IP-PB3-423-494/08-4/ECH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-494/08-4/ECH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20.05.2008 (data wpływu: 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy otrzymanej rekompensaty od dewelopera.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa w wyniku przeglądu części wspólnych stwierdziła wady. W związku ze stwierdzeniem wad Wspólnota podjęła czynności w celu naprawienia ujawnionych wad przez dewelopera. Sprawa trafiła do sądu. W sądzie została podpisana ugoda pomiędzy deweloperem a Wspólnotą Mieszkaniową, w wyniku której Wspólnota Mieszkaniowa od dewelopera otrzymała rekompensatę tytułem ujawnionych wad części wspólnych nieruchomości oraz na ewentualne wady, które mogą powstać w późniejszym okresie czasu. Rekompensatę wspólnota otrzymała w roku 2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana rekompensata korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ustawodawstwie obowiązującym na terenie Polski brak jest definicji zasobów mieszkaniowych. Minister Finansów w tym też celu wyjaśnił w swoim piśmie co oznacza gospodarka mieszkaniowa. Między innymi określił, że do gospodarki zasobami zaliczamy wnoszenie opłat w okresach miesięcznych. Do tych opłat zalicza się także fundusz remontowy. Wspólnota mieszkaniowa otrzymała rekompensatę tytułem ujawnionych wad budynku oraz tytułem wad mogących powstać w późniejszym okresie. Otrzymana rekompensata jest przeznaczona na cele remontowe, a konkretnie na fundusz remontowy, w celu przeprowadzenia niezbędnych prac remontowych, z tytułu popełnionych błędów podczas wznoszenia budynków na częściach wspólnych nieruchomości przez dewelopera. Zdaniem Wspólnoty Mieszkaniowej rekompensata wpłacona przez dewelopera jest opłatą w ramach gospodarki zasobami, a konkretnie jest to opłata przeznaczona na fundusz remontowy z tytułu ujawnionych wad oraz ewentualnych późniejszych wad, które mogą powstać w przyszłości. Z tytułu otrzymanej rekompensaty wspólnota mieszkaniowa nie będzie rościła sobie w późniejszym okresie żadnych roszczeń w stosunku do dewelopera z tytułu wad budynku oraz napraw w ramach gwarancji. Czynności jakie wykonała wspólnota mieszkaniowa są związane z gospodarką mieszkaniową, gdyż zadbała o wpłacenie odpowiedniej opłaty w formie rekompensaty na fundusz remontowy w celu wykonania odpowiednich napraw. Gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie możemy ograniczać tylko i wyłącznie do miesięcznych opłat wnoszonych przez mieszkańców, gdyż skoro członkowie wspólnoty mieszkaniowej otrzymują nowy budynek, w którym zostały stwierdzone wady, które wymagały przeprowadzenia remontów, to samo wykonanie remontów przez dewelopera będzie wiązało się z gospodarka mieszkaniową Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku wpłacenia opłat przez dewelopera na fundusz remontowy w celu wykonania remontów przez wspólnotę mieszkaniową we własnym zakresie. Za otrzymaną opłatę na fundusz remontowy wspólnota mieszkaniowa będzie wykonywała remonty. W związku z powyższym otrzymana opłata na fundusz remontowy korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem wspólnoty mieszkaniowej otrzymana rekompensata z tytułu ujawnionych wad oraz na ewentualne przyszłe wady należy uznać jako element gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż remonty są niezbędnym elementem gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w tym też celu wspólnota mieszkaniowa utworzyła fundusz remontowy, na który wpływają opłaty z przeznaczeniem na przeprowadzenie remontów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Podkreślić należy, że z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589) wprowadzony został do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), art. 17 ust. 1 pkt 44 stanowiący, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:

* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strych, piwnice, komórki, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.),budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Wobec powyższego, uznać należy, że wolne od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie, z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, są dochody Wspólnoty Mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, na którą składają się dochody uzyskane przez Wspólnotę z tytułu rekompensaty za zaistniałe wady części wspólnych nieruchomości oraz za ewentualne wady, które mogą powstać w późniejszym okresie, w tej części w jakiej zostaną przeznaczone przez Wspólnotę mieszkaniową na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl