IP-PB3-423-553/07-2/GJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-553/07-2/GJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu nieodpłatnego nabycia udziału w nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu nieodpłatnego nabycia udziału w nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia została powołana w 1993 r. w celu dokończenia realizacji inwestycji w zakresie budowy dwóch budynków mieszkalnych wraz z garażami. Inwestycję rozpoczęła firma deweloperska, po likwidacji której, przyszli właściciele mieszkań nabyli udziały w nieruchomości gruntowej i realizowali inwestycję sposobem gospodarczym; trudności w realizacji inwestycji spowodowały podjęcie decyzji o powołaniu Spółdzielni Mieszkaniowej. W trakcie budowy budynków Spółdzielnia stała się współwłaścicielem części nieruchomości gruntowej nabywając ją od osób, które zrezygnowały z budowy mieszkań. W ten sposób Spółdzielnia stała się współwłaścicielem nieruchomości gruntowej w wysokości 560 m#178;. Pozostałe udziały w wysokości 4740 m#178; należą do członków Spółdzielni. W celu ustanowienia odrębnej własności lokali Spółdzielnia nabędzie nieodpłatnie udziały w nieruchomości gruntowej od członków Spółdzielni.

W związku z powyższym powstaje pytanie:

Czy nieodpłatne nabycie przez Spółdzielnię udziałów w nieruchomości gruntowej w celu uporządkowania stanu prawnego spowoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Zdaniem Spółdzielni, ponieważ nabycie udziałów w nieruchomości gruntowej wiąże się tylko ze sprawą uporządkowania stanu prawnego w celu wyodrębnienia własności lokali i nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku. Spółdzielnia prowadzi działalność wyłącznie w zakresie gospodarki mieszkaniowej i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), do przychodów zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymywanych przez:

a.

zakłady budżetowe,

b.

gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,

c.

spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków

od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stanowiąc o wartości nieodpłatnych świadczeń, jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, ustawodawca nie sprecyzował, co należy rozumieć przez pojęcie "nieodpłatne świadczenie" ograniczając się do określenia sposobu i kryteriów ustalania jej wartości. Samo to pojęcie związane jest ze stosunkami prawnymi o charakterze zobowiązaniowym i rozumiane jest jako świadczenie, z którym nie jest związana żadna zapłata. Pojęcie nieodpłatnego świadczenia użyte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające wymiar majątkowy. Za zasadne jest przyjęcie stanowiska, że przysporzenie powinno mieć charakter definitywny.

Zgodnie z przepisem art. 1714 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), znowelizowanej ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 873), na pisemne żądanie członka lub osoby nie będącej członkiem spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, spółdzielnia mieszkaniowa jest obowiązana w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez osobę uprawnioną do zawarcia umowy przeniesienia własności lokalu, chyba że nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny w rozumieniu art. 113 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała budynek lub wybudowali go jej poprzednicy prawni. Analogiczne brzmienie ma przepis art. 12 ust. 1 i 1#185; ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, obligujący spółdzielnię do zawarcia umowy o przeniesienie własności lokalu z członkiem, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, gdy ten wystąpi z wnioskiem w tym zakresie.

W świetle powyższych przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych obowiązujących od 31 lipca 2007 r. Spółdzielnia będąca właścicielem budynków, aby zawrzeć umowę przeniesienia własności musi jednocześnie mieć tytuł prawny do gruntu, na którym zbudowano budynek mieszkalny. Nieruchomość lokalu stanowiąca odrębną własność składa się bowiem z dwóch części:

1.

indywidualnej własności samego lokalu z pomieszczeniami takimi jak: garaż, piwnica, schowek, wyodrębniona część strychu itp.,

2.

ułamkowego udziału we własności gruntu i wspólnych części budynku czyli w nieruchomości wspólnej.

Obie te części nie mogą być rozdzielone.

Oznacza to, że zawierając umowę o przeniesieniu własności lokalu, Spółdzielnia musi być właścicielem lub użytkownikiem wieczystym całości gruntu pod budynkiem, w którym ma wyodrębnić własność lokali. W sytuacji, gdy nie przysługuje jej prawo własności lub wieczystego użytkowania gruntu, realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności nie będzie możliwa.

Odnosząc powyższe do przedmiotowego wniosku Organ uważa, że w sytuacji, gdy grunt stanowi współwłasność Spółdzielni i członków Spółdzielni, ustanowienie odrębnej własności lokali w budynku, który stanowi własność Spółdzielni, może dojść do skutku tylko wówczas, gdy grunt w całości będzie własnością Spółdzielni. Przewidywane przez Spółdzielnię nabycie przez nią własności gruntu, będącego w posiadaniu członków Spółdzielni poprzez nieodpłatne przekazanie, wymuszone jest niejako przez przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z powyższym Organ uważa, że przysporzenie majątkowe, które będzie miało charakter czasowy, bowiem będzie istniało tylko do momentu zawarcia stosownych umów o ustanowienie odrębnej własności lokali, do czego Spółdzielnię obligują przepisy prawne nie mieści się w pojęciu "nieodpłatnych świadczeń" i tym samym nie skutkuje powstaniem po stronie Spółdzielni przychodu podatkowego.

Wobec powyższego stanowisko Spółdzielni w ocenie prawnej zdarzenia przyszłego zawartego w przedmiotowym wniosku w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym nabycia udziałów w nieruchomości gruntowej jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl