IP-PB3-423-64/07-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-64/07-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka została zawiązana i zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w grudniu 2006 r. (spółka w organizacji). Statut Spółki określa, iż rok podatkowy Spółki rozpoczyna się w dniu 1 grudnia a kończy 30 listopada, zatem na dzień 1 stycznia 2007 r. (dzień wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) Spółka jest w trakcie roku podatkowego, który zakończy się po tej dacie.

Do 31 grudnia 2006 r. Spółka nie posiadała żadnych aktywów trwałych, zatem nie dokonywała odliczeń z tytułu amortyzacji podatkowej środków trwałych. Spółka zamierza zakupić używane środki trwałe (nieruchomość) przed końcem bieżącego roku podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Według jakich zasad Spółka powinna dokonywać amortyzacji środków trwałych nabytych w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2007 r., w związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacja środków trwałych nabytych przez Spółkę w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2007 r. powinna być dokonywana zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r..

Wnioskodawca zauważa, iż skoro spółka kapitałowa w organizacji powstaje z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wymienia ją jako podatnika tego podatku, to spółka kapitałowa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od momentu zawiązania. Ponadto w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest wymogu spełnienia dodatkowych warunków, po spełnieniu których spółka kapitałowa w organizacji nabywałaby status podatnika. W szczególności ustawa nie wymaga, by podmiot osiągał przychody lub ponosił koszty. Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż status podatnika na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest niezależny od osiągania przychodów lub ponoszenia kosztów.

W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności, pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). W ocenie wnioskodawcy, z uwagi na to, że przepisy ustawy o p.d.o.p. nie zawierają definicji pojęcia "rozpoczęcia działalności", za datę rozpoczęcia działalności należy uznać datę zawiązania Spółki w organizacji, co znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych.

Podatnik zauważa ponadto, iż art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września o rachunkowości definiuje pojęcie rozpoczęcia działalności na potrzeby tej ustawy. Stanowi on, że księgi rachunkowe otwiera się na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym.

Z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589, z późn. zm.) wynika, że z dniem 1 stycznia 2007 r. należy stosować przepisy dotyczące amortyzacji w nowymi brzmieniu. Obowiązek stosowania nowych przepisów stanowi normę ogólną (lex generalis). Ustawa zmieniająca ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwa wyjątki wynikające z norm szczególnych. Pierwszą z norm szczególnych można wyinterpretować z art. 2, drugą z art., 4 ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i zakończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r." Uwzględniając literalne brzmienie tego przepisu, można z niego wyinterpretować normę, zgodnie z którą podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i zakończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy dotyczące amortyzacji, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r..

Kolejną normą szczególną w stosunku do normy ogólnej należy wyinterpretować z art. 4 ww. ustawy. Z przepisu tego wynika, że niektóre szczególne przepisy dotyczące amortyzacji w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2007 r. mają stosować także podatnicy, którzy rozpoczęli amortyzację przed 1 stycznia 2007 r.

Należy podkreślić, że może pojawić się wątpliwość dotycząca tego, czy samo spełnienie przesłanek wynikających z art. 2 ww. ustawy stanowi wystarczająca podstawę do stosowania przepisów dotyczących amortyzacji w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2007 r. wykładnia językowa art. 2 nie pozostawia wątpliwości, iż ww. przepis jest w tym zakresie wystarczający.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl