IP-PB3-423-450/07-2/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-450/07-2/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych, - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotu i przedmiotu zwolnionienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono zaistniały stan faktyczny.

Zakład Gospodarki X Spółka z o.o. z siedzibą w B jest jednoosobową spółką Gminy Miejskiej B zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 17 października 2007 r. pod numerem KRS X. Kapitał zakładowy 55.495.000,00 złotych.

Spółka uzyskuje dochody zarówno z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jak również z innej działalności gospodarczej, niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zwolnienie od podatku zawarte w treści art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest korzystne dla spółki z punktu widzenia jej interesów.

Niektóre dochody podatników, wymienionych w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystają ze zwolnienia z zastrzeżeniem rozstrzygającym o uchyleniu zwolnienia w sytuacji np. spółek. Zdaniem Spółki nie dotyczy to podmiotów uzyskujących dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład Gospodarki X Spółka z o.o., będący niezależną od Gminy spółką prawa handlowego, jest samorządową jednostką organizacyjną w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, skoro nie stanowi jednostki organizacyjnej w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, korzystając z wyłączenia z sektora finansów publicznych na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o finansach publicznych.

Zdaniem wnioskodawcy Zakład Gospodarki X Spółka z o.o. nie korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie jest żadnym z wymienionych w tym przepisie podmiotów, a mianowicie; nie jest spółdzielnią mieszkaniową, wspólnotą mieszkaniową, towarzystwem budownictwa społecznego, ani też, jak to utrzymuje Spółka, nie jest również samorządową jednostką organizacyjną, nie wchodzi bowiem do samorządowego sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; jest spółką handlową o kapitałowym charakterze, mającą osobowość prawną, działającą w oparciu o kapitał zakładowy podzielony na udziały, ponoszącą odpowiedzialność całym swoim majątkiem za zobowiązania, działającą przez swoje organy, całkowicie niezależnym od Gminy podmiotem praw i obowiązków, w której mogą wystąpić elementy wpływu jedynie wspólnika na jej działania wykonującego wszystkie uprawnienia przysługujące zgromadzeniu wspólników zgodnie z kodeksem spółek handlowych, a więc nie posiada statusu samorządowej jednostki organizacyjnej również w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego zdarzenia uznaje się za nieprawidłowe.

Nowelizacja ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dokonana ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), wprowadziła z dniem 1 stycznia 2007 r. w art. 17 ust. 1 pkt 44 - przedmiotowe zwolnienie od podatku dla czterech kategorii jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskiwanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z powyższego przepisu wynika, że u podatników objętych przedmiotowym zwolnieniem, zwolnione z opodatkowania będą tylko te dochody, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym będą podlegać dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi nawet, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkaniowych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez "zasoby mieszkaniowe, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy należy rozumieć;

* budynki mieszkaniowe wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności; dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki jak; zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i techniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie osiedlowe, ogrodzenia).

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymienia uprawnione do korzystania z przedmiotowego zwolnienia cztery kategorie podmiotów, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego oraz samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej.

Samorządowe jednostki organizacyjne, które są przedmiotem postawionego zapytania są to jednostki, które realizują zadania własne gminy, do których należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym także w zakresie spraw związanych z gminnym budownictwem mieszkaniowym (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W ramach tak ogólnie sformułowanych zadań mieści się wprowadzona (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego Dz. U. Nr 71 poz. 733 z późn. zm.) regulacja, z której wynika, że zadaniem własnym gminy jest tworzenie warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty. Gmina ma obowiązek zapewniać lokale socjalne i zamienne, a także zaspakajać potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Zadania te wykonuje, wykorzystując zasób mieszkaniowy gminy i gospodarując nim, za pomocą jednostek tworzonych na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.). Artykuł 1 ustawy o gospodarce komunalnej mówi; że ustawa określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, w tym gmin, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, natomiast w art. 2 tej ustawy przewiduje się, że gospodarka komunalna jednostek samorządu terytorialnego, w tym gmin, może być prowadzona w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Samorządowe jednostki organizacyjne, do których będzie miał zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą więc mogły działać w obu tych formach, przy czym z uwagi na zadania własne gmin, będą to przede wszystkim tworzone przez gminy zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zakład Gospodarki X Spółka z o.o. z siedzibą w B jest jednoosobową spółką Gminy Miejskiej B, gmina miejska posiada w spółce 100% udziałów-co potwierdza załączony do wniosku sygn. akt LU.X - Rej. KRS/X odpis (kserokopia) postanowienia Sądu Rejonowego, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 17 października 2007 r.

Spółka uzyskuje dochody zarówno z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jak również z innej działalności gospodarczej, niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Utworzona przez gminę do realizacji zadań własnych jednostka wyposażona w osobowość prawną; spółka prawa handlowego prowadząca działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, posiadająca na podstawie art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej status jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego, w rozumieniu prawa podatkowego jest jednostką organizacyjną samorządu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zakład Gospodarki X Spółka z o.o. w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia zaistniałego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl