IP-PB3-423-445/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-445/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 11 czerwca 2008 r. (fax - data wpływu 11 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasady obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość strat podatkowych poniesionych w latach 2003-2004 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość strat podatkowych poniesionych w latach poprzednich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w X.... Realizuje cele związane z ochroną zdrowia, której dochody na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Za 2007 rok dochód podatkowy jednostki wyniósł 3.726.070,85 zł. Dochód ten obejmuje kwotę 1.831.984,00 zł. będącą równowartością wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, przeznaczonych na zapłatę odsetek budżetowych oraz PFRON. Powyższe oznacza, że dochód w tej części został wydatkowany na cele pozastatutowe. ZOZ X...podkreśla, że tak duża kwota kosztów odsetek budżetowych wynika z zapłacenia przez ZOZ X...odsetek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zadłużenie wobec ZUS podlegało restrukturyzacji na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684).

W wyniku końcowej weryfikacji podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2007, jednostka dokonała następującego rozliczenia dochodu podatkowego za rok 2007:

1.

Przychody podlegające opodatkowaniu 16.134.557,63 zł

2.

Koszty uzyskania przychodów 12.408.486,78 zł

3.

Dochód 3.726.070,85 zł

4.

Dochód zwolniony (art. 17 ust. 1 pkt 4) 1.894.086,85 zł

5.

Dochód podlegający opodatkowaniu 1.831.983,78 zł

6.

Odliczenie strat z lat ubiegłych 1.006.200,78 zł

7.

Podstawa opodatkowania 825.783,00 zł

Od dochodu podlegającego opodatkowaniu jednostka odliczyła straty z:

Rok poniesienia straty: 2003 i 2004

Wartość straty: 847 537,23 i 1 217 839,94

50% wartości: 423 768,61 i 608 997

Kwota jaką odliczono w latach ubiegłych: 26 487,81 i 0,00

Kwota jaką odliczono w CIT-8/2007: 397 280,81 i 608 919,97

Suma strat z lat ubiegłych odliczona w CIT-8 za 2007 r. 1 006 200,78

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy korzystając ze zwolnienia przedmiotowego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może odliczyć straty podatkowe z lat ubiegłych do wysokości dochodu wydatkowanego na cele pozastatutowe, które podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ZOZ X...jest uprawniony do odliczenia od dochodu za 2007 r. podlegającemu opodatkowaniu, odpowiadającemu kwocie wydatków na cele pozastatutowe, strat z lat ubiegłych w kwocie 1 006 200,78 zł Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnienie następuje z uwagi na przeznaczenie osiągniętego dochodu, nie zaś ze względu na źródło jego uzyskania. W związku z powyższym w odniesieniu do dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę nie ma zastosowania przepis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tejże ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy, może skorzystać z prawa do obniżenia dochodu do wysokości 50% poniesionej straty w najbliższych kolejno następujących po sobie 5 latach podatkowych.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie w myśl z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z obowiązującym orzecznictwem, dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1b, 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik musi spełnić następujące warunki: jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w powyższym przepisie, uzyskane przez podatnika dochody muszą być wydatkowane na ten cel, wydatkowanie na cel statutowy musi mieć charakter wydatku bezpośredniego (wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2002 r., sygn. akt S.A./Bk 1106/01).

W świetle powyższego, odnosząc się do rozliczenia podatkowego pomiotów korzystających ze zezwolenia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy podkreślić, że podmioty te ponosząc różne wydatki winny je rozpatrywać najpierw pod kątem, czy łączą się one z przychodem i stanowią koszty uzyskania przychodów. Następnie w przypadku wydatków, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a więc wpływających na zwiększenie dochodu - czy równowartość tego dochodu może być wolna od podatku, bowiem wydatki wiążą się z celami statutowymi.

Wydatki z tytułu odsetek od zobowiązań budżetowych, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, wpływając na zwiększenie osiągniętego przez podatnika dochodu. Jednocześnie organ wydający interpretację stoi na stanowisku, iż wydatki z tytułu odsetek budżetowych nie są wydatkami na ochronę zdrowia. Wydatki te poniesione zostały co prawda w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, lecz nie na cel statutowy jakim jest ochrona zdrowia. Powyższe powoduje, że dochód stanowiący równowartość tych wydatków podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na podstawie art. 7 ust. 5 tej ustawy, o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Reasumując, Wnioskodawca prawidłowo zastosował art. 7 ust. 5 ustawy, obniżając dochód do opodatkowania o łączną kwotę 1.006.200,78 zł poprzez rozliczenie strat podatkowych z lat 2003-2004, do wysokości nie przekraczającej 50% z poszczególnych lat.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl