IP-PB3-423-684/08-4/MW - Czy stosując przepisy art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli ustalając wskaźnik struktury przychodów, Spółdzielnia może z ogólnej kwoty przychodów wyłączyć te przychody, które podlegają rozliczeniu z członkami spółdzielni i nie mają wpływu na wynik bilansowy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-684/08-4/MW Czy stosując przepisy art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli ustalając wskaźnik struktury przychodów, Spółdzielnia może z ogólnej kwoty przychodów wyłączyć te przychody, które podlegają rozliczeniu z członkami spółdzielni i nie mają wpływu na wynik bilansowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 7 maja 2008 r.) oraz piśmie z dnia 16 lipca 2008 r. (data nadania 16 lipca 2008 r., data wpływu 18 lipca 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 11 lipca 2008 r. Nr IP-PB3-423-684/08-2/MW (data nadania 11 lipca 2008 r., data doręczenia 15 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie nie zaliczania do przychodów Spółdzielni opłat za tzw. media oraz wpłat na fundusz remontowy, rozliczanych z członkami Spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie nie zaliczania do przychodów Spółdzielni opłat za tzw. media oraz wpłat na fundusz remontowy, rozliczanych z członkami Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia prowadzi działalność w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi własnymi i lokalami mieszkaniowymi wspólnot mieszkaniowych. Wspólnoty, którymi zarządza Spółdzielnia składają się w stu procentach z lokali mieszkalnych, a Spółdzielnia jest jednym z właścicieli mieszkań w tych wspólnotach.

Przychody jakie osiąga Spółdzielnia w ciągu roku kształtują się następująco: przychody na pokrycie kosztów zakupu mediów dla lokali spółdzielczych, przychody na fundusz remontowy lokali spółdzielczych, przychody na pokrycie kosztów utrzymania czystości, bieżącej konserwacji oraz kosztów ogólnego zarządu lokali spółdzielczych, przychody na pokrycie kosztów utrzymania porządku, bieżącej konserwacji oraz kosztów zarządzania we wspólnotach mieszkaniowych.

Roczne koszty Spółdzielni to koszty: zakupu mediów dla nieruchomości stanowiących własność spółdzielni (energia cieplna, woda, wywóz nieczystości), bieżącej konserwacji, remontów, utrzymania porządku oraz koszty ogólnego zarządu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zakup mediów występuje jedynie dla nieruchomości spółdzielczych, czyli przychody na pokrycie kosztów z tego tytułu pochodzą tylko z lokali spółdzielczych. Identycznie jest w przypadku funduszu remontowego. Koszty zakupu mediów oraz koszty utworzenia funduszu remontowego stanowią koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych podlegają rozliczeniu z mieszkańcami. Z punktu podatkowego są kosztami bezpośrednimi, przypisanymi do danej nieruchomości.

Spółdzielnia podkreśla, iż problem zaczyna się przy podziale kosztów pośrednich, do których należą wyłącznie koszty ogólnego zarządu.

Stosując przepis art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółdzielnia ustaliła stosunek przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu w ogólnej kwocie przychodów. Spółdzielnia uznała, iż w Jej przypadku ogólną kwotę zaewidencjonowanych przychodów należy pomniejszyć o przychody na zakup mediów i przychody na fundusz remontowy nieruchomości spółdzielczych. Ustalając strukturę ściśle wg ww. przepisu, Spółdzielnia ponosi ogromną stratę na gospodarce zasobami mieszkaniowymi własnymi oraz wykazuje nieprawdziwy zysk na działalności związanej z gospodarowaniem wspólnotami. Jednocześnie Spółdzielnia wskazuje, iż nie posiada w eksploatacji lokali użytkowych, a przychody wspólnot mieszkaniowych z tytułu mediów oraz funduszu remontowego nie widnieją w Jej ewidencji księgowej. W związku z tym przychody z gospodarowania wspólnotami są nieporównywalne w stosunku do przychodów ogółem Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stosując przepisy art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli ustalając wskaźnik struktury przychodów, Spółdzielnia może z ogólnej kwoty przychodów wyłączyć te przychody, które podlegają rozliczeniu z członkami spółdzielni i nie mają wpływu na wynik bilansowy?

Zdaniem Spółdzielni, w Jej przypadku, ogólną kwotę zaewidencjonowanych przychodów należy pomniejszyć o przychody na zakup mediów i przychody na fundusz remontowy nieruchomości spółdzielczych, rozliczanych z członkami Spółdzielni. Spółdzielnia podkreśla, iż ustalając strukturę ściśle wg art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponosi ogromną stratę na gospodarce zasobami mieszkaniowymi własnymi oraz wykazuje nieprawdziwy zysk na działalności związanej z gospodarowaniem wspólnotami. Spółdzielnia wskazuje, iż Jej interpretacja oparta jest na fachowej literaturze i publikacjach instytucji zajmujących się spółdzielczością mieszkaniową m.in. Związku z siedzibą w T, na materiałach szkoleniowych przygotowanych przez Biuro w P oraz publikacji X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi. W przypadku spółdzielni mieszkaniowych jest to ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 19, poz. 1116 ze zm.).

Uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pomieszczenia pozostałe i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenia terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z zasobami mieszkaniowymi opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez spółdzielnię z nieruchomości wspólnej czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. W związku z powyższym wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek spółdzielni stanowią przychód. Dotyczy to zarówno uiszczonych przez członków spółdzielni opłat za dostarczone do poszczególnych lokali media oraz wpłat na fundusz remontowy.

Do wpłat tych nie ma zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Istotą spółdzielni mieszkaniowej nie jest bowiem świadczenie usług na rzecz członków spółdzielni, a jedynie gromadzenie środków i dokonywanie z nich opłat niezbędnych dla utrzymania lokali w należytym stanie. Z kolei kosztem uzyskania przychodów spółdzielni mieszkaniowej, w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku podatnika należy stwierdzić, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa nie powinna zaliczać do przychodów podatkowych opłat za tzw. media oraz wpłat na fundusz remontowy jest nieprawidłowe. Dochód powstały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą dochody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Natomiast przepis art. 15 ust. 2a cyt. ustawy stanowi, iż powyższą zasadę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl