IP-PB3-423-559/07-2/EM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-559/07-2/EM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W celu pozyskania środków finansowych niezbędnych do jego dalszego rozwoju, podatnik planuje wyemitować akcje w ofercie publicznej na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych ("GPW"). Wprowadzenie spółki na giełdę wymaga poniesienia znacznych wydatków związanych m.in. z przygotowaniem prospektu emisyjnego, przygotowaniem strategii finansowej, obsługi prawnej całego przedsięwzięcia, koszty biura maklerskiego, koszty public relations, koszty audytora itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty związane z emisją akcji na GPW będą mogły być zaliczone przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ("u.p.d.o.p."), "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1".

Z powyższego przepisu wynika, że konkretny wydatek będzie mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

* będzie poniesiony przez podatnika,

* nie będzie wymieniony w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., oraz

* będzie poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wnioskodawca podkreśla, że w opisywanym stanie faktycznym wszystkie powyższe przesłanki będą spełnione i w związku z tym, wydatki związane z emisją akcji będą stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Przede wszystkim, przedmiotowe wydatki związane z emisją akcji będą w całości poniesione przez podatnika. Po drugie, wydatki związane z emisją akcji nie są wymienione w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., jako wydatki nie będące kosztem uzyskania przychodów.

W opinii Spółki przedmiotowe wydatki zostały poniesione w celu uzyskania przychodów. Użycie przez ustawodawcę zwrotu "w celu" oznacza, że poniesienie konkretnego wydatku powinno mieć na celu uzyskanie przychodu. Jednakże taki przychód nie zawsze musi wystąpić. Jest bowiem sprawą oczywistą, że z prowadzeniem działalności gospodarczej związane jest określone ryzyko. W związku z powyższym przedsiębiorcy nigdy nie będą mieli gwarancji, że każdy wydatek będzie generował przychód podatkowy. Dlatego też ustawodawca uznał, że wystarczające jest, aby podatnik ponosząc określone wydatki miał na celu uzyskanie przychodów, nie wskazując konieczności jego uzyskania, mając na uwadze wspomniany powyżej element ryzyka.

Wnioskodawca zauważa, że zgodnie z powszechnie akceptowanym stanowiskiem doktryny wydatek może być uznany za poniesiony w celu uzyskania przychodu nie tylko wtedy, gdy jest bezpośrednio związany z konkretnym przychodem, ale również z sytuacji, kiedy wpływa (lub może mieć wpływ) na ich uzyskiwanie w sposób pośredni.

Zdaniem Spółki w przypadku wydatków związanych z emisją akcji, będziemy mieli do czynienia z poniesieniem wydatków, które mogą wpływać na uzyskiwanie przychodów w sposób pośredni. W związku z powyższym, w opisywanej sytuacji nie ma znaczenia to, że środki otrzymane w rezultacie podwyższenia kapitału zakładowego nie są dla podatnika przychodem podatkowym. Jednocześnie wnioskodawca podkreśla, że celem emisji akcji na GPW nie jest podwyższenie kapitału zakładowego samo w sobie, tylko pozyskanie przez podatnika określonych środków finansowych na jego dalszy rozwój (inwestycje), co z kolei powinno spowodować wzrost przychodów podatnika w przyszłości. W świetle powyższego zdaniem Spółki występuje tutaj wyraźny związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi wydatkami a uzyskiwanymi przychodami z działalności gospodarczej, które są wspierane środkami pochodzącymi z emisji akcji. Dodatkowo, przedmiotowe wydatki nie są związane z osiągnięciem konkretnego przychodu, więc nie należy ich wiązać ze środkami uzyskanymi z tytułu podwyższenia kapitału.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał rozstrzygnięcia organów podatkowych.

W związku z powyższym wnioskodawca stoi na stanowisku, że koszty doradztwa prawno-finansowego, koszty administracyjne (druk, publikacja i dystrybucja prospektu emisyjnego), koszty obsługi prawnej (opłaty notarialne, sądowe, skarbowe), koszty ogłoszeń wymaganych przepisami prawa, koszty promocji Oferty Publicznej będą stanowić dla niego koszt uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy można podzielić na koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z konkretnymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego. Jest to wówczas koszt ogólny działalności gospodarczej. Aby określić czy dany koszt jest bezpośrednio związany z przychodem, należy rozstrzygnąć czy istnieje możliwość powiązania tego wydatku z przychodem osiągniętym w roku podatkowym. Przy ocenie tej, decydującym jest moment dokonania tegoż wydatku, a nie moment osiągnięcia przychodu. Gdy związek miedzy poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem jest wyraźny, koszt taki jest kosztem bezpośrednio związanym z tym właśnie przychodem.

W opisie zdarzenia przyszłego wnioskodawca stwierdza, że planuje podwyższenie kapitału zakładowego poprzez wyemitowanie akcji w ofercie publicznej na warszawskiej GPW. Ponieważ wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością należy wnioskować, że uprzednio przeprowadzone zostaną odpowiednie czynności restrukturyzacyjne, skutkujące przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Pytanie podatnika dotyczy etapu, na którym spółka akcyjna przeprowadza czynności prowadzące do podwyższenia kapitału zakładowego-emituje akcje w ofercie publicznej.

Jak stanowi art. 431 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), podwyższenie kapitału zakładowego spółek akcyjnych wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji. Przy czym emisja nowych akcji sama w sobie nie prowadzi do podwyższenia kapitału zakładowego, niezbędne jest objęcie akcji nowej emisji. Oznacza to iż przychód uzyskany przez Spółkę z emisji akcji jest bezpośrednio przeznaczony na powiększenie kapitału zakładowego. Należy zatem uznać, że wszelkie wydatki ponoszone przez spółkę z o.o., w związku z podwyższeniem kapitału w drodze publicznej emisji akcji, pozostają w bezpośrednim związku z przychodem otrzymanym na podwyższenie kapitału zakładowego.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego albo organizacyjnego ubezpieczyciela - a w towarzystwach powierniczych wartości aktywów tych funduszy.

Skoro więc, przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to koszty jego uzyskania, w przedmiotowej sprawie takie jak koszty związane z przygotowaniem prospektu emisyjnego, przygotowaniem strategii finansowej, obsługi prawnej całego przedsięwzięcia, koszty biura maklerskiego, koszty public relations, koszty audytora itp., nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie stanowią kosztów podatkowych wydatki, co prawda nie wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, ale związane z przysporzeniami nie uważanymi za przychód przez ustawodawcę (art. 12 ust. 4 pkt 4 tej ustawy).

Ponadto z art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku. Przepisy te odnoszą się do generalnej zasady wynikającej z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód stanowiący nadwyżkę sumy przychodów podatkowych nad kosztami uzyskania tych przychodów. W świetle powyższego potwierdzenie znajduje interpretacja art. 15 ust. 1 tej ustawy, wyłączająca możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków (kosztów) związanych z przysporzeniem (przychodem) nie uznawanych na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychód podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. W odniesieniu do powołanych przez Spółkę orzeczeń organów podatkowych stwierdzić należy, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl