IP-PB3-423-72/08-2/GJ - Czy środki otrzymane przez fundację, pochodzące ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych bądź jako tzw. środki pomocowe (środki zagraniczne) lub jako dotacje (środki z budżetu państwa)?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-72/08-2/GJ Czy środki otrzymane przez fundację, pochodzące ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych bądź jako tzw. środki pomocowe (środki zagraniczne) lub jako dotacje (środki z budżetu państwa)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 31 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków zagranicznych i środków z budżetu państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków zagranicznych i z budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W lutym 2007 r. Fundacja zawarła umowę z Ministrem Rozwoju Regionalnego w wyniku której Fundacja została wybrana na operatora Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (45%), Norweskiego Mechanizmu Finansowego (45%) oraz budżetu państwa (10%). Fundacja otrzymuje wynagrodzenie oraz kieruje projektem, zajmuje się dystrybucją środków do ostatecznych beneficjentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wszystkie otrzymane środki korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych bądź jako tzw. środki pomocowe (środki zagraniczne) lub jako dotacje (środki z budżetu państwa)?

Zdaniem wnioskodawcy, otrzymywane przez Fundację i ostatecznych beneficjentów środki korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji unii europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. 90% otrzymywanych środków (jakkolwiek refinansowanych z budżetu Państwa) stanowi wspomnianą pomoc zagraniczną. Również pozostałe 10 % otrzymywanych środków z budżetu państwa stanowi zdaniem Wnioskodawcy dotację zwolnioną z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wątpliwości Fundacji budzą następujące pisma:

*

pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r., które nakazuje stosować opodatkowanie środków otrzymywanych z Europejskich Funduszy Strukturalnych w latach 2004-2006,

*

pisma Ministerstwa Finansów z dnia 12 czerwca 2007 r. oraz 18 lipca 2007 r., zgodnie z którymi z dniem 1 stycznia 2007 roku zmieniła się klasyfikacja budżetowa środków na zadania finansowane przy udziale środków unijnych, którą stosuje się do programów realizowanych od 1 stycznia 2007 roku. W myśl tej klasyfikacji budżetowej wyżej opisane środki stanowią dotację.

*

interpretacja Urzędu Skarbowego w Bełchatowie, z której wynika, że środki z tzw. Norweskiego Mechanizmu Finansowego korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) wolne od podatku są:

*

dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację. Warunkiem jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) (nowela z dnia 8 grudnia 2006 r. - Dz. U. Nr 249, poz. 1832), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r. w art. 5 ust. 1 pkt 2) określiła, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Do środków, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2) zalicza się:

1)

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2)

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3)

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej " Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a)

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a)

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b)

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c)

Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4)

inne środki.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe (art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych). Powołany art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych nie obejmuje środków z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, ani z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W ocenie Organu zastosowanie w tym zakresie będzie miał art. 106 ust. 2 pkt 1) lit. d ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym środki pomocowe z nich pochodzące będą dotacjami celowymi, które są przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowych oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanych " organizacjami pozarządowymi".

Zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych innych przepisów niż art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy. U beneficjentów środków pomocowych uzyskane w 2007 roku przychody pochodzące z dotacji rozwojowych i celowych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do treści tego przepisu, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W tym miejscu należy odróżnić podmioty, które realizują projekty od podmiotów, które wdrażają, zarządzają środkami finansowymi przeznaczonymi dla tych pierwszych na realizację określonych celów. W ocenie Organu tylko podmioty, które otrzymują środki dla wykonania zadań, w formie dotacji celowych za pośrednictwem innego podmiotu są wolne od podatku dochodowego. Brak jest natomiast przesłanek, aby uznać za wolne od podatku dochodowego dochody podatników, realizujących usługi zarządzania środkami z dotacji, za które otrzymują wynagrodzenie z tych środków. Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy należy zauważyć, że Wnioskodawca został wyznaczony operatorem Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, który z tytułu zarządzania, administrowania i dystrybucji środków z Funduszu do organizacji pozarządowych otrzymuje wynagrodzenie.

Należy uznać, że środki finansowe otrzymane przez Fundację nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego i stanowią dla niej przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl