IP-PB3-423-494/07-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-494/07-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 10 marca 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 lutego 2008 r. Nr IP-PB3-423-494/07-2/JG doręczonej 25 lutego 2008 r., złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

Wnioskiem z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) A Sp. z o.o. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów z blach. W niektórych przypadkach zamówienia klientów na daną linię wyrobów są na tyle specyficzne, że ich realizacja wymaga nabycia specjalnych narzędzi. Koszt związany z nabyciem takich narzędzi jest niekiedy stosunkowo wysoki, w związku z powyższym Spółka uzgadnia z klientem, że nabędzie te narzędzia na własny koszt, jednak później (często zaraz po rozpoczęciu produkcji) klient odkupi je od Spółki.

Spółka zawarła w 2006 r. umowę na produkcję takich specyficznych wyrobów z podmiotem z siedzibą w Holandii, w tym też roku nabyła niezbędne do realizacji tego zlecenia narzędzia i uruchomiła produkcję zamówionej serii. W roku 2007 Spółka zgodnie z ustaleniami odsprzedała te narzędzia klientowi. Przychody ze sprzedaży wyprodukowanych za pomocą tych narzędzi wyrobów Spółka uzyskała zarówno w roku 2006 i 2007.

Przedmiotowe narzędzia są oprzyrządowaniem (m.in. stemplami, matrycami) do nowoczesnych, często sterowanych automatycznie maszyn produkcyjnych, przy czym narzędzi tych nie można przypisać tylko do jednego urządzenia (produkcja odbywała się na kilku urządzeniach). Okres używania narzędzi w niektórych przypadkach przekroczył 12 miesięcy (narzędzia nabywane były partiami).

W związku z przedstawionym stanem faktycznym zadano pytanie w jakim momencie Spółka powinna rozpoznać jako koszty uzyskania przychodów kwoty wydatkowane na zakup wyżej opisanych narzędzi. Zgodnie ze stanowiskiem Podatnika wydatki na nabycie tych narzędzi powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Organ wydający interpretację uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, przyjmując, że przedmiotowe narzędzia służyły bezpośrednio i wyłącznie do wytwarzania wyrobów, które następnie były sukcesywnie sprzedawane kontrahentowi z siedzibą w Holandii i dotyczyły 2006 i 2007 r.. W związku z tym koszty ich zakupu, jako koszty bezpośrednie powinny być rozliczone proporcjonalnie do uzyskiwanych przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Podatnik, w zakresie wydanej interpretacji z dnia 22 lutego 2008 r., wezwał Organ w dniu 10 marca 2008 r. do usunięcia naruszenia prawa.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Zaskarżonej interpretacji Spółka zarzuca naruszenie przepisów prawa materialnego, a w szczególności art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. oraz przepisu art. 15 ust. 4 i 4d tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r.

Ponadto Spółka podnosi, że Dyrektor Izby Skarbowej nie ustosunkował się wyraźnie do kwestii ujęcia w rozliczeniu przychodów z odsprzedaży tych narzędzi specjalnych klientowi.

Zdaniem Spółki, w stanie faktycznym wskazanym w przedmiotowej interpretacji będzie miał zastosowanie art. 15 ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w roku 2006 tj. koszt nabycia specjalistycznych narzędzi, będzie kosztem pośrednim prowadzonej działalności i będzie potrącalny w dacie jego poniesienia.

Ponadto Spółka wskazuje, że:

* ocena bezpośredniego związku kosztów przedmiotowych narzędzi z przychodem powinna być dokonywana w dacie poniesienia kosztu ich zakupu;

* poprzez bezpośredni związek danego kosztu z przychodami należy rozumieć jedynie taki związek, przy którym w dacie poniesienia kosztu można wskazać odpowiadający temu kosztowi przychód;

* przychód taki musi być możliwy do określenia co do kwoty;

* w przypadku, gdy w dacie zakupu narzędzi nie jest możliwe określenie, przez jaki czas będą używane oraz w jakiej wysokości w poszczególnych latach ich używania będą uzyskiwane za ich pomocą konkretne przychody, koszt zakupu narzędzi powinien być rozpoznawany jako koszt bieżącego okresu, tj. koszt pośredni w rozumieniu art. 15 ust, 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka stwierdza, że stanowisko zajęte przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie prowadzi do sytuacji, w której podatnik obowiązany jest czekać z zaliczeniem takich wydatków do kosztów podatkowych do momentu zaprzestania wykorzystywania tych narzędzi przy produkcji, a więc zrealizowania wszystkich przychodów uzyskanych za pomocą tych narzędzi, a także wskutek powyższego podatnik może zostać w praktyce pozbawiony możliwości zaliczenia tego typu kosztów do kosztów podatkowych.

Ponadto zgodnie z przedmiotową interpretacją, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nabywając narzędzia, które będą wykorzystywane przy produkcji wyrobów powinna się wstrzymać z zaliczeniem poniesionych w związku z tym kosztów do czasu osiągnięcia wszystkich przychodów uzyskiwanych za pomocą tych narzędzi, a po zrealizowaniu wszystkich tych przychodów dokonać korekty swoich rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, zaliczając do poszczególnych lat podatkowych odpowiednią część ceny nabycia przedmiotowych narzędzi, proporcjonalnie do przychodów ze sprzedaży wyprodukowanych za ich pomocą wyrobów, osiągniętych w poszczególnych latach.

Jednocześnie Spółka podkreśla, że przyjęty powyżej tok rozumowania może być możliwy do zaakceptowania, o ile narzędzia te będą wykorzystywane przez podatnika przez okres nie dłuższy niż 5 lat, ponieważ po upływie tego okresu podatnik traci prawo do dokonania korekty w podatku dochodowym. Spółka podaje przykład, że mogą one być wykorzystywane przez okres ok. 10 lat i wtedy zaliczenie do kosztów podatkowych połowy wydatków na nabycie tych narzędzi nie byłoby w ogóle możliwe.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzono, że istnieją podstawy do zmiany indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego i uznania stanowiska Podatnika zawartego we wniosku o interpretację za prawidłowe.

W wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Podatnik przedstawił stan faktyczny w ten sposób, że przychody ze sprzedaży, wyprodukowanych za pomocą specjalistycznych narzędzi, wyrobów Spółka będzie uzyskiwała również po ich odsprzedaży klientowi (produkowane są za ich pomocą dalsze serie produktów), przy czym okres, przez jaki Spółka wykorzystywać będzie te narzędzia do produkcji, nie jest Spółce znany i nie jest zależny od jej woli, lecz od decyzji i potrzeb klienta. Uznając tę okoliczność należy uznać za zasadne zarzuty Podatnika w zakresie wydanej interpretacji, odnośnie momentu zaliczenia wydatków na zakup specjalistycznych narzędzi do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż postępowanie w sprawie udzielenia interpretacji nie jest postępowaniem dowodowym, a stosownie do art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Interpretacji podlega bowiem nie stan faktyczny albo zdarzenie przyszłe, ale przepisy prawa podatkowego. Jeżeli zatem przedstawiony stan faktyczny odbiega od rzeczywistego to interpretacja nie będzie miała zastosowania w rzeczywiście zaistniałym stanie faktycznym, a tylko w przedstawionym stanie faktycznym, czyli nie będzie miała w ogóle zastosowania.

Ponieważ Spółka poniosła koszty na zakup specjalistycznych narzędzi w 2006 r., przy analizie przedmiotowego wniosku należy uwzględnić przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązujące w 2006 r., które po 31 grudnia 2006 r. uległy zmianie.

Stan prawny przed 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...)

Natomiast art. 15 ust. 4 ww. ustawy, określa, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w tym roku, w którym zostały poniesione. Tak więc podstawowym kryterium, jakim należało kierować się przy wyborze roku podatkowego, w którym miał być potrącony dany koszt uzyskania przychodów, było rozstrzygnięcie, czy koszt poniesiony w danym roku podatkowym (lub zarachowany w danym roku podatkowym) dotyczył przychodu uzyskanego w tym roku podatkowym.

W związku z tym, że wydatków na zakup specjalistycznych narzędzi nie można powiązać z konkretnymi przychodami danego roku, gdyż zakup narzędzi jest jednorazowy, a produkcja przy ich zastosowaniu może trwać kilka lat, przy czym nie można ich przypisać tylko do jednego urządzenia. Ponadto zakup tych narzędzi jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia realizacji zamówionej produkcji (zlecenia). Na podstawie analizowanego przepisu Wnioskodawca powinien zaliczyć wydatki na zakup specjalistycznych narzędzi do kosztów podatkowych w dacie ich faktycznego poniesienia.

W związku z powyższym stwierdzono, że istnieją podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego i uznania stanowiska Podatnika za prawidłowe.

Odnośnie postawionego przez Spółkę zarzutu dotyczącego braku wyraźnego ustosunkowania się tutejszego Organu do kwestii rozliczenia przychodów z odsprzedaży przedmiotowych narzędzi specjalnych klientowi, zauważyć należy, że w pozycji 51 formularza wniosku ORD-IN Wnioskodawca nie zawarł pytania w tym zakresie (jak również we wniosku nie zawarł swojego stanowiska odnośnie tej kwestii). Pytanie dotyczyło momentu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów z tytułu kwot wydatkowanych na zakup przedmiotowych narzędzi. Tym samym ten zarzut Spółki jest niezasadny.

Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 22 lutego 2008 r. Nr IP-PB3-423-494/07-2/JG z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl