IP-PB3-423-615/08-2/MŚ - Opłaty za udzielone gwarancje ubezpieczeniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-615/08-2/MŚ Opłaty za udzielone gwarancje ubezpieczeniowe.

"(...) Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorstwo działając w zakresie robót drogowych zawarło umowę w ramach zamówienia publicznego na budowę drogi oraz złożyło Zamawiającemu gwarancje ubezpieczeniowe w wysokości 5% wartości umowy, tytułem zabezpieczenia należnego wykonania umowy i usunięcia wad w okresie gwarancji. (...) Przedsiębiorstwo uznało w swoim wniosku opłaty poniesione za udzielone gwarancje ubezpieczeniowe na ubezpieczenie należytego wykonania umowy oraz należytego usunięcia wad w okresie gwarancyjnym jako koszty bezpośrednio związane z przychodami z tytułu realizacji tych umów. Powołano się na wymogi określone przez prawo o zamówieniach publicznych, gdzie jako niezbędny warunek zawarcia umowy i osiągnięcia przychodu z realizacji robót jest posiadanie przedmiotowych gwarancji.

Rozpatrując powyższe zagadnienie trzeba określić przecie wszystkim, czy istnieje powiązanie konkretnego wydatku, w tym przypadku wydatków na opłaty za udzielone gwarancje ubezpieczeniowe z konkretnym przychodem. W tej sytuacji poniesione opłaty nie mają bezpośredniego powiązania z uzyskanym przez Przedsiębiorstwo przychodem z tytułu prowadzonej działalności. Trudno bowiem przypisać poniesiony wydatek z tego tytułu do konkretnego przychodu, a tym samym dokonać identyfikacji i konkretyzacji przychodu uzyskanego w następstwie tego rodzaju wydatku. Ponoszenie opłat za udzielone gwarancje ubezpieczeniowe jest jedynie niezbędne do zawarcia przez Spółkę umowy na budowę drogi w ramach zamówień publicznych.

W nawiązaniu do powyższego należy uznać, iż koszty opłaty z tytułu otrzymanych gwarancji ubezpieczeniowych tytułem zabezpieczenia należytego wykonania umowy i usunięcia wad w okresie gwarancji należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami.

Koszty te na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy).

Ujęcie w księgach rachunkowych (zaksięgowanie) kosztu na określony dzień decyduje o dacie i sposobie rozliczenia wydatku jako kosztu podatkowego.

Zatem, poniesione koszty opłaty z tytułu otrzymanych gwarancji ubezpieczeniowych tytułem zabezpieczenia należytego wykonania umowy i usunięcia wad w okresie gwarancji należy rozliczać w czasie, zgodnie z okresem ważności gwarancji (podkreśl. red.).

W przypadku, gdy koszty dotyczyć będą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie będzie możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/11/33-34