IP-PB3-423-562/08-2/MK - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na startowe drużyny oraz zakup piłek i strojów do koszykówki, finansowanych na podstawie umowy sponsoringu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-562/08-2/MK Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na startowe drużyny oraz zakup piłek i strojów do koszykówki, finansowanych na podstawie umowy sponsoringu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2008 r. (data wpływu 17 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest organizacja handlu i reklama na terenie Centrum..., realizowana poprzez świadczenie określonego rodzaju usług na rzecz kupców prowadzących działalność handlową na terenie Centrum. Za powyższe usługi Spółka pobiera od kupców opłaty na podstawie wystawianych faktur VAT, co powoduje, że usługi te nie są usługami świadczonymi nieodpłatnie. Usługi te są przychodami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Warunkiem uzyskania przychodu w postaci opłat od kupców jest świadczenie określonego rodzaju usług, w tym przypadku sponsorowanie drużyny C... uczestniczącej w Lidze Koszykówki...- imprezie organizowanej przez Stowarzyszenie. Spółka podpisała umowę sponsoringu na mocy, której przekazała Stowarzyszeniu kwotę 840 zł stanowiącą startowe drużyny C... P... w pierwszej lidze oraz piłki do koszykówki i stroje koszykarskie.

Spółka podaje, iż jest to świadczenie skierowane do potencjalnych nabywców korzystających z jej usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie umowy sponsoringu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na startowe drużyny C... P... oraz zakup piłek i strojów do koszykówki.

Zdaniem Wnioskodawcy: poniesione wydatki na zakup piłek, strojów do koszykówki oraz startowe drużyny C... P... stanowią koszt uzyskania przychodów, ponieważ jest to działalność ściśle związana z prowadzoną działalnością Spółki i nie mieści się w katalogu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy wydatki te są kosztem uzyskania przychodów. Zgodnie z umową sponsoringu, sponsorowany wykonuje na rzecz sponsora usługę reklamową, a w zamian za to otrzymuje wynagrodzenie bądź to w formie gotówki, bądź też w postaci innych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z treści powyższego przepisu wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w art. 16 ust. 1, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, mogą być kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w realnym związku przyczynowo-skutkowym z przychodami - nie wyłączając tych, które związane są pośrednio z uzyskiwanymi przychodami, służą m.in. zabezpieczeniu źródła przychodów.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia sponsoringu, dlatego też należy odwołać się do wykładni językowej, zgodnie, z którą sponsoring to "finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności" (Słownik wyrazów obcych PWN).

Sponsoring jest jedną z form promocji polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Aby dana umowa mogła zostać uznana za sponsoring właściwy, jej treść musi zawierać wzajemność umawiających się stron, oznaczającą zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do reklamowania nazwy sponsora, logo i prowadzonej przez niego działalności. Ponadto, aby powyższa umowa nie była utożsamiana z umową darowizny, powinna określać rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń. Akcje sponsoringowe mają na celu kształtowanie obrazu firmy w szerokich kręgach potencjalnych klientów. Reklamowanie nazwy sponsora ma wpływać na zwiększenie jego popularności i renomy, a co za tym idzie zwiększenie przychodów działalności.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskał nowe brzmienie. Konsekwencją tej zmiany jest uznanie wszystkich wydatków na reklamę za koszt podatkowy i wyłącznie z kosztów wszystkich wydatków na reprezentację. Dokonany przez ustawodawcę zapis nie uwzględnia już podziału na reklamę bądź reprezentację limitowaną, ani też podziału na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Zatem w myśl powołanego przepisu wydatek na reklamę można uznać za koszt podatkowy, jeśli będzie spełniał przesłanki określone w art. 15 ust. 1.

Reasumując z treści powyżej powołanych przepisów wynika, że wydatki Spółki poniesione w związku z umową sponsoringu, w zamian za świadczenia niepieniężne, ekwiwalentne o charakterze reklamowym stanowią koszty uzyskania przychodów. Ponadto zaznaczyć należy, że wydatki poniesione na sponsoring stanowią koszt podatkowy tylko w przypadku sponsoringu właściwego, do wysokości równowartości ceny za reklamę sponsora, tj. wartości usług reklamowych wyświadczonych przez sponsorowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl