IP-PB3-423-65/07-3/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-65/07-3/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie wyłączenia z przychodów środków przeksięgowanych z funduszu Rady Nadzorczej na fundusz zasobowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z przychodów środków przeksięgowanych z Funduszu Rady Nadzorczej na Fundusz Zasobowy.

W przedstawionym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bank jest instytucją finansową i spółdzielnią. Jak wynika z przedmiotowego wniosku, w wyniku podziału zysku netto czyli zysku po opodatkowaniu, Bank Uchwałą WZP dokonał przeksięgowania środków na Fundusz do dyspozycji Rady Nadzorczej. Ze względu na niewykorzystanie środków Rada Nadzorcza podjęła decyzję o przeksięgowaniu tych środków na Fundusz Zasobowy Banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 1):

Czy środki funduszu Rady Nadzorczej pochodzące z odpisu z zysku przeniesione na Fundusz Zasobowy podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy przeksięgowanie środków z Funduszu Rady Nadzorczej pochodzące z odpisu z zysku na Fundusz Zasobowy nie podlega opodatkowaniu ze względu na to, iż środki te były już opodatkowane (przed podziałem zysku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 665 z późn. zm.), fundusze własne banku obejmują:

1.

fundusze podstawowe banku,

2.

fundusze uzupełniające banku w kwocie nieprzewyższającej funduszy podstawowych banku.

Zgodnie z ust. 2 cyt. przepisu, fundusze podstawowe banku obejmują:

1.

fundusze zasadnicze banku, które stanowią w banku spółdzielczym - wpłacony fundusz udziałowy oraz fundusz zasobowy i fundusz rezerwowy,

2.

pozycje dodatkowe funduszy podstawowych, które stanowią m.in. niepodzielony zysk z lat ubiegłych

W celu określenia charakteru zasadniczych funduszy banku spółdzielczego należy odnieść się do ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 78 § 1 powołanej ustawy, zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

1.

fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich; może być on powiększany o odpisy na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;

2.

fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego; może być on powiększany o część nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach, jeśli nie osiąga on wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych.

Podsumowując, podwyższenie funduszu udziałowego lub zasobowego może nastąpić m.in. poprzez przekazanie zysku netto osoby prawnej lub przekazanie na ww. fundusze środków pochodzących z innych funduszy danej osoby prawnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze lub wartości pieniężne (...).

Istotą przychodów jest ich wpływ na ogólną wartość aktywów przedsiębiorstwa. Dlatego należy podkreślić, że przychody to przypływy aktywów albo inne zwiększenie aktywów danego podmiotu lub zmniejszenie jego zobowiązań (lub kombinacja powyższych) wynikające z dostarczenia lub produkcji dóbr, świadczenia usług lub innych czynności będących podstawową działalnością danego podmiotu.

Jednocześnie zgodnie z art. 12. ust. 4 pkt 4 do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Przepis określa przychody związane z utworzeniem lub powiększeniem źródła przychodów wpływające na wymienione kapitały lub fundusze. Nie są to przychody dla celów podatkowych, bowiem ich celem jest zapewnienie zgromadzenia środków niezbędnych dla funkcjonowania podatnika. Są to środki "z zewnątrz" i jako takie mogą podlegać zwrotowi osobom, które je wniosły zgodnie z odpowiednimi przepisami lub zawartymi umowami.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia przekazano część zysku na fundusz do dyspozycji Rady Nadzorczej (organu spółdzielni). Nastąpiło przeksięgowanie środków z funduszy Rady Nadzorczej na fundusz zasobowy. Decyzja ta spowoduje przemieszczenie środków między poszczególnymi funduszami. Czynność ta nie kreuje żadnych skutków podatkowych. Kwota przekazywana z funduszu na fundusz, nie jest bowiem ani otrzymaną wartością pieniężną, ani wartością otrzymanych świadczeń nieodpłatnych, ani też przychodem należnym. Spółka bowiem niczego nie otrzymuje. W związku z powyższym, podwyższenie Funduszu Zasobowego Banku o kwotę środków niewykorzystanych przez Radę Nadzorczą nie może podlegać ponownemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że prawidłowe jest stanowisko Banku, iż środki przekazane na fundusz zasobowy ze środków Rady Nadzorczej nie podlegają opodatkowaniu. Jednocześnie należy podkreślić, iż wyłączenie z opodatkowania wynika z faktu, że określone we wniosku środki nie spełniają przesłanek określonych w art. 12 ust. 1 ustawy, a nie w wyniku zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 4 cyt. ustawy jak wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl