IP-PB3-423-54/07-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-54/07-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania darowizny przekazanej pomiędzy SP ZOZ - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania darowizny przekazanej pomiędzy SP ZOZ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Szpital") jako szpital o profilu położniczo - ginekologicznym, otrzymał w okresie ubiegłym w formie darowizny z Fundacji zestaw medyczny w postaci specjalistycznej aparatury medycznej przeznaczonej do oddechu wspomaganego u noworodków. Zestaw wymaga doprowadzenia sprężonego powietrza z instalacji w ścianie, względnie z odpowiednich pomp, czego Szpital nie posiada. Zestaw ten, przyjęty na stan inwestycji w budowie, nie był w Szpitalu oddany do użytkowania, nie był wprowadzony na stan środków trwałych i nie był amortyzowany. W ramach zamierzonego zwrotu darowizny i zainteresowania nią innego szpitala, Fundacja pismem z dnia 18 lipca 2007 r. wyraziła zgodę na przekazanie zestawu do Oddziału Neonatologii wskazanego szpitala pod warunkiem, że zostanie on również przekazany na podstawie umowy darowizny pomiędzy szpitalami. Przekazanie zestawu jeszcze nie nastąpiło.

W rozliczeniach przychodów i kosztów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Szpital uzyskuje dochód podatkowy, w związku z czym płaci podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu wydatkowanego na wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON, renta na rzecz poszkodowanej pacjentki szpitala, itp.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji przekazania zestawu na podstawie umowy darowizny pomiędzy SP ZOZ Szpital byłby zobowiązany (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) do zaliczenia wartości zestawu do kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu i wobec występowania dochodu podatkowego do zapłacenia od jego wartości podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy wskazana przez Fundację forma przekazania przez Szpital zestawu jako darowizny rodzi skutek w postaci podatku dochodowego od osób prawnych. Nie mniej jednak szczególna forma darowizny środka trwałego pomiędzy SP ZOZ, którego wartość stosownie do art. 57 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej odnoszona jest na Fundusz Założycielski nie wskazuje na zasadność takiego opodatkowania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Jednocześnie art. 12 ust. 4 pkt 4 tej ustawy stanowi, że do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Jak wynika z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) w przypadku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej fundusz założycielski zakładu stanowi wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego lub mienia publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.

Na podstawie art. 57 wskazanej ustawy fundusz założycielski samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej zwiększają, przekazane z budżetu państwa, dotacje na remonty, inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego, dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na cele rozwojowe zakładu oraz dary mające charakter aktywów trwałych lub przeznaczone na cele rozwojowe.

Ustawa nie wskazuje, kto może przekazywać dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej dary mające charakter aktywów trwałych lub przeznaczone na cele rozwojowe. Niewątpliwie może nim być podmiot tworzący SP ZOZ, ale także każdy inny podmiot (art. 54 ust. 1 pkt 4 komentowanej ustawy). Natomiast przez aktywa trwałe należy rozumieć, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 września 1994 r.o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. poz. 76, Nr 694) aktywa jednostki, które nie są zaliczane do aktywów obrotowych.

Generalnie można przyjąć, iż każda darowizna mająca charakter aktywów trwałych lub przeznaczona na cele rozwojowe zwiększa fundusz założycielski SP ZOZ-u. Tak więc, w przedmiotowej sprawie, darowizna otrzymana przez Szpital będzie zwiększała jego fundusz założycielski i tym samym, w świetle art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie stanowić przychodu podatkowego Szpitala.

Natomiast w przypadku przekazania w formie darowizny przez Szpital otrzymanej darowizny w postaci opisanego zestawu dla innego szpitala zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. W przedmiotowej sprawie, jak wykazano powyżej, otrzymana przez Szpital darowizna nie będzie stanowić dla niego przychodu, a w przypadku przekazania przedmiotu darowizny w formie następnej darowizny do innego szpitala, nie będzie również stanowić kosztów uzyskania przychodów. Tak więc opisane czynności nie wywołają skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych i nie wpłyną na dochody do opodatkowania Szpitala.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika zawarte we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl