IP-PB3-423-472/07-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-472/07-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.), uzupełnionego w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 stycznia 2008 r., pismem z dnia 23 stycznia 2008 r. (wpływ 28 stycznia 2008 r.) - w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych zwrotu wniesionych przez wspólnika dopłat do spółki (pytanie nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych zwrotu wniesionych przez wspólnika dopłat do spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jedyny wspólnik podatnika (tj. spółki X Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Y -dalej "Spółka") tj. X C, LLC z siedzibą w Stanach Zjednoczonych podjął na przełomie lat 1999-2003 sześć Uchwał zobowiązujących Wspólnika Spółki do dokonania dopłat na rzecz Spółki oraz w 2007 r., jedną uchwalę zmieniającą ze skutkiem wstecznym uchwalę z dnia 23 grudnia 1999 r.

Zgodnie z postanowieniami podjętych Uchwał, kwota nałożonych dopłat przypadających na jeden udział wynosiła odpowiednio:

1.

Uchwała z 23 grudnia 1999 r.: 815,27 PLN, co stanowiło ekwiwalent kwoty 8O.000 USD przeliczonej według średniego kursu walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu podjęcia Uchwały, który wynosił 4,1273 PLN/USD. Konsekwentnie, kwota należna Spółce z tytułu nałożonej dopłaty wyniosła odpowiednio 330.184,00 PLN. W dniu 29 października 2007 r. podjęta została UCHWALA Nr 1 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników X Poland Sp. z o.o. w sprawie zmiany uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 23 grudnia 1999 r. w przedmiocie ustanowienia dopłat. Zgodnie z tą uchwałą Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki postanowiło zmienić uchwałę Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 23 grudnia 1999 r. w ten sposób, iż kwotę ustanowionych dopłat w stosunku do jednego udziału w wysokości 815,27000 zł, co daje łącznie kwotę 330.184,00 zł, zmienia się na kwotę dopłat w wysokości 809,16544 zł w stosunku do jednego udziału, co daje łącznie kwotę 327.712,00 zł - Nowa uchwała uwzględniała strukturę udziałową istniejącą w dniu ustanowienia dopłat i weszła w życie ze skutkiem wstecznym tj. od dnia podjęcia uchwały z dnia 23 grudnia 1999 r.

2.

Uchwala z 9 września 2000 r.: 436,15 PLN, co stanowiło ekwiwalent kwoty 40.000 USD przeliczonej według średniego kursu walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu podjęcia Uchwały, który wynosił 4,4160 PLN/USD, Konsekwentnie, kwota należna Spółce z tytułu nałożonej dopłaty wyniosła odpowiednio 176.640.00 PLN.

3.

Uchwała z 2 lipca 2001 r.: 2244,59 PLN, co stanowiło ekwiwalent kwoty 228.000 USD przeliczonej według średniego kursu walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu podjęcia Uchwały, który wynosił 3,9871 PLN/USD. Konsekwentnie, kwota należna Spółce z tytułu nałożonej dopłaty wyniosła odpowiednio 909.058,80 PLN.

4.

Uchwała z 29 sierpnia 2001 r.: 4374,51 PLN, co stanowiło ekwiwalent kwoty 600.000 USD przeliczonej według średniego kursu walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu podjęcia Uchwały, który wynosił 4,2214 PLN/USD. Konsekwentnie, kwota należna Spółce z tytułu nałożonej dopłaty wyniosła odpowiednio 2.532.840,00 PLN.

5.

Uchwała z 27 sierpnia 2001 r.: 215,89 PLN, co stanowiło ekwiwalent kwoty 29.500 USD przeliczonej według średniego kursu walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu podjęcia Uchwały, który wynosił 4,2373 PLN/USD. Konsekwentnie, kwota należna Spółce z tytułu nałożonej dopłaty wyniosła odpowiednio 125.000.35 PLN.

6.

Uchwała z 6 czerwca 2003 r.: 3693,27 PLN, co stanowiło ekwiwalent kwoty 571.200 USD przeliczonej według średniego kursu walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu podjęcia Uchwały, który wynosił 3,7437 PLN/USD. Konsekwentnie, kwota należna Spółce z tytułu nałożonej dopłaty wyniosła odpowiednio 2.138.401.44 PLN.

Co stanowiło łącznie: 6.209.652.59 PLN.

Spółka otrzymała od Wspólnika kwoty ww, dopłat w dolarach amerykańskich, na konto dewizowe Spółki.

W dniu 1 sierpnia 2007 r. Spółka podjęła Uchwałę Nr 1 o zwrocie jedynemu Wspólnikowi tj. X C., LLC dopłat w wysokości 3.006.592.41 PLN.

Spółka zamierza dokonać zwrotu dopłat jedynemu Wspólnikowi w dolarach amerykańskich (USD), z konta dewizowego Spółki, w kwocie USD stanowiącej dokładnie równowartość kwoty 3.006,592,41 PLN, po upływie trzech miesięcy od daty ukazania się ogłoszenia o zwrocie dopłat w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Z uwagi na fakt, iż ustawowy termin trzech miesięcy rozpoczął się w dniu ogłoszenia zamiaru zwrotu dopłat w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, dlatego też zwrot dopłat może zostać dokonany przez Spółkę najwcześniej po dniu 16 listopada 2007 r.

Z uwagi na znaczny spadek kursu USD w stosunku do PLN na przełomie lat 1999-2007 Wspólnik Spółki otrzyma faktycznie z tytułu zwrotu dopłat wyższą kwotę w dolarach amerykańskich, stanowiącą równowartość kwoty 3.006.592,41 PLN, niż kwota w dolarach amerykańskich, którą Wspólnik wniósł do Spółki w ramach dopłat do kapitału, stanowiącą równowartość kwoty obecnie zwracanej.

Spółka dokonuje ustalania różnic kursowych na podstawie art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, iż wartość otrzymanych przez Spółkę dopłat w dolarach amerykańskich w dniu ich otrzymania będzie wyższa od wartości dopłaty w dniu jej zwrotu, dlatego też z tego tytułu dla Spółki powstaną ujemne różnice kursowe, które Spółka będzie mogła uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów, zgodnie z brzmieniem art. 15a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 1).

Czy zwrot Wspólnikowi Spółki dopłat w wyższej kwocie USD, niż kwota faktycznie wniesionych przez Wspólnika dopłat w USD będzie skutkował powstaniem po stronie Wspólnika Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce oraz czy w związku z powyższym po stronie Spółki powstaną jakiekolwiek obowiązki płatnika związane ze zwrotem Wspólnikowi dopłat.

Zdaniem Spółki zwrot Wspólnikowi Spółki dopłat w wyższej kwocie USD, niż kwota faktycznie wniesionych przez Wspólnika dopłat w USD nie będzie rodził po stronie Wspólnika przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, bowiem kwota zwróconej Wspólnikowi dopłaty określona w Uchwale w polskich złotych nie będzie wyższa, niż określona w złotych kwota wniesiona przez Wspólnika z tytułu dopłat do kapitału Spółki.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych, na dzień ich faktycznego wniesienia. Na poparcie swojego stanowiska Spółka powołuje się na pismo Ministerstwa Finansów z dnia 14 września 1995 r. nr PO 4/AK-722-817/95.

Dlatego też, zgodnie z wnioskowaniem a contrario, zdaniem Spółki, należy przyjąć, że w przypadku, gdy kwota zwróconej Wspólnikowi przez Spółką dopłaty określona w złotych nic będzie wyższa niż określona w złotych kwota dopłat wniesionych przez Wspólnika (w niniejszym przypadku wyższa będzie jedynie zwracana Wspólnikowi tytułem dopłaty kwota w dolarach amerykańskich, z uwagi na znaczny spadek kursu USD w stosunku do PLN), wówczas Wspólnik nie osiągnie z tego tytułu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, co w konsekwencji oznacza, iż po stronie Spółki nie powstaną jakiekolwiek obowiązki płatnika związane ze zwrotem Wspólnikowi dopłat.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Instytucja dopłat unormowana została w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), w przepisach art. 177, 178 i 179. Przesłanką dokonania dopłat jest sytuacja ekonomiczna spółki, a same dopłaty nie wpływają na podwyższenie kapitału zakładowego spółki, nie mają też wpływu na wysokość udziału wspólników, rola ich polega na umożliwieniu dalszego prowadzenia działalności gospodarczej spółki - dopłaty stanowią, więc niejednokrotnie o bycie gospodarczym spółki. Zgodnie z art. 177 § 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału.

Prawo do zwrotu dopłat jest prawem majątkowym, ściśle związanym z faktem posiadania udziałów przez wspólnika, co oznacza, iż w razie zbycia udziałów przez wspólnika, który wniósł dopłaty, prawo do otrzymania zwrotu wniesionych dopłat przechodzi na nabywcę udziałów. W myśl art. 179 § 1 k.s.h. dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Zgodnie z § 2 art. 179 k.s.h., zwrot dopłat może nastąpić po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń spółki. Do zwrotu dopłat wymagana jest uchwała wspólników (art. 228 § 2 k.s.h.). Zwrot powinien być dokonany równomiernie wszystkim wspólnikom.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wiąże obowiązek podatkowy z osiągnięciem dochodu - bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy). Regulujący kwestie przychodów art. 12 ustawy nie wymienia źródeł przychodu, a jedynie określa zdarzenia, z wystąpieniem których, ustawodawca związał obowiązek wykazania przychodu dla celów podatkowych.

Natomiast art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w sposób wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu tej ustawy.

Stosownie do dyspozycji art. 12 ust. 4 pkt 11 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się m.in. dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Z powyższą regulacją koresponduje zapis art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy podatkowej zgodnie, z którym do przychodów nie zalicza się m.in. zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia. Oznacza to, iż ewentualna nadwyżka faktycznie zwracanych dopłat ponad kwotę nominalną dopłat w przeliczeniu na złote z dnia wniesienia dopłat stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.

W świetle powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że o ile kwota zwrotu dopłaty dokonanej w sposób zgodny z przepisami ustawy - Kodeks spółek handlowych, w wysokości określonej w złotych, nie jest wyższa niż kwota dopłaty określona w złotych na dzień jej faktycznego wniesienia, nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu po stronie wspólnika któremu Spółka zwraca wniesioną na rachunek dewizowy dopłatę w walucie obcej, a tym samym nie ciążą na Spółce obowiązki płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego ustosunkowano się wyłącznie do argumentacji i stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Regulacje art. 14a-d ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują bowiem prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl