IP-PB3-423-60/08-3/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-60/08-3/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia przychodu z tytułu sprzedaży promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia przychodu z tytułu sprzedaży promocyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej "Spółka") w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż detaliczną towarów za pośrednictwem sieci Internet, z wykorzystaniem serwisu internetowego dostępnego w domenie.

Spółka w dniach 17.11.2007 - 17.12.2007 przeprowadziła akcję promocyjną, mającą na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży. W ramach akcji każda osoba, która dokona zakupu towarów za określoną łączną kwotę, będzie uprawniona do nabycia jednego wskazanego produktu za cenę w wysokości 1,22 zł (brutto). W ramach tego przewidziano trzy progi wartości zakupów i wartości promocyjnego towaru tj.:

* zakupy za łączną cenę w wysokości 500 - 1999 zł (brutto) uprawniają do nabycia za 1,22 zł (brutto) towaru o wartości 99 zł (brutto);

* zakupy za łączną cenę w wysokości od 2000 - 9999 zł (brutto) uprawniają do nabycia za 1,22 zł (brutto) towaru o wartości 610 zł (brutto);

* zakupy za łączną kwotę co najmniej 10.000 zł (brutto) uprawniają do nabycia za 1,22 zł (brutto) towaru o wartości 2.440 zł (brutto).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie skutki na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych wywołuje sprzedaż towarów w ramach powyżej opisanej akcji za preferencyjną cenę 1,22 zł... W szczególności czy kwotę przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych stanowi cena netto w wysokości 1,00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych jak i podatku od towarów i usług sprzedaż towarów za cenę promocyjną 1,22 zł (1,00 zł netto) osobie, która spełniła warunki przewidziane regulaminem promocji, należy kwalifikować jako sprzedaż, z zastrzeżeniem, że cena w preferencyjnej wysokości jest wynikiem udzielenia prawnie dopuszczalnego rabatu, którego zasady przyznawania zostały konkretnie i obiektywnie ustalone w regulaminie promocji.

Rozpatrując przedstawioną kwestię na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) należy zauważyć, że: zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy "za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont".

Z powyżej przywołanego przepisu wynika, że w podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest kwota należna z tytułu sprzedaży towaru, uwzględniająca udzieloną bonifikatę lub skonto. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęć "bonifikata" ani "skonto" użytych w treści art. 12 ust. 3 ustawy, a zatem te słowa powinny być rozumiane zgodnie z ich znaczeniem językowym. "Bonifikatę" na gruncie języka polskiego rozumie się jako "zniżkę, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy" (Nowy Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Natomiast "skonto" to "procentowe zmniejszenie sumy należności, przyznane nabywcy towaru na warunkach kredytowych, w razie zapłaty należności gotówką przed umówionym terminem" (źródło - j.w.).

Odnosząc powyższe znaczenie słów "bonifikata" i "skonto", użytych w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do niniejszego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z pierwszą z tych sytuacji tj. z bonifikatą. Bonifikata w niniejszym stanie faktycznym polega na tym, że klientom nabywającym od spółki towary o określonej łącznej wartości przyznawana jest zniżka na jeden konkretnie wskazany produkt. W takim wypadku, zgodnie z przywołanym już art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatkowym przychodem ze sprzedaży tego towaru jest jego preferencyjna cena ustalona zgodnie z regulaminem promocji, tj. 1,00 zł (kwota netto bez podatku od towarów i usług).

Zasadność powyżej przedstawionego stanowiska, zdaniem Spółki, nie podważa również okoliczność, że towary sprzedawane po cenie preferencyjnej (1 zł netto) nabywane są przez Spółkę po cenie wyższej (czyli jednostkowo rozpatrując transakcję, Spółka odsprzedaje rozważane towary ze stratą). Jednakże Spółka podkreśla, że z podatkowego punktu widzenia sprzedaż jednostkowa produktu poniżej jej ceny nabycia nie narusza obowiązujących przepisów - o ile taki rabat na dany produkt znajduje ekonomiczne uzasadnienie (wyrok NSA z dnia 8 czerwca 1999 r., sygn. III SA 5685/98). Po drugie sprzedaż określonego towaru po cenie niższej od ceny jego nabycia należy rozpatrywać w kontekście łącznej kwoty transakcji z konkretną osobą, tj. z uwzględnieniem przychodu wygenerowanego nie tylko w związku ze sprzedażą określonego towaru po preferencyjnej cenie, ale również ze sprzedaży towarów, których łączna cena przekraczająca określony poziom spowodowała uprawnienie do nabycia kolejnego towaru za cenę 1 zł netto. W związku z tym łączne przychody ze sprzedaży wszystkich towarów określonej osobie przewyższają łączną cenę ich nabycia przez Spółkę, a zatem generują podatkowy dochód. Ponadto udzielona bonifikata/rabat stanowi jedynie ok. 20% łącznej ceny wszystkich towarów.

Reasumując powyższe Spółka stoi na stanowisku, że w rozważanym stanie faktycznym sprzedaż towarów na rzecz uprawnionych osób po preferencyjnej cenie 1,22 zł na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych należy kwalifikować jako sprzedaż, a kwota 1,00 zł netto jest podatkowym przychodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl