IP-PB3-423-65/07-5/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-65/07-5/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie wyłączenia z przychodów wpłat członków Banku na fundusze zwrotne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z przychodów wpłat członków Banku na fundusze zwrotne.

W przedstawionym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bank jest instytucją finansową i spółdzielnią. Klienci-członkowie Banku dokonują zgodnie ze Statutem Banku wpłat na Fundusz Techniki Bankowej. Środki tego funduszu stanowią własność członków i przeznaczone są na zakup sprzętu i urządzeń ułatwiających lub usprawniających pracę Banku, zwiększających techniczne bezpieczeństwo mienia bankowego i transportu walorów itp. Środkami tymi może być również zasilony Fundusz zasobowy. Wpłacone na Fundusz Techniki Bankowej środki nie mogą być wycofane przed ustaniem członkostwa. Wypłata byłemu członkowi Banku wpłaconych środków następuje po upływie 35 miesięcy od dnia ustania członkowstwa (skreślenia z listy członków). Wpłaty na ww. fundusze zgodnie ze Statutem podlegają zwrotowi członkom Banku w przypadku wypowiedzenia przez nich członkostwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 2):

Czy wpłaty członków banku na fundusze zwrotne podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy wpłaty członków Banku na fundusze zwrotne, w tym Fundusz Techniki Bankowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż zgodnie ze Statutem podlegają zwrotowi w przypadku wypowiedzenia członkostwa w terminie określonych w Statucie Banku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosowanie do art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 665 z późn. zm.), fundusze własne banku obejmują:

1.

fundusze podstawowe banku,

2.

fundusze uzupełniające banku w kwocie nieprzewyższającej funduszy podstawowych banku.

Zgodnie z ust. 2 cyt. przepisu, fundusze podstawowe banku obejmują:

1.

fundusze zasadnicze banku, które stanowią w banku spółdzielczym - wpłacony fundusz udziałowy oraz fundusz zasobowy i fundusz rezerwowy,

2.

pozycje dodatkowe funduszy podstawowych, które stanowią m.in. niepodzielony zysk z lat ubiegłych

W celu określenia charakteru zasadniczych funduszy banku spółdzielczego należy odnieść się do ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 78 § 1 powołanej ustawy, zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

1.

fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich; może być on powiększany o odpisy na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;

2.

fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego; może być on powiększany o część nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach, jeśli nie osiąga on wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych.

Jednocześnie zgodnie z § 2 cyt. artykułu Spółdzielnia może tworzyć także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie ze wskazaniem źródeł ich zasilania. W tym wypadku statut powinien określać zasady zwrotu wkładów w wypadku likwidacji spółdzielni, wystąpienia członka lub ustania członkostwa z innych przyczyn, a także w innych wypadkach przewidzianych w statucie.

Podsumowując, podwyższenie funduszu udziałowego może nastąpić poprzez dokonanie wpłaty dotychczasowych i nowych udziałowców, przekazanie zysku netto osoby prawnej na fundusz udziałowy oraz przekazanie na ww. fundusz środków pochodzących z innych funduszy danej osoby prawnej.

Statut banku spółdzielczego, zgodnie z art. 78 § 2 ustawy - Prawo spółdzielcze, może przewidywać tworzenie innych (poza zasadniczymi) funduszy własnych wskazując jednocześnie źródło ich finansowania. Zgodnie z art. 20 § 2, Statut może przewidywać wnoszenie przez członków wkładów na własność spółdzielni lub do korzystania z nich przez spółdzielnię na podstawie innego stosunku prawnego. W tym wypadku statut powinien określać charakter i zakres przysługującego spółdzielni prawa do wkładów, wysokość wkładów oraz ich rodzaj, jeżeli są to wkłady niepieniężne, terminy ich wnoszenia, zasady wyceny i zwrotu w wypadku likwidacji spółdzielni, wystąpienia członka lub ustania członkostwa z innych przyczyn, a także w innych wypadkach przewidzianych w statucie.

Z treści wniosku wynika, że wpłaty dokonywane przez klientów-członków Banku przekazywane są na Fundusz Techniki Bankowej, który jest funduszem celowym utworzonym na mocy postanowień Statutu oraz na fundusz zasobowy. Wpłaty dokonane przez członków banku spółdzielczego przewyższają wartość zadeklarowanych udziałów oraz zgodnie ze Statutem podlegają zwrotowi członkom Banku w przypadku wypowiedzenia przez nich członkostwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wynika, że do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Przepis pkt 4 określa przychody związane z utworzeniem lub powiększeniem źródła przychodów wpływające na wymienione kapitały lub fundusze. Nie są to przychody dla celów podatkowych, bowiem ich celem jest zapewnienie zgromadzenia środków niezbędnych dla funkcjonowania podatnika. Wpływają one pośrednio (a nie bezpośrednio) na rozmiary prowadzonej działalności. Są to środki "z zewnątrz" i jako takie mogą podlegać zwrotowi osobom, które je wniosły zgodnie z odpowiednimi przepisami lub zawartymi umowami.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy,

Z powyższego wynika, że tylko przychody otrzymane przez spółdzielnię na powiększenie funduszu udziałowego oraz wpłaty stanowiące nadwyżkę ponad wartość wpisowego, przeznaczone na fundusz zasobowy są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że nieprawidłowe jest stanowisko Banku, iż wpłaty członków Banku na fundusze zwrotne mieszczą się w katalogu wyłączeń określonym w art. 12 ust. 4 pkt 4 i 11 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

Artykuł 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności (...) wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym wyżej wymienione wpłaty na fundusz zwrotny nie stanowią przysporzenia w majątku firmy. Przychód natomiast będą stanowiły odsetki z tytułu korzystania z tych wpłat.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl