidencji księgowej Chorągwi na dzień uzyskania osobowości prawnej w wartości początkowej wynikającej z ksiąg rachunkowych tej Chorągwi przed wydzielaniem a dotychczasowa metoda amortyzacji powinna być kontynuowana.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 16g ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.) w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Zastrzeżenie określone w ust. 19 ww. artykułu reguluje iż, przepisu ust. 9 nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio. Dodatkowo przepis art. 16g ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego o czym mówi art. 16g ust. 18 tej samej ustawy o podatku dochodowym.

Z kolei z zapisu art. 16h ust. 3 tej samej ustawy wynika, iż podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9 ww. ustawy, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że wyodrębniona jednostka stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na mocy postanowień ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 79 z 2001 r., poz. 855 z późn. zm.) oraz uchwały Komendy Głównej Z wprowadzającej zmiany do Statutu, wykorzystała możliwość wystąpienia o nabycie osobowości prawnej i nabyła ją w dniu 1 czerwca 2007 r. W związku z powyższym, KG ZHP przekazała Wnioskodawcy majątek, który znajdował się we władaniu Chorągwi.

W konsekwencji, zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy, środki trwałe, pozostające we władaniu Jednostki a następnie przekazane jej formalnie, po uzyskaniu osobowości prawnej, powinny być wprowadzone do ewidencji księgowej Jednostki na dzień uzyskania osobowości prawnej w wartości początkowej, wynikającej z ksiąg Jednostki Macierzystej przed wydzieleniem Jednostki, a dotychczasowa metoda amortyzacji powinna być kontynuowana.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl