IP-PB3-423-70/07-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-70/07-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad ustalania wartości początkowej środków trwałych otrzymanych w formie aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania wartości początkowej środków trwałych jak również określenia kosztów uzyskania przychodów w momencie zbycia środka trwałego, będącego składnikiem aportu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka została utworzona w drugiej połowie roku kalendarzowego. Pierwszy rok podatkowy Spółki rozpoczął się 13 listopada 2006 r. a zakończy się 31 grudnia 2007 r.

W 2007 r. kapitał zakładowy Spółki zostanie podwyższony, przy czym podwyższenie kapitału zakładowego zostanie pokryte w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstw wniesionych przez inne spółki ("Przedsiębiorstwa"). Każde wnoszone Przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego (k.c.). W szczególności, skład wnoszonych Przedsiębiorstw wchodzą wszystkie przenaszalne składniki majątkowe takie jak:

1.

środki trwałe (w tym grunty/prawo użytkowania wieczystego oraz budynki wraz z wyposażeniem),

2.

inne rzeczowe składniki majątkowe (w tym produkcja w toku oraz środki w budowie),

3.

prawa oraz zobowiązania wynikające z umów (w tym handlowe i kredytowe),

4.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

5.

inne składniki przedsiębiorstw w rozumieniu art. 551KC należące do spółek wnoszących aport.

Nominalna wartość udziałów wydanych przez Spółkę w zamian za każde z Przedsiębiorstw będzie równa lub wyższa od wartości rynkowej składników majątkowych wchodzących w skład wnoszonego Przedsiębiorstwa (wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie dodatnia). Po wniesieniu Przedsiębiorstw aportem do Spółki, Spółka będzie kontynuowała prowadzoną dotychczas przez spółki wnoszące aport działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia Przedsiębiorstw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 2):

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym wartość początkową środków trwałych otrzymanych w wyniku aportu (w tym gruntów/ prawa użytkowania wieczystego oraz budynków) należy wykazać w wartości ustalonej przez Spółkę na dzień aportu, nie wyższej niż wartość rynkowa.

W ocenie Spółki, zgodnie z przepisami podatkowymi:

1.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, "podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i kończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.".

2.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wersji obowiązującej do 31 grudnia 2006 r., "za wartość początkową środków trwałych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się (...) w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej (...) - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej".

3.

Zgodnie z art. 16g ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r., "w razie nabycia w drodze kupna, przejęcia do odpłatnego korzystania lub wniesiona w postaci wkładu niepieniężnego, przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi summa ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy".

Zdaniem Spółki, zgodnie z oczywistą literalną i logiczną wykładnią powyżej cytowanych przepisów (art. 2 ustawy Nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 16g ust. 10 pkt 1 tej ustawy w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r.), wartość początkowa środków trwałych otrzymanych w wyniku aportu (w tym gruntów/prawa użytkowania wieczystego oraz budynków) należy wykazać w wartości ustalonej przez Spółkę na dzień aportu, nie wyższej jednak niż wartość rynkowa.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka przytacza interpretacje prawa podatkowego wydane na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. W szczególności:

* postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 8 grudnia 2006 r. (sygnatura: 1434/PP/423-24A/06/MZ), zgodnie z którym każdy składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa "ZCP" (lub przedsiębiorstwa) powinien zostać " (...) wyceniony w wartości rynkowej, a łączna wartość początkowa nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych będzie nie wyższa niż suma wartości wszystkich składników ZCP wniesionych aportem do spółki:; oraz " (...) za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych składników trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej (...)".

* postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 28 grudnia 2006 r. (sygnatura: 1434/PP/423-24B/06/MZ), zgodnie z którym każdy składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinien " (...) zostać wyceniony w jego wartości rynkowej (...)".

* postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 28 lutego 2005 r. (sygnatura: 1472/ROP{1/423-13-16/05/IW), zgodnie z którym " w razie wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi: suma ich wartości rynkowej - w przypadku gdy występuje dodatnia wartość firmy (...)".

W świetle stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2006 r. stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zdarzenia gospodarcze mające miejsce do dnia 31 grudnia 2007 r. rozpatrywane będą na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Wnioskodawca zmierza do podwyższenia kapitału poprzez wniesienie wkładów niepieniężnych (aportów) w postaci przedsiębiorstw przez inne spółki. Określono, że wystąpi dodatnia wartość firmy. Wówczas ustalanie wartości początkowej aportów, których składniki spełniają wymogi art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), dokonać należy przy zastosowaniu art. 16g ust. 10 pkt 1, art. 16g pkt 12 oraz art. 14 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 16g ust. 10 pkt 1, w razie (...) wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego, przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust. 2.

Zgodnie z art. 16g pkt 12 tejże ustawy, przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z ust. 1 pkt 3 i 4 oraz ust. 2,10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Artykuł 14 stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową, o której mowa powyżej, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W konsekwencji, wartość początkową środków trwałych otrzymanych w wyniku aportu (w tym gruntów/prawa użytkowania wieczystego oraz budynków) należy wykazać w wartości ustalonej przez Spółkę na dzień aportu, nie wyższej jednak niż ich wartość rynkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izby Skarbowej w Warszawie - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl