IP-PB3-423-63/08-2/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-63/08-2/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r., (data wpływu 27 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku uzyskiwanych dochodów z odpłatnego udzielania porad w zakresie obsługi i administrowania nieruchomościami w ramach zadań statutowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku uzyskiwanych dochodów z odpłatnego udzielania porad w zakresie obsługi i administrowania nieruchomościami w ramach zadań statutowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X, zwane dalej Z działa na mocy ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o samorządzie zawodowym niektórych podmiotów gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 194) oraz statutu. Z reprezentuje indywidualnych właścicieli nieruchomości. W imieniu wszystkich zrzeszonych w Z członków, Zrzeszenie, na podstawie art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji w zakresie prawa podatkowego. Zgodnie z rozdziałem II, punkt 9b Statutu, Zrzeszenie Właścicieli Nieruchomości udziela wszystkim członkom odpłatnych lub nieodpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością. Dodatkowo dla zrzeszonych członków wykonują odpłatnie usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11), co na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolnione z podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy udzielanie odpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością, które wynikają ze statutu Zrzeszenia, a udzielane są członkom Z podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT oraz podatkiem dochodowym.

2.

Czy przychody z administrowania przez Z nieruchomościami jej członków (co wynika ze statutu), które są przeznaczone na działalność statutową są zwolnione z podatku dochodowego.

Zdaniem wnioskodawcy.

Na podstawie 8 ust. pkt 8 Rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Zrzeszenie uważa, że wykonywane czynności są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT i podatku dochodowego.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, że przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.

Zrzeszenie Właścicieli Nieruchomości, działa na mocy ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o samorządzie zawodowym niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 35, poz. 194 z późn. zm.). Ustawa ta określa zasady tworzenia i działania samorządu zawodowego osób - przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu, gastronomii i usług, transportu i innych rodzajów działalności.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy zadaniem zrzeszenia jest w szczególności utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodu, a także prowadzenie na rzecz członków działalności kulturalnej, oświatowej i socjalnej, zakładanie i prowadzenie kas oraz funduszów zapomogowo-pożyczkowych oraz reprezentowanie interesów członków wobec organów administracji państwowej.

Na mocy art. 6 ww. ustawy zadaniem ogólnokrajowych reprezentacji zrzeszeń jest w szczególności zapewnienie zrzeszonym w niej organizacjom pomocy w realizacji zadań statutowych, rozwijanie działalności społeczno-zawodowej oraz reprezentowanie interesów członków zrzeszeń w kraju i za granicą.

Z postanowień statutu wynika, że Zrzeszenie oprócz podstawowej działalności statutowej świadczy usługi związane z administrowaniem nieruchomościami w Warszawie, na podstawie posiadanej licencji zawodowej zarządcy nieruchomościami. Zakres prac związanych z administrowaniem nieruchomościami obejmuje:

1.

Prowadzenie ewidencji mieszkańców zamieszkałych w lokalach wg. spisu.

2.

Prowadzenie ewidencji opłat za zajmowane lokale oraz prowadzenie działalności windykacyjnej i egzekucyjnej.

3.

Ustalanie niezbędnych prac oraz sporządzenie planu rzeczowego potrzeb w zakresie remontu budynków.

4.

Prowadzenie ewidencji księgowej.

5.

Prowadzenie ksiąg obiektów budowlanych oraz rejestru robót remontowych na poszczególnych obiektach.

6.

Zapewnienie sprawnego działania wszystkich istniejących urządzeń technicznych.

7.

Wykonanie zabezpieczeń zaistniałych awarii powodujących zagrożenie bezpieczeństwa mieszkańców oraz doprowadzenie do ich likwidacji.

8.

Podanie do wiadomości najemców całodobowego telefonicznego numeru zgłoszeniowego o zaistniałych awariach.

9.

Powiadomienie konserwatorów o zaistniałej awarii potwierdzanie im wykonania czynności naprawczych.

10.

Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konserwacji.

11.

Realizowanie uprawnień zlecającego w zakresie zastępczego wykonania prac obciążających najemcę (odpłatnie, na zlecenie lokatora).

12.

Zapewnienie:

- ciągłości dostaw wody, elektryczności i czynnika grzejnego,

- terminowego wywozu nieczystości stałych i płynnych.

- terminowych przeglądów budynków zgodnie z obowiązującymi przepisami

13.

Nadzór nad utrzymaniem czystości w budynkach oraz na terenie posesji zgodnie z Ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U.132/96)

14.

Prowadzenie rozliczeń z dostawcami usług.

Zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...). Na mocy art. 7 ust. 2, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Oznacza to, że środki jakie wpływają na rachunek Zrzeszenia z tytułu administrowania nieruchomościami oraz odpłatnego udzielania porad w tym zakresie, stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jej przychód. Przy czym nie ma tu znaczenia cel na jaki zostanie on przeznaczony (w przedmiotowym wniosku - cel statutowy), ponieważ ustawa wyraźnie wskazuje, że wolne od podatku są jedynie dochody przeznaczane na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 ustawy.

Z kolei art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku Zrzeszenia będą to wszystkie wydatki ponoszone na pokrycie kosztów zarządu nieruchomościami oraz inne wydatki, które pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl